قدیری: دولت برای رفع نیاز دهک‌های پایین جامعه نیازمند مداخله مستقیم در بازار مسکن است.

طرح های ناکام برای خانه دار کردن مردم

سلامت نیوز: قدیری: دولت برای رفع نیاز دهک‌های پایین جامعه نیازمند مداخله مستقیم در بازار مسکن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار، بازار مسکن و اصناف وابسته به آن، سال‌هاست که روی خوش رونق را ندیده‌اند. مشاهدات میدانی، نقل قول دلالان به عنوان کسانی که نبض بازار را در دست دارند و نیز آمارهای رسمی کشور به عنوان فاکتورهای نشانگر بازار مسکن، در چند پریود کوتاه‌مدت خبرهای خوشی مبنی بر ورود این بازار به دوره پیش‌رونق را مخابره کردند. خبرهایی که هیچ‌گاه دوام میان‌مدتی نداشتند تا بتوانند این بازار مهم و تاثیر‌گذار در اقتصاد را، به دروازه ورودی رونق برسانند.


تا جایی که وام‌های رنگارنگ و مخابره‌ خبر‌های خوش نیز نتوانست تاثیر ملموس و بادوامی بر این بازار بگذارد. حال و بعد از تلاش‌های مکرر دولت برای حل معضلات بازار مسکن معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که طرح مسکن اجتماعی در هفته جاری نهایی شده و به هیات دولت ارسال می شود.
طرحی که بنا دارد بر روال اسلاف خود مانند طرح تقسیم زمین در اوایل انقلاب و همینطور طرح اجاره به شرط تملیک و طرح شکست خورده مسکن مهر، زمینه خانه‌دار شدن چند صد هزار نفر را فراهم کند. واین در حالیست که با تاخیر چند ساله و هزینه‌کرد سهم بالایی از بودجه غیر مرتبط با طرح مسکن مهر، به اقرار مسئولان هنوز 300 هزار واحد آن تکمیل نشده و مشکلات جدی در بحث زیربنایی دارد.


از سویی و بر اساس طرح اولیه، مسکن اجتماعی قرار است 200 هزار واحد مسکونی شامل ودیعه، اجاره و آمار ساخت مسکن تهیه کند که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مجری آن است و به دهک های پایین جامعه تحویل می‌شود. این اقدامات برای دهک‌های یک تا چهار جامعه در نظر گرفته شده است. البته گفته می شود که اولویت اصلی وزارتخانه، اتمام مسکن مهر خواهد بود که هنوز 300 هزار واحد آن باقی مانده است.


حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی در معرفی طرح مسکن اجتماعی به ایسنا گفت: مسکن اجتماعی در واقع هر نوع اقدامی است که دولت برای تامین مصرف مسکن اقشار پایین دست جامعه می کند و از اول پیروزی انقلاب این موضوع در قالب تقسیم زمین صورت گرفت و بعد با عنوان اجاره به شرط تملیک و اخیرا به عنوان مسکن مهر اجرایی شد که همه این‌ها در قالب مسکن اجتماعی است. در دولت یازدهم نیز هدف اصلی این است که طرح مسکن مهر که ناتمام مانده تکمیل شود حتی اگر همه بودجه ها صرف تکمیل این طرح شود. همچنین هفته آینده موضوع مسکن اجتماعی، نهایی و به هیات دولت ارسال می‌شود.


فرید قدیری درباره جامعه هدف در طرح مسکن اجتماعی گفت: دهک‌های مورد نظر مسکن اجتماعی شامل آن بخش از افراد جامعه می‌شوند که حتی توانایی پرداخت اقساط وام‌های ارائه شده برای خرید مسکن را ندارند.
این کارشناس بازار مسکن دخالت دولت به نفع دهک‌های مذکور در بازار مسکن را تنها راه خانه‌دار شدن آنها دانست: تنها راه پیش‌روی دولت برای تامین مسکن دهک‌های 1، 2، 3 و بخشی از دهک 4 مداخله مستقیم در بازار است. مسکن مهر نیز به همین نیت برنامه ریزی و به اجرا در آمد که مشکلات جدی در تامین مالی طرح و جایگذاری مجتمع‌های مسکونی با در نظر گرفته نشدن زیرساخت‌ها وجود داشت و باعث زمین‌گیر شدن این طرح شد.
قدیری با اشاره به جمعیت 2 میلیون و 400 هزار نفری متقاضی مسکن که در حال حاضر در کشور وجود دارند افزود: سالانه تعداد 250 هزار خانوار متقاضی مسکن، به شکل اجاره‌ای یا ملکی در دهک‌های اول جامعه وجود دارد و دولت باید به شکل مسکن اجاره‌ای و یا یارانه اجاره بها، تقاضای این دهک‌ها برای مسکن را برطرف کند.


این کارشناس درباره چگونگی شناسایی خانوار‌های نیازمند به مسکن اجاره‌ای یا یارانه اجاره بها، به وجود نهادهای حمایتی و موسسه‌های خیریه اشاره کرد و افزود: خانوارهای نیازمند به مسکن اجتماعی عمدتا تحت حمایت موسسه‌های خیریه هستند و توانایی تاثیر گذاری در بازار مسکن را ندارند.
وی با تاکید بر عدم مداخله و تاثیر گذاری این دهک‌ها در بازار مسکن گفت: بازار مسکن معمولا متاثر از دهک‌های 5 تا 9 جامعه است و دهک‌های اول جامعه ایران توانایی مداخله در بازار خرید و فروش مسکن را نداشته و به همین روی اجرای طرح مسکن اجتماعی نمی تواند در این بازار اثر مثبت یا منفی بگذارد، ولی خروج دهک‌های پایین جامعه از بازار اجاره مسکن باعث اعمال سیاست‌های جدید در این بازار شده و به این بازار کمک خواهد کرد.


البته پیش از این نیز وزیر راه و شهرسازی، تحقق طرح مسکن اجتماعی را به توسعه ای شدن بانک مسکن احاله داده بود که قرار است از سال آینده هردو اقدام با یکدیگر به سرانجام برسد.


دولت معتقد است که طرح مسکن مهر به درستی آسیب‌شناسی شده و از بروز اشتباهات پیشین جلوگیری می‌شود و بر همین اساس برای چکش‌کاری مسکن اجتماعی، از کارشناسان دولت فرانسه دعوت کرد تا در همایشی به تشریح این طرح بپردازد که نشست پنجم این همایش در روزهای ۱۲ و ۱۳ مهرماه با محوریت مسکن اجتماعی با سخرانی ژان لوک پوادون محقق مسکن اجتماعی از کشور فرانسه، پارسا ارباب عضو هیات علمی دانشگاه تهران و ماکان رفعت جو محقق مسکن اجتماعی از کشور فرانسه برگزار شد.


مسکن اجتماعی به معنای خانوارهایی است که امکان پرداخت کامل اجاره خانه خود را ندارند یا اگر به آن ها وام تعلق گیرد، امکان بازپرداخت کامل اقساط را دارا نیستند. طی یک دهه گذشته در دنیا به این جمع بندی رسیده‌اند که جمع شدن این افراد در مکانی واحد، مناسب نیست؛ چراکه نمی توانند به توانمندسازی یکدیگر کمک کنند. بر این اساس آنچه هم اکنون در دنیا به عنوان مسکن اجتماعی شناخته می شود، پراکنده سازی این افراد و پرداخت کمک اجاره به آنها است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کمک دولت ها، شهرداری ها و نهادهای خیریه در بحث مسکن اجتماعی گفت: پیش از این بحث مسکن مهر در راستای اجاره طولانی مدت برای مالکیت بود و سعی می شد این واحدها به همه دهک های درآمدی تعلق گیرد.


حسین عبده تبریزی با بیان اینکه این وضعیت همچنان در کشورمان ادامه دارد، تصریح کرد: دولت یازدهم تعهد دارد ساخت واحدهای مسکن مهر را به اتمام برساند و پیش بینی می شود، ظرف یکسال آینده پروژه مسکن مهر به اتمام برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha