رئیس انجمن ایدز ایران از ورود به موج سوم ابتلا به ایدز در كشور یعنی ابتلا از طریق مسائل جنسی ابراز نگرانی كرد.

نگرانی رئیس انجمن ایدز ایران از ورود به موج سوم ابتلا به ایدز
به گزارش سلامت نیوز حمیدرضا شاعری در گفت‌وگو با فارس در حاشیه همایش رسانه اعتیاد و سلامت اجتماعی اظهار داشت: در حال حاضر در كشور حدود 20 هزار نفر از ابتدای سال 65 تاكنون مبتلا به ایدز شناخته شده‌اند و تخمین زده می‌شود میزان مبتلایان به ایدز در كشور بین 60 تا 85 هزار نفر باشد.

وی افزود: الگوی اپیدمیولوژیك ابتلا به ایدز در كشورهای مختلف متفاوت است. در كشور ما بیشترین مبتلایان به ایدز از طریق اعتیاد تزریقی بوده است ولی به طور كلی در دنیا ابتلا به ایدز از طریق مسایل جنسی بیشتر است.

شاعری تصریح كرد: از 8 سال پیش تاكنون برنامه كاهش آسیب در كشور آغاز شده است و این برنامه توانسته است تا حدود زیادی عفونت ایدز را در بین معتادان تزریقی كنترل كند و اگرچه هنوز هم سوار موج دوم ایدز هستیم اما بیم آن می‌رود كه این موج به موج سوم یعنی سرایت جنسی منتقل شود.

رییس انجمن ایدز ایران گفت: هنوز الگوی ابتلا به ایدز در كشور از طریق اعتیاد تزریقی است اما اینكه ابتلا به این عارضه به سمت مسائل جنسی برود یك سیر طبیعی در دنیا محسوب می‌شود.

وی با اشاره به برنامه استراتژیك ملی در خصوص كنترل ایدز خاطرنشان كرد: سومین برنامه استراتژیك ملی از برنامه پنج ساله در حال اجراست كه اولین برنامه دسترسی به معتادان پرخطر بود كه این دسترسی به كمك كلینیك‌های مثلثی و مراكز كاهش آسیب امكانپذیر شد. اما جمعیت افراد پرخطر مانند زنان خیابانی هنوز به طور كامل كنترل نشده است و بیم آن می‌رود كه به علت عدم دسترسی به آنها ابتلا به ایدز در بین این جمعیت رشد یابد. لذا باید هر چه سریعتر برای جلوگیری از رسیدن به موج سوم ابتلا به ایدز زنان خیابانی و افراد پرخطر جنسی را كنترل كنیم.

شاعری در خصوص وضعیت اعتیاد و ایدز در زندان‌ها نیز گفت: در حال حاضر ابتلا به ایدز در زندان‌ها كنترل شده است. اما باید در نظر داشت شیوع و انفجار اپیدمی ایدز و رفتن از موج اول كه ابتلا از طریق فرآورده‌های خونی بود به موج دوم یعنی اعتیاد تزریقی از زندان‌ها آغاز شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha