یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
کد خبر: 200540

آلودگی هوا طیف متفاوتی از عوارض جسمی را به همراه دارد که درصورتی که گروه‌های حساس در معرض آن باشند ممکن است به خطر جانی برای آن‌ها نیز بدل شود در اینجا بخشی از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا را معرفی می کنیم.

برای مقابله با آلودگی هوا مجهز شویم

سلامت نیوز:داستان آلودگی هوا سال‌هاست که در فصل پاییز و زمستان تکرار می‌شود؛ این پدیده ناخوشایند عوارض بسیاری بر جسم و روح افراد جامعه دارد که باید برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آلودگی هوا طیف متفاوتی از عوارض جسمی را به همراه دارد که درصورتی که گروه‌های حساس در معرض آن باشند ممکن است به خطر جانی برای آن‌ها نیز بدل شود در اینجا بخشی از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا را معرفی می کنیم.

متخصص تغذیه در این خصوص گفت: با توجه به اینکه این پدیده ناخوشایند هر سال تکرار می شود بهتر است افراد جامعه به خصوص در شهرهای بزرگ و آلوده تر سعی کنند برنامه ریزی غذایی برای مقابله با آن داشته باشند.

دکتر تیرنگ نیستانی ادامه داد: آلودگی هوا به علت دارا بودن ذرات معلق، سرب، نیترات و آرسنیک موجب بی میلی، کم اشتهایی و تهوع می شود که عملکرد سیستم گوارش بدن را دچار مشکل می کند، بنابراین برای مقابله با هوای آلوده، مصرف غذاهایی توصیه می شود که حاوی آنتی اکسیدان های سلنیوم و بتاکاروتن هستند.

وی افزود: ویتامین‌ها می توانند اثرات مسموم کننده گازهای آلاینده را خنثی کنند به همین علت علاوه بر مصرف مواد غذایی دارای ویتامین های گروه E از جمله گردو و بادام، مصرف مکمل های ویتامینی E و D به صورت روزانه توصیه می شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به کم شدن حجم مایعات بدن و افزایش میزان تاثیر آلاینده ها بر بدن در فصول سرد گفت: بهتر است برای تامین نیاز غذایی در این شرایط از مواد غذایی آماده که مواد افزودنی و نگهدارنده دارند پرهیز شود زیرا این مواده به خودی خود مضر و سرطان زا هستند، مصرف آن ها برای افرادی که در معرض آلودگی هوای شهرها قرار دارند به هیچ وجه توصیه نمی شوند.


نیستانی ادامه داد: مصرف آب میوه‌های طبیعی مانند ترکیب آب نارنگی و پرتقال یا لیمو شیرین، مصرف شلغم و لبو به علت دارا بودن فیبر و آنتی اکسیدان به دفع سموم آلاینده و بازگشت عملکرد طبیعی بدن کمک می کند، همچنین سوپ‌های رقیق دارای سبزیجات و پروتئین در تامین نیاز غذایی بدن بسیار مفید است.

آنچه مسلم است آلودگی هوا تنها بر سیستم گوارش بدن اثر نمی گذارد و حتی پوست ما نیز از مضرات آلاینده های هوا در امان نیست.

متخصص پوست و مو در این خصوص گفت: ذرات هیدروکربن، گوگرد و ذرات معلق موجود در هوای آلوده مخاط تنفسی و پوست را تحریک می‌کند و بخش زیادی از آلرژی های پوستی در فصول سرد به علت هوای آلوده است.

دکتر امیرهوشنگ احسانی افزود: گروه‌های حساس در هوای آلوده مشکلات پوستی بیشتری پیدا می‌کنند و حتی کسانی که سابقه حساسیت‌ها و آلرژی‌های پوستی دارند، در این شرایط مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند.

وی با اشاره به علائمی همچون سرخی پوست، پوسته‌ پوسته‌شدن کنار بینی، گونه‌ها و سوزش و خارش دور چشم در هوای آلوده ادامه داد: خستگی و پف کردن دور چشم‌ها نیز از عوارضی است که آلودگی هوا آن را تشدید می کند.

احسانی با بیان اینکه تماس مستقیم و مداوم پوست با آلاینده‌هایی چون آرسنیک، گوگرد، سرب و ریزگردهای معلق در هوا منجر به بروز انواعی از حساسیت‌های پوستی می‌شود گفت: با توجه به تکرار و مداومت آلودگی هوادر شهرهای بزرگ به خصوص تهران بروز چین و چروک و پیری زودرس پوست به‌دلیل تولید رادیکال‌های آزاد در هوای آلوده سریع‌تر رخ می دهد.

این متخصص پوست با اشاره به تاثیر سرب موجود در هوای آلوده بر ریزش موها گفت: خشکی و ریزش مو از جمله عوارض ثانویه آلودگی هواست.

وی ادامه داد: افرادی که به‌ دلایل شغلی یا سایر ضرورت‌ها مجبورند در روزهای آلوده در خارج از منزل تردد کنند، نباید از محافظت‌کننده‌هایی برای پوست سر همچون ماسک‌های مو استفاده کنند چون هرچه سطح پوست و مو مرطوب‌تر باشد، آلودگی‌ها بیشتر به لایه‌های زیرین آن نفوذ می‌کند.

احسانی ضمن توصیه به گروه های حساس همچون زنان باردار، کودکان، سالمندان، بیماران نقص سیستم ایمنی، بیماران قلبی، بیماران ریوی و افراد مستعد آلرژی های پوستی برای پرهیز از تردد در هوای آلوده گفت: استفاده مکرر و منظم از ضدآفتاب‌ها حتی در منزل، پوشیدن لباس‌های آستین‌بلند، پوشاندن سر با کلاه یا شال و استفاده از عینک آفتابی ضروری است.این تنها بخشی از عوارض آلودگی هوا بر بدن و راهکار های مقابله با آن بود.

به نظر می رسد داشتن الگوی صحیح تغذیه و استراحت کافی در روزهای آلوده از جمله راهکارهایی است که قسمت های مختلف بدن را از عوارض آلاینده ها در امان نگه می دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha