سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 200694

یک پزشک متخصص بر ضرورت تشخیص و درمان به موقع سرفه‌های مکرر افراد و بویژه کودکان تاکید کرد.

سرفه‌های مکرر را جدی بگیرید

سلامت نیوز:یک پزشک متخصص بر ضرورت تشخیص و درمان به موقع سرفه‌های مکرر افراد و بویژه کودکان تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر احمد رضا یعقوبی  در مورد سرفه‌های مکرر و اهمیت تشخیص و درمان به موقع آن عنوان کرد: سرفه وسیله‌ای است که بدن از آن برای خارج کردن مواد خارجی و خلط از ریه و باز شدن مسیر هوایی استفاده می‌کند.

این پزشک متخصص افزود: در واقع سرفه کردن راهی مهم برای پاک نگه داشتن گلو، حلق و راه‌های انتقال هوا است. با این وجود سرفه زیاد می‌تواند نشان دهنده بیماری باشد.

وی تصریح کرد: سرفه زیاد فقط یک علامت بوده و بخودی خود یک بیماری محسوب نمی‌شود. در این خصوص سرفه‌های مکرر آزار دهنده است و آرامش و خواب را از میان می‌برد و وضعیت جسمی را با مشکل مواجه می‌کند. البته سرفه‌های گاه به گاه مشکلی ندارد و طبیعی است؛ اما سرفه‌ای که مدتی طولانی ادامه یابد، نشانه مشکل دیگری است که باید آن را برطرف کرد.

وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد وقتی محرکی مانند اسید معده، عطر، اسپری یا حتی غذایی تند موجب تحریک اعصاب دستگاه تنفسی شوند، سرفه شروع می‌شود که در این باره سرفه‌های مکرر موجب احساس خستگی و گاهی عصبانیت به ویژه در کودکان می‌شود.

این پزشک متخصص بیان کرد: آبریزش و ترشحات بینی، آسم، بیماری ریفلاکس معده، عفونت دستگاه تنفسی، داروهای فشار خون، برونشیت مزمن و سرطان ریه از جمله دلایلی هستند که ممکن است این مشکل را به وجود آورند و موجب سرفه‌های مکرر شود.

وی در مورد دیگر علل سرفه‌های مکرر گفت:سرفه‌های تحریکی و مکرر درخانواده ، ممکن است به علت گازهای ناشی از سوخت گاز یا گرد وغبار باشد. موارد مشابه ناشی از نشتی گاز بخاری، شکستگی واحتمالا نشتی گرد و غبار از جارو برقی و هوای آلوده  می‌تواند در سرفه‌های مکرر تاثیرگذار باشد.

این پزشک متخصص عنوان کرد: متاسفانه یکی از علل سرماخوردگی کودکان و در نتیجه سرفه‌های مکرر آن‌ها نیز پوشاندن زیاد لباس است. کودکانی که با لباس‌های زیاد عرق می‌کنند، در محیط باز سرما می‌خورند. از این رو نباید کودکان را زیاد پوشاند.

وی گفت:همچنین استنشاق هوای سرد برای کودکان مبتلا به آسم و حساسیت ریوی نیز مضر است. اینکه برخی از خانواده‌ها بدون دلیل از بخور سرد استفاده می‌کنند، اصلا توصیه نمی‌شود؛ به ویژه در موارد مشکوک به آسم، گاهی بخور سبب تشدید سرفه‌ها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha