دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 200629

بنا به گفته کارشناسان و مسئولان منابع طبیعی، سال گذشته 8 میلیون مترمکعب چوب به شکل سوخت در کشور مصرف شده است.

قطع درختان در نبود سوخت

سلامت نیوز: بنا به گفته کارشناسان و مسئولان منابع طبیعی، سال گذشته 8 میلیون مترمکعب چوب به شکل سوخت در کشور مصرف شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،زمستان در راه است و مردم مناطق سخت گذر و عشایر برای فصل سرما آماده می‌شوند. هر چند مسئولان اعلام کرده اند: «امسال سوخت به اندازه کافی برای زمستان ذخیره شده و هر میزان تقاضا از سوی عشایر وجود داشته باشد در اختیار آنان قرار می‌گیرد»، اما در بسیاری از مواقع تأمین سوخت برای عشایر که در 15 هزار نقطه از کشور حضور دارند، یعنی قطع درختان و بریدن شاخه‌ها برای در امان ماندن از سوز و سرما.«هادی کیادلیری»، رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران و رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی علوم و تحقیقات تهران پیش‌تر گفته بود: «طبق آماری که مسئولان سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور اعلام کردند، سال گذشته 8 میلیون مترمکعب چوب به شکل سوخت در کشور مصرف شده است.»«مسعود منصور» معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها نیز در این باره اعلام کرده بود: «در مطالعاتی که سال 84 انجام شد حدود ۱.۵ میلیون خانوار برای تأمین سوخت، درختان بلوط زاگرس را تخریب می‌کنند زیرا به سوخت مناسب دسترسی ندارند.»

منصور تأکید کرده بود: وزارت نفت با سازمان جنگل‌ها برای سوخت‌رسانی به این افراد تلاش‌هایی کرده و تاکنون تعدادی تنور و آبگرمکن خورشیدی نیز در بین بومیان مناطق جنگلی توزیع شده، اما به نظر می‌رسد آن‌طور که باید به این مسأله توجه نشده، چراکه تاکنون فقط به 340 هزار خانوار در این خصوص کمک‌های مقطعی شده‌ است.


همه استان‌ها ذخیره مناسب برای تأمین سوخت عشایر دارند
«میرولی صفرزاده»، قائم‌مقام و معاون توسعه و عمران سازمان امور عشایر کشور اظهار داشت: تقریباً در همه استان‌ها ذخیره مناسب سوخت انجام شده است. در خوزستان، چهارمحال، لرستان، کرمانشاه، کرمان و.... نفت سفید و کپسول گاز ذخیره شده و درصورت اتمام، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی یا انجمن‌های مردم نهاد آمادگی دارند کار سوخت‌رسانی را انجام دهند. طبق بند 59 قانون اساسی، دولت موظف است، سوخت را به 5 کیلومتری زندگی عشایر برساند.وی ادامه داد: بعد ازهدفمندی، یارانه نفت همچنان پرداخت می‌شد اما در دوره‌ای کوتاه قطع شد و امسال هم به صورت کامل پرداخت نشده است. قیمت سوخت افزایش داشته و به همین دلیل عشایر تمایل زیادی به استفاده از سوخت فسیلی ندارند و ترجیح می‌دهند از چوب استفاده کنند. امسال حدود 5 میلیارد تومان برای حمل سوخت به مناطق عشایری تصویب شده که ناچیز بوده و تاکنون چیزی از این مبلغ هم تخصیص نیافته است.


کاهش تخریب با مشارکت بومیان
صفر‌زاده تصریح کرد: در 38 درصد از مراتع کشور (32میلیون هکتار مرتع) یک میلیون و 300هزار نفر جمعیت عشایر حضور دارند که می‌توان با بستر‌سازی‌ زمینه مشارکت این جمعیت عظیم را در حفاظت از مراتع کشور فراهم کرد. بدیهی است حضور این تعداد نیرو می‌تواند مانع از تخریب و تجاوز عرصه‌های مرتعی کشور شود.این مقام مسئول ادامه داد: سال گذشته طرح «حفاظت مشارکتی مراتع» به‌صورت آزمایشی در گستره‌ای بالغ بر 4.8 میلیون هکتار از مراتع کشور با کمک عشایر به اجرا گذاشته شد و طبق گفته مسئولان منابع طبیعی، با اجرای این طرح، عوامل تخریب مراتع تا 73 درصد کاهش داشته است.


واگذاری مراتع در4 استان
قائم مقام سازمان امور عشایر خاطرنشان کرد: انتقادات زیادی به نحوه اجرای این طرح و دستورالعمل‌های اجرایی آن وارد است، اما سازمان منابع طبیعی با امضای تفاهمنامه‌ای با سازمان امور عشایری، حفاظت 12 میلیون هکتار دیگر از مراتع کشور را در 4 استان بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و اصفهان به عشایر واگذار کرده تا روند تخریبی جنگل‌ها را با مشارکت عشایر و جوامع محلی کاهش دهد.


100 آبگرمکن خورشیدی جایگزین سوخت فسیلی
در همین حال «جواد رحیمیان» رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد اظهار داشت: از آنجایی که 70 درصد چوب درختان بلوط قطع شده در روستاهای حاشیه جنگل به‌عنوان سوخت آبگرمکن مصرف می‌شود، 3 میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان جنگل‌های کشور برای خرید 150 دستگاه آبگرمکن خورشیدی  به منظور جلوگیری از قطع درختان جنگلی در مناطق روستایی محروم استان هزینه شده است. از این تعداد 100 آبگرمکن خورشیدی در روستاهای منطقه محروم «سیلاب کلوار» و 50 دستگاه در روستاهای دیگر استان نصب خواهد شد. همچنین در قالب طرح «حفاظت مشارکتی مراتع» ضمن جلوگیری از قطع درختان در قالب تفاهمنامه‌ای، زمینه مشارکت روستاییان در حفظ جنگل‌ها نیز فراهم خواهد شد. مردم منطقه «سیلاب کلوار» در شهرستان بویراحمد به دلیل محرومیت منطقه و نبود سوخت‌های فسیلی برای تأمین سوخت خود از چوب درختان بلوط استفاده می‌کنند.


عشایر تنها درختان آفت زده را قطع می‌کنند
«یحیی حسین پور»، مدیرکل امورعشایر چهارمحال و بختیاری نیز اظهار داشت: قطع درختان در جنگل‌های بلوط استان مسأله جدی و نگران‌کننده‌ای است، اما نمی‌توان گفت عشایر این کار را می‌کنند. از آنجایی که ذائقه عشایر پخت و پز با هیزم را بیشتر می‌پسندد و گاه سوخت‌رسانی به مناطق سخت گذر به کندی انجام می‌شود، آنان با استفاده از دانش بومی تنها از درختان خشک شده یا آفت زده استفاده می‌کنند. بهره برداران غیر مجاز و سودجویان هستند که تیشه بر ریشه جنگل‌ها می‌زنند. سعی داریم با توزیع بهنگام سوخت مشکلات را کمتر کنیم. اعتبارات اداره امور عشایری استان نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد داشته و توانسته‌ایم 2 میلیون و 500 هزار لیتر نفت سفید و 300 هزار سیلندر گاز برای عشایر پیش‌بینی کنیم.حسین‌پور افزود: شروع بارندگی‌ها در استان از آذر ماه پیش‌بینی شده به همین منظور قبل از شروع سرما حواله نفت سفید میان عشایر توزیع می‌شود. بالغ بر 100 ایستگاه در استان، نفت را به قیمت هر لیتر 150 تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.


خرید 450 پنل خورشیدی
مدیرکل امورعشایر چهارمحال و بختیاری از انجام فرآیند مناقصه خرید 450 پنل خورشیدی با همکاری شرکت توزیع برق خبرداد وگفت: با تمهیدات اندیشیده شده این تعداد مولد انرژی پاک تا پایان امسال در اختیار عشایر کوچرو قرارخواهد گرفت، اما در حال حاضر به علت تأمین نشدن بموقع اعتبار هیچ پنلی در استان توزیع نشده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha