متخصص طب فیزیكی و توانبخشی گفت: حمل كوله پشتی در كودكان، در یك سمت و به مدت طولانی منجر به انحراف و كج شدن ستون فقرات می شود.

كوله پشتی نامناسب باعث قوز در کمر می شود

سلامت نیوز:متخصص طب فیزیكی و توانبخشی گفت: حمل كوله پشتی در كودكان، در یك سمت و به مدت طولانی منجر به انحراف و كج شدن ستون فقرات می شود.

به گزارش سلامت نیوز دكتر علی پناهی، متخصص طب فیزیكی و توانبخشی در گفت و گو با برنامه «فراسو» شبكه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: چون ستون فقرات در دوره كودكی نرم و در حال رشد است، حمل كوله پشتی در كودكان، در یك سمت و به مدت طولانی منجر به انحراف و كج شدن ستون فقرات می شود. بنابراین كوله پشتی باید از نظر وزن، سنگین نباشد و اگر كوله پشتی دو بند  است، بندها می بایست پهنای مناسب داشته باشد.


وی ادامه داد: اگر سطح كوله پشتی از انتهای لگن خیلی پایین تر باشد، قوس ناحیه ی شكمی زیاد می شود و منجر به لوردوز می شود. بنابراین نامناسب بودن كوله پشتی باعث قوز ناحیه ی پشتی و شكمی می شود. یعنی هر دو قوس را تشدید می كند.


پناهی در ادامه تصریح كرد: به كودكان باید گفته شود كیف را حتی الامكان نزدیك بدن خود قرار دهند؛ چرا كه در این صورت فشار به ستون فقرات كمتر وارد می شود.


وی در ادامه تاكید كرد: مسئولان مدارس بهتر است به كودكان تذكر دهند كه از حمل وسایل اضافی در كیف خود خودداری كنند و كیف سنگین با خود حمل نكنند.

پناهی تصریح كرد: حركات كششی و حركات اصلاحی و هم چنین استفاده از بارفیكس كه ایجاد كشش می كند برای این كودكان می تواند مفید باشد؛ چرا كه باعث كشیده شدن ستون فقرات می شود.


وی توصیه كرد: افراد از خرید خودسرانه وسایلی كه به این منظور در برخی داروخانه ها به فرورش می رسد، خودداری كنند. پناهی ادامه داد: همچنین خانواده ها توجه بیشتری به كودكان خود داشته باشند و اگر هر نوع اختلال و چرخش ستون فقرات و بالا پایین بودن شانه ها را جدی تلقی كرده و آن را پیگیری كنند.


پناهی در ادامه توصیه كرد: به حمل بار سنگین در طی سال تحصیلی توسط دانش آموز توجه نموده همچنین مراقب تحرك نداشتن كودك خود باشند.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی در پایان اظهارداشت: والدین باید به شیوه مطالعه فرزندشان و همچنین نشستن های طولانی مدت در وضعیت نامناسب برای انجام بازی های رایانه ای و غیره نیز توجه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha