ایران یکی از کشورهای رکورد دار در تصادفات رانندگی و تعداد کشته‌ها در این حوادث است، فارغ از اینکه این تصادفات چه تعداد کشته برجای می‌گذارد آمارهای مجروحان و زخمی‌ها از فراوانی قابل توجهی برخوردار است. این امر تهدیدی بزرگ برای مردم و جامعه است. از سوی دیگر در سطح جامعه نیز حساسیت‌های افکار عمومی معمولا بر تعداد کشته‌های یک حادثه متمرکز است و مردم بلافاصله در برخورد با یک صحنه تصادف از تعداد کشته‌های آن حادثه می‌پرسند و چندان به تعداد زخمی‌ها و مجروحان و حتی نوع مجروحیت حادثه دیدگان توجه نمی‌شود.

معلولیت ۲۳۵هزار نفر بر اثر تصادف در یک سال

سلامت نیوز: ایران یکی از کشورهای رکورد دار در تصادفات رانندگی و تعداد کشته‌ها در این حوادث است، فارغ از اینکه این تصادفات چه تعداد کشته برجای می‌گذارد آمارهای مجروحان و زخمی‌ها از فراوانی قابل توجهی برخوردار است. این امر تهدیدی بزرگ برای مردم و جامعه است. از سوی دیگر در سطح جامعه نیز حساسیت‌های افکار عمومی معمولا بر تعداد کشته‌های یک حادثه متمرکز است و مردم بلافاصله در برخورد با یک صحنه تصادف از تعداد کشته‌های آن حادثه می‌پرسند و چندان به تعداد زخمی‌ها و مجروحان و حتی نوع مجروحیت حادثه دیدگان توجه نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، از طرفی موضوعی که شاید در جامعه ما مورد غفلت قرار گیرد تعداد زخمی‌های حوادث رانندگی است، آمارهای میلیونی که از تعداد زخمی‌های سال‌های گذشته ارائه می‌شود حقیقت تلخی را به رخ می‌کشد، برخی از زخمی‌هایی که در این حوادث دچار مصدومیت می‌شوند دیگر هیچ‌گاه به روال عادی زندگی برنمی‌گردند و باری بر دوش خانواده و جامعه‌ای می‌شوند که از هیچ جهت آمادگی پذیرش و زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات به آنها وجود ندارد.


 هشدار به رانندگان با زبان آمار
آیا می‌دانید در ۱۰ سال گذشته آمار قربانیان ناشی از تصادفات جاده ای ۲۳۵ هزار و ۵۰ نفر بوده است؟ طی همین ۱۰ سال دو میلیون ۲۲۱ هزار و ۸۱۰ نفر مصدوم شده اند؟ 41.7 در صد از تلفات ناشی از تصادفات جاده ای مربوط به جوانان زیر ۲۹ سال است؟ آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای طی ۱۰ سال گذشته با آمارشهدا و جانبازان هشت سال دفاع مقدس برابری می‌کند؟ معلولیت ناشی از تصادفات سه میلیون نفر در سال است؟ در آمار تصادفات رانندگی در سال گذشته پراید با ۲۴ درصد بیشترین میزان مشارکت در تصادفات را داشته است؟ و آزاد راه کرج- قزوین پرتصادف ترین آزادراه شناخته شده است؟ بر اساس آمار پزشکی قانونی میزان متوفیان ناشی از تصادفات رانندگی در ۹ ماه نخست سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل در سراسر کشور کاهش 2.7درصدی را نشان می‌دهد. تا پایان آذر سال گذشته نیز ۱۳ هزار و ۱۰۲ نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست دادند، حال آنکه سال ۹۳آمار جانباختگان در همین مدت ۱۳ هزار و ۴۷۱ بود. بر اساس این گزارش به تفکیک در بخش درون شهری کاهش 3.2درصدی، در بخش برون شهری کاهش 1.7درصدی و در بخش روستایی نیز کاهش 1.9درصدی تلفات ناشی از سوانح رانندگی را شاهد هستیم. همچنین آمار تصادفات رانندگی بر اساس گزارش پلیس راهور ناجا حکایت از آن دارد که مجموع تصادفات فوتی و جرحی در ۹ ماه نخست سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال۹۳، 4.11 درصد افزایش داشته است. بر این اساس طی ۹ ماه نخست سال گذشته۳۸ هزار و ۷۳ فقره تصادف جرحی، چهار هزار و ۸۳ فقره تصادف فوتی و در مجموع ۴۲ هزار و ۱۵۶ فقره تصادف فوتی و جرحی رخ داده است.


۱۰ برابر آمار کشته‌های تصادفات رانندگی، معلولیت داریم
در اسفند سال گذشته وزیر بهداشت به آمار کشته‌های تصادفات اشاره و بیان داشت: ۱۰ برابر آمار کشته‌ها معلولیت داریم و باید دو تا سه هزار میلیارد هزینه کنیم؛ از طرف دیگر خانواده‌های آنها آسیب می‌بینند، زندان‌ها پر از افرادی می‌شود که بیمه ندارند و باید فکری کرد. حسن‌هاشمی اظهار کرد: در حوزه سلامت ما و پلیس کارمان پیوند مشترک دارد چرا که هر دو در حال پیشگیری هستیم و پیشگیری مقدم بر درمان است. او با بیان این مطلب که مایه تاسف است آمار تلفات کشته ما در حوادث رانندگی از متوسط کشورهای آفریقایی بالاتر است، به بیان توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی، منطقه‌ای و دفاعی پرداخت و تصریح کرد: جای تاسف است که نمی‌توانیم این مشکلات را حل کنیم. مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، آسیب‌های اجتماعی و کشته‌های حوادث رانندگی.

وزیر بهداشت با بیان این مطلب که آمار کشته‌ها در ۱۰ ساله اخیر ۱۰ هزار نفر کاهش یافته به مردم و پلیس تبریک گفت و ادامه داد: تا صحبت از تصادف، کشته، مرگ و معلول می‌آید عادت شده اول پلیس و بعد هم ناکارآمدی ما در حضور در صحنه انتقال مجروح و مداوای آن به میان می‌آید.‌هاشمی به خودروی ملی پرداخت و گفت: ۳۷ سال از انقلاب می‌گذرد، اما خودروی ملی ما باید این باشد! یکی از اشکالات ما این است که کسی نمی‌خواهد در جمهوری اسلامی بَده باشد و برای همین در مسائل مهم تصمیم‌گیری نمی‌کنیم. وزیر بهداشت ادامه داد:  می‌گوییم یارانه، می‌گوییم تصادفات و کشته‌ها، اما تصمیمی نمی‌گیریم؛ شایع‌ترین علت آلودگی موتور سیکلت است، اما چرا نمی‌توانیم آن را حل کنیم؟ ما ادعا می‌کنیم دنیا را می‌توانیم اداره کنیم، اما نمی‌توانیم موتوری ایمن‌تر بسازیم. به گزارش فارس،‌هاشمی به مساله جریمه رانندگی پرداخت و گفت: جریمه سنگین و برخورد شدید با متخلف بازدارنده است و می‌تواند تاثیر گذار باشد.

این در حالی است که اگر موارد ایمنی رعایت شود، تعداد معلولان و تلفات ناشی از تصادفات رانندگی کاسته می‌شود. در آلمان سالانه حدود سه هزار و ۶۰۰نفر جان خود را از دست می‌دهند و ۲۵ هزار نفر مجروح می‌شوند که از این تعداد حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر دچار معلولیت دائمی می‌شوند. درا ین شرایط اگر تمام دستگاه‌های مرتبط، با یکدیگر همکاری داشته باشند، تعداد تلفات تصادفات در ایران به شدت کاهش می‌یابد. ۹۰ درصد قطع نخاعی‌های کشور در اثر تصادف به این روز افتاده‌اند. در هر تصادف یک ضربه خفیف در اتصال بین گردن و جمجمه می‌تواند فرد را به کما ببرد یا عوارض رفتاری و روانی برای او ایجاد کند. در این شرایط اگر موارد ایمنی رعایت شود، تعداد معلولان و تلفات ناشی از تصادفات رانندگی کاسته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha