سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 200732

اگر بتوان برای چنین اختلالی علتی پیدا کرد، یعنی این مشکل ناشی از مصرف برخی داروها، افزایش فشارخون یا وجود تومور ناشناخته در گوش میانی یا سیستم اعصاب شنوایی تشخیص داده شود، می‌توان به درمان آن امیدوار بود؛ اما چنین اتفاقی فقط در پانزده‌درصد موارد بروز وزوز گوش اتفاق می‌افتد.

اگر صدای وزوز می‌شنوید، بخوانید

سلامت نیوز_*دکتر سعید ملایری: اگر بتوان برای چنین اختلالی علتی پیدا کرد، یعنی این مشکل ناشی از مصرف برخی داروها، افزایش فشارخون یا وجود تومور ناشناخته در گوش میانی یا سیستم اعصاب شنوایی تشخیص داده شود، می‌توان به درمان آن امیدوار بود؛ اما چنین اتفاقی فقط در پانزده‌درصد موارد بروز وزوز گوش اتفاق می‌افتد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نسل فردا، در بیش از ۸۰درصد موارد به علت‌های ناشناخته و تحت تأثیر زندگی پرتنش و همراه با استرس، افزایش سن، رعایت نکردن بهداشت صوتی، آلودگی صوتی و حتی آلودگی هوا بروز پیدا می‌کند. پس تلاش برای ایجاد محیط سالم و دوری از استرس و تنش یکی از مهم‌ترین عوامل در پیشگیری و درمان حمایتی وزوز گوش است: یعنی در کاهش و کنترل اثرات زیان‌بار آن مؤثر است.


صدای وزوز را می‌شنوی
یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد وزوز گوش، زندگی پرتنش و همراه با استرس است. باتوجه به پیرترشدن جمعیت کشور و تأثیر آلودگی صوتی و آلودگی هوا بر حواس مختلف، احتمال بروز اختلالات عصبی شناختی ازجمله وزوز گوش بیشتر می‌شود. وزوز گوش، احساس شنیدن صدایی در گوش‌ها یا سر، بدون وجود منبع صدای خارجی محسوب می‌شود و ممکن است هریک از ما تاکنون صداهایی مثل وزوز صوت و همهمه را در گوش‌ها یا در سر احساس کرده باشیم که البته درصورت کوتاه‌بودن زمان احساس چندان اهمیتی ندارد؛ ولی اگر بیش از پنج‌دقیقه طول بکشد و در هفته چندبار تکرار شود و به‌خصوص با علامت‌هایی چون کم‌شنوایی، سردرد و سرگیجه شدید همراه باشد، توجه به آن‌ها از جنبه مراجعه به متخصص گوش، حلق، بینی یا شنوایی‌شناس برای مشاوره و ارزیابی اولیه ضروری است (آنلاین ارزیابی شوید).


شنیدن این صدای همیشگی، چرا
جالب است بدانید وزوز گوش در تمام گروه‌های سنی حتی در کودکان نیز وجود دارد؛ البته از آنجا که تجربه صوتی کودکان کم است، نسبت به شنیدن چنین صدایی ابراز شکایت نمی‌کنند؛ اما با بالارفتن سن افراد، احتمال بروز کم‌شنوایی و وزوز گوش بیشتر می‌شود. سبک بد زندگی مانند عادت‌کردن به محیط‌های خیلی ساکت یا خیلی شلوغ باعث تشدید بروز وزوز در گوش می‌شود و درواقع برخلاف تصور، کسانی که خود را ایزوله کرده و در محیط‌های خیلی ساکت زندگی می‌کنند نیز از خطر ابتلا به این عارضه به دور نیستند و در برخی موارد حتی بیشتر و شدیدتر دچار وزوز گوش می‌شوند. درواقع اگر وزوز گوش ناشی از مصرف دارو، فشارخون بالا و تومورهای سیستم شنوایی نباشد، ناشی از اثرات محیطی و سبک زندگی ناسالم است.


شما محکوم به ابتلای وزوز گوش هستید.شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید حداکثر سطح شدت صدای مداوم در محیط‌های صنعتی و شلوغ در طول یک روز کاری ۸۰ دسیبل است. این درحالی‌است که متأسفانه بیشتر کارگران در محیط‌های صنعتی درمعرض صدای بیش از ۸۰ دسیبل و به‌صورت ممتد و روزانه بین شش تا هفت ساعت قرار می‌گیرند که این امر آن‌ها را مستعد کم‌شنوایی و وزوز گوش می‌کند. متاسفانه این نوع کم‌شنوایی و وزوز گوش از نوع حسی‌عصبی است و قابل درمان و برگشت‌پذیر نیست.


البته اگر در کارخانجات ما شدت صوت اندازه‌گیری شود و کارگران از محافظ‌های صوتی استفاده کنند، کمتر شاهد بروز این عارضه در میان آن‌ها خواهیم بود. به‌بیان دیگر راهکار مناسب برای جلوگیری از ابتلا به وزوز گوش در چنین شرایطی استفاده از گوشی‌های مخصوص برای حفاظت گوش‌ها یا استفاده از پلاگ‌های کوچکی است که در لاله گوش قرار می‌گیرد؛ همچنین افرادی که علاقه دارند موسیقی را با صدای بسیار بلند و از طریق گوشی یعنی هدفون و موبایل گوش کنند، بیشتر در معرض کم‌شنوایی و وزوز گوش هستند.


مراقب مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باشید
فراموش نکنید که مصرف برخی داروها برای گوش به‌خصوص درصورت وجود مواردی از کم‌شنوایی، وزوز در شخص و اقوام درجه یک وی باید با محدودیت صورت بگیرد. بر این اساس متخصصان علوم اعصاب درباره استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها از خانواده «مایسین‌ها» همچون جنتامایسین هشدار می‌دهند. این داروهای کنترل‌کننده عفونت می‌تواند در افراد مستعد، آسیب‌های شنوایی به‌جا گذارد؛ پس با بروز هر نوع اختلال شنوایی باید بلافاصله مصرف این داروها را قطع و با پزشک مشورت کرد.


به کم‌شنوایی عادت می‌کنید
افراد مثبت‌نگر، آرام و غیرمضطرب با سرعت بیشتری با تنش‌های زندگی روزمره و شرایط پیش‌بینی نشده کنار می‌آیند و حتی می‌توانند کنترل بهتری بر اعصاب و روان خود درصورت بروز هرنوع کم‌شنوایی و وزوز گوش داشته باشند. برعکس، افراد زودرنج، مضطرب و منفی‌نگر آسیب‌پذیری و سطح پذیرش آنان درباره تنش‌ها بسیار بیشتر است. اگر دچار وزوز گوش هستید تا حد ممکن از محیط‌های پرسروصدا دوری کنید. داروها را بسیار کنترل‌شده مصرف کنید و از مشاوره‌های روان‌شناسی و آرامش ذهن بهره بگیرید.


درمان وزوزگوش
گرچه مصرف برخی ویتامین‌ها چون ویتامین C، A و E کنترل دستگاه اعصاب را غنی‌تر می‌کند، اما دارویی برای ازبین‌بردن وزوز گوش تلقی نمی‌شود؛ البته بهره‌گیری از روش‌های نوین بازآموزی نیز می‌تواند در کنار دوری از تنش و اضطراب برای کنترل و کاهش اثرات آزاردهنده وزوز گوش مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha