رییس اتحادیه وارد كنندگان داروی كشور عنوان كرد: مدت زمان تامین داروهای تك نسخه‌ای خارجی از یك هفته به سه هفته افزایش یافته است.

عدم ورود داروهای جدید به فارماكوپه دارویی ایران /افزایش مدت زمان تامین داروی تك نسخه‌ای از خارج كشور
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا دكتر سید علی سبحانیان با اشاره به اینكه ایران همیشه مجبور است، بخشی از نیاز دارویی بویژه داروهای فوق تخصصی و جدید خود را از خارج كشور وارد كند، افزود: این امكان وجود دارد كه عده‌ای از بیماران با داروهای موجود پاسخ درمانی خوبی نگیرند و مجبور به تامین اقلام جدید تولیدی خارج از كشور باشند.

وی افزود: پزشكان ایرانی با دنیای علم در ارتباط اند و با حضور خود در كنگره‌های بین‌المللی با انواع نوین دارو درمانی بیماریها آشنا می‌شوند و این مساله نقش مهمی در تجویز از طریق مراكز تك نسخه‌ای دارد.

عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران در ادامه گفت:‌ در سال 2009 بالغ بر 25 مولكول جدید دارویی جهت درمان بیماری‌های سرطان، مغز و اعصاب، قلب و عروق از سوی سازمان‌های بین المللی غذا و دارو مورد تایید قرار گرفت و كشورهای مختلف دنیا از آن بهره مند شدند اما در طول یك سال اخیر به فارماكوپه دارویی كشورمان هیچ داروی جدیدی اضافه نشده است كه این مساله تقاضا برای تامین به صورت تك نسخه‌ای و سفارش از خارج را افزایش می‌دهد.

دكتر سبحانیان در آستانه نهمین كنگره انجمن علمی داروسازان با بیان اینكه تا چندی پیش به دلیل نبود محدودیت از سوی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت داروهای تك نسخه‌ای و آن دسته از داروهایی كه مشابه تولید داخل ندارند، ظرف مدت یك هفته از طریق كشورهای خارجی و با قیمت دلاری تهیه می‌شد، افزود: اكنون این مدت گاهی به یك ماه نیز می‌رسد كه می‌تواند روند درمان بیماران بویژه بیماران سرطانی را دستخوش تغییرات كند.

وی افزود: وزارت بهداشت با نظارت بیشتری اجازه ورود دارو را می‌دهد كه البته این مسئله در راستای كاهش قاچاق دارو اقدامی مفید خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه گفت: اگرچه در طول یك دهه اخیر تولید داروها همگام با شیوع روزافزون برخی بیماریها در داخل و خارج گسترش یافته اما این مساله در خصوص درمان‌های جدید برای بیماریهای مثل آلزایمر، پاركینسون، MS و سرطان و بیماران نیازمند داروهای حیاتی باید با توجه بیشتری دنبال شود.

گفتنی است، چالش‌های دارویی كشور و معرفی درمان‌های نوین در بیماریهای مختلف بویژه بیماری‌های پوست و مو، 30 تیر تا اول مرداد ماه در نهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران در مركز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشكی ایران با حضور بیش از 2500 پزشك متخصص و داروساز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha