متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به اینکه بیماری «اسکولیوز» زمانی روی می‌دهد که محور اصلی ستون فقرات به طرفین انحراف پیدا کند، گفت: درمان «اسکولیوز» با تشخیص زودرس و ورزش کردن امکان پذیر است.

درمان اسکولیوز با تشخیص زودرس و انجام ورزش

سلامت نیوز:متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به اینکه بیماری «اسکولیوز» زمانی روی می‌دهد که محور اصلی ستون فقرات به طرفین انحراف پیدا کند، گفت: درمان «اسکولیوز» با تشخیص زودرس و ورزش کردن امکان پذیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی پناهی با بیان اینکه اسکولیوز زمانی روی می‌دهد که محور اصلی ستون فقرات به طرفین انحراف پیدا کند، افزود: شیوع این بیماری حدودا 2 الی 5 درصد است و سن شیوع آن 10 الی 15 سالگی بوده و در دخترها شایع‌تر از پسرها است.

وی با تاکید بر اینکه شایع ترین علت این بیماری ایدیوباتیک یعنی ناشناخته است، ادامه داد: از سایر علل می توان به مواردی مانند اختلال مادرزادی و مسائل تکامل و التهاب دیسک کمر و عدم انطباق طول اندام ها اشاره نمود. به طور نمونه پای یک سمت یک سانتی متر کوتاه تر باشد و در این حالت لگن پایین تر آمده و ستون فقرات به دنبال آن می چرخد.

پناهی در ادامه بیان کرد: اگر به موقع درمان شود عوارضی ندارد؛ اما اگر انحراف ایجاد شده، استخوانها سفت و محکم شود، مشکل اصلاح نمی شود. اصلاح باید در سنین پایین تر باشد. عادت های غلط هم می تواند در بروز مشکل نقش داشته باشد. مثلا حمل کیف های سنگین در یک دست باعث می شود ستون فقرات در دانش آموزان به یک سمت بچرخد. یا فرد ساعت ها تبلت در دست دارد می نشیند آن هم در وضعیت نامناسب که این هم باعث فرم دادن به ستون فقرات می شود.

وی در برنامه رادیویی سلامت با بیان اینکه عامل دیگر عضلات شکم و عضلات پشت است که در این مورد ورزش نکردن و بی حرکتی های طولانی مسئله را تشدید می کند، گفت: حمل کوله پشتی در بچه ها در یک سمت و البته در طولانی مدت باعث می شود ستون فقزات شروع به انحراف و کج شدن کند. چون ستون فقرات ، نرم و در حال رشد است، منحرف می شود. پس کوله پشتی باید از نظر وزن، سنگین نباشد و اگر کوله پشتی دو بنده است بندها پهنای مناسب داشته باشد. اگر سطح کوله پشتی از انتهای لگن خیلی پایین تر باشد، قوس ناحیه ی شکمی زیاد می شود و باعث لوردوز می شود. پس نامناسب بودن کوله پشتی باعث قوز ناحیه ی پشتی و شکمی می شود. یعنی هر دو قوس را تشدید می کند.

پناهی با تاکید بر اینکه اسکولیوز اگر از نوع ایدیوپاتیک یا ناشناخته باشد قابل درمان است، افزود: البته این امر با تشخیص زود رس و ورزش کردن امکان پذیر است. پزشک فرد را معاینه می کند و به فرم ایستادن و عدم تقارن شانه ها که یکی بالاتر و یکی پایین تر است، همچنین به فرم راه رفتن و طول اندام ها توجه می کند و برای تایید تشخیص ممکن است از عکس ایستاده ستون فقرات کمک بگیرد.

وی ادامه داد: پزشک انحراف را دیده و آن را اندازه گیری می کند. اگر انحراف کم تر از 30 درجه باشد، ورزش کردن و استفاده از بریس کفایت می کند. اگر انحراف تا 45 درجه است و بچه در مراحل رشدی قرار دارد با پیگیری مجدد و ورزش کردن می توان به او کمک کرد. در صورتی که انحراف بالای 45 درجه باشد درمان با عمل جراحی، صورت می گیرد. اگر انحراف ستون فقرات 10، 12 یا 15 درجه باشد طول اندام (یک پا) خیلی کوتاهی نداشته باشد، معمولا اصلاح حرکت می تواند مفید باشد.

پناهی در ادامه تصریح کرد: به این کودکان باید گفته شود کیف را  حتی الامکان نزدیک بدن خود قرار دهند؛ چرا که در این صورت فشار به ستون فقرات کمتر وارد می شود.  مسئولان مدرسته بهتر است به کودکان تذکر  بدهند که از حمل وسایل اضافی در کیف خود خودداری کنند و کیف سنگین با خود حمل نکنند. حرکات کششی و حرکات اصلاحی و همچنین استفاده از بارفیکس که ایجاد کشش می کند برای این کودکان می تواند مفید باشد؛ چرا که باعث کشیده شدن ستون فقرات می شود.

وی توصیه کرد: افراد از خرید خود سرانه وسایلی که به این منظور در برخی داروخانه ها به فرورش می رسد، خودداری کنند. همچنین خانواده ها توجه بیشتری به کودکان خود داشته باشند و اگر هر نوع اختلال و چرخش ستون فقرات و بالا پایین بودن شانه ها را جدی تلقی کرده و آن را پیگیری کنند. به حمل بار سنگین در طی سال تحصیلی توسط دانش آموز توجه نموده همچنین مراقب تحرک نداشتن کودک خود باشند.

پناهی در ادامه یادآور شد: والدین باید به شیوه ی مطالعه فرزند خود و همچنین نشستن های طولانی مدت در وضعیت نامناسب برای انجام بازی های رایانه ای و ... توجه کنند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در پایان اظهارداشت: ژنتیک می تواند در بروز اسکولیوز نقش داشته باشد و البته این یک احتمال است و قطعی نیست یعنی اگر در خانواده اسکولیوز دیده شود ممکن است در فرزندان آنها نیز این مشکل دیده شود اما قطعی نیست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha