وزیر بهداشت گفت: سالانه 30 میلیون نفر به اورژانس های 800 بیمارستان دولتی و غیر دولتی مراجعه می‌كنند و ساماندهی این مراكز اولویت اول معاونت درمان وزارت بهداشت است.

سالانه 30 میلیون نفر به اورژانس‌های بیمارستانی مراجعه می‌كنند
مرضیه وحید دستجردی، در اولین نشست با مدیران ارشد این وزارتخانه افزود: تمام پیشنهادهای این وزارتخانه در خصوص امنیت غذایی مردم، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، ضرورت تغییر سبك و شیوه زندگی مردم با توجه به تغییر سیمای بیماری‌ها در كشور و ضرورت انجام ورزش و پیاده‌روی برای سلامت افراد جامعه، میزان مصرف نمك و مواد قندی برای سلامت و دیگر پیشنهادها در شورای عالی امنیت غذایی كشور كه 8 وزیر و 3 معاون رئیس جمهوری عضو این شورا هستند به تصویب رسید.

وی افزود: این مصوبات در جلسه گذشته هفته دولت نیز رای آورد و برای اجرا به دستگاه های مختلف ابلاغ شد.

وحید دستجردی موفقیت در تصویب پیشنهادهای وزارت بهداشت را مرهون تعامل خوب معاونان و مدیران با دستگاه‌های مختلف عنوان كرد و گفت: این تعامل‌ها به گونه‌ای است كه دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر تشویق به همكاری در زمینه‌های مختلف با وزارت بهداشت می‌شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح چگونگی طراحی و تصویب ساختار جدید وزارت بهداشت اشاره كرد و گفت: در ابتدای تحویل گرفتن وزارت بهداشت این وزارتخانه تنها وزارتخانه‌ای بود كه براساس قانون خدمات كشوری ساختار خود را به تصویب نرسانده بود و با تعامل خوب و همكاری مطلوب مدیران ارشد در ارائه نظرات خود در این خصوص ساختار جدید به 25 اداره كل و 5 معاونت طراحی و به معاونت نیروی انسانی رئیس جمهوری ارائه شد كه به گفته معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری، وزارت بهداشت بهترین ساختار را در مقایسه با سایر دستگاه ها طراحی كرده است.

وی گفت: نو شدن برخی از بخش‌ها، مجزا شدن برخی از حوزه‌ها، به روز شدن برخی از تشكیلات جزء را بخشی از كارهای بزرگی دانست كه در ساختار جدید لحاظ شده است.

وحید دستجردی به ایجاد جایگاه سازمانی قائم مقام وزیر در امور گسترش شبكه ملی سلامت اشاره كرد و گفت: با توجه به اهمیت نظام شبكه در سلامت كشور این جایگاه در ساختار جدید پیش‌بینی شده است.

وی همچنین ایجاد جایگاه‌های جدید سازمانی مشاور وزیر در امور بخش خصوصی، مشاور وزیر در امور آموزش مداوم جامعه پزشكی، آموزش عمومی، ارتقاء و تعیین كننده سلامت، مشاور وزیر در امور فناوری اطلاعات، مشاور وزیر در امور اخلاق، آداب و میراث پزشكی و مشاور وزیر در امور پرستاری را از جمله نوآوری‌های ساختار جدید وزارت بهداشت عنوان كرد.

وحید دستجردی همچنین از آماده شدن اساسنامه سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: یكی از مهمترین خواسته‌های جامعه داروسازان و دانشگاه‌ها تبدیل معاونت غذا و دارو به سازمان غذا و دارو بود كه با تلاش‌های صورت گرفته از سوی معاونت غذا دارو این موضوع در شورای عالی اداری كشور به تصویب رسید و در حال حاضر اساسنامه سازمان غذا و دارو آماده شده است.

وی جدا شدن معاونت درمان از معاونت بهداشت را از دیگر ثمرات و بركات ساختار جدید عنوان كرد و گفت: این جداسازی برای ارتقای ارائه خدمات در بخش درمان و بهداشت نظام سلامت بسیار مفید ارزیابی شده است.

*ساماندهی امور اورژانس‌ها بزرگترین اقدام معاونت درمان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی همچنین ساماندهی امور اورژانس‌ها و ابلاغ آن به دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور را از مهم‌ترین و بزرگترین اولویت‌ها و اقدامات معاونت درمان عنوان كرد و گفت: یكی از مهمترین مشكلات نظام سلامت میزان رضایتمندی مردم در زمان مراجعه به بیمارستان‌هاست.

وحید دستجردی با اشاره به حساس بودن اورژانس‌ها با بیان این مطلب كه سالانه حدود 30 میلیون نفر جمعیت در سراسر كشور به اورژانس 800 بیمارستان كشور مراجعه می‌كنند گفت: در ساماندهی امور اورژانس‌ها، یك كمیته، تكلیف بیماران بستری را تعیین می‌كند. در این طرح، پزشك متخصص طب اورژانس یا پزشك متخصص جراحی یا پزشك متخصص داخلی مسئولیت رتق و فتق امور اورژانس و نهایتاً انتقال بیماران را به عهده دارد.

وزیر بهداشت سطح‌بندی مراقبت‌های مادر و نوزاد را از دیگر اولویت‌های معاونت درمان برشمرد و گفت: بر اساس این سطح‌بندی مشخص می‌شود بیماران و زنان باردار باید به چه سطوحی مراجعه كنند.

وی افزود: با اجرای این سطح بندی حداقل 50 درصد از عوارض مادران و مرگ و میر نوزادان كاسته می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان وآموش پزشكی اجرای برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع در شهرهای زیر 50 هزار نفر در 3 استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری را از دیگر موفقیت‌های نظام سلامت عنوان كرد.

بر اساس این گزارش در اولین نشست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی 14 نفر از مدیران ارشد این وزارتخانه به بیان نظرات و اقدامات و مسائل مربوط به حوزه خود پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha