سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
کد خبر: 200812

عواملی که در محل کار، باعث آسیب به چشم می‌شوند، شامل تکه فلز، تکه پلاستیک و تکه شیشه یا ضربات چکش است. اشیایی که همراه باد وتوفان وارد چشم می‌شوند، ابزار کار مثل پیچ گوشتی، دریل، چکش و نیز مواد شیمیایی مثل روغن‌ها، حلال‌ها و اسیدها و آسیب ناشی از جوشکاری و اشعه uv نیز می‌توانند به چشم آسیب بزنند.

چرا چشم‌مان آسیب می‌بیند؟

سلامت نیوز_*دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده: عواملی که در محل کار، باعث آسیب به چشم می‌شوند، شامل تکه فلز، تکه پلاستیک و تکه شیشه یا ضربات چکش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، اشیایی که همراه باد وتوفان وارد چشم می‌شوند، ابزار کار مثل پیچ گوشتی، دریل، چکش و نیز مواد شیمیایی مثل روغن‌ها، حلال‌ها و اسیدها و آسیب ناشی از جوشکاری و اشعه uv نیز می‌توانند به چشم آسیب بزنند.

چه بیماری‌هایی در چشم، منجر به کاهش دید می‌شود؟

اول، بیماری آب مروارید و دوم لک قرنیه باعث کاهش دید در فرد می‌شوند.

در صورت آسیب به چشم چه اتفاقی روی می‌دهد؟

ابتدا فرد شروع می‌کند به پلک زدن، بعد اشک ریزش روی می‌دهد که به این ترتیب چشم ضدعفونی و شست‌وشو می‌شود. البته افراد در این مرحله نباید چشم را دستکاری کنند و اگر با پلک زدن و شست‌وشوی ساده چشم با آب تمیز، مشکل حل نشد، باید به مراکز جراحی مراجعه کنند، چون دستکاری کردن، خراش قرنیه را تشدید می‌کند.

چه عواملی در دوران بارداری می‌تواند به ضایعات چشمی در جنین و نوزاد آینده منجر شود؟

عوامل اکتسابی و ژنتیک، مصرف دارو در دوران بارداری و مواد غذایی. مادر باردار هردارویی را نباید خودسرانه مصرف کند و هنگام مصرف دارو باید دقت کافی داشته باشد. به محض به دنیا آمدن نوزاد نیزمعاینات چشمی باید انجام شود.

آیا کشاورزان هم به آسیب چشمی ناشی از شغل مبتلا می‌شوند؟

بله، کشاورزی در مزارع برنج، هنگام برداشت محصول، می‌تواند موجب فرورفتن تیزی پوسته برنج به داخل چشم شود که این مساله ممکن است باعث خراش و لک قرنیه شود. همچنین کارکردن در مزارع نیشکر و بامبو می‌تواند این آسیب را در پی داشته باشد.

به دنبال ورود جسم خارجی به چشم، اگر با پلک زدن و شست‌وشوی چشم با آب ساده، مشکل برطرف نشود، چه باید کرد؟

اگر با پلک زدن و شست‌وشوی چشم، درد و ناراحتی چشم همچنان باقی بماند، بدون دستکاری و پانسمان کردن آن باید به مرکز جراحی مراجعه کنیم. پانسمان کردن محیط را مرطوب و تاریک و چشم را مستعد ابتلا به عفونت می‌کند. باید چشم در این مدت باز بماند و حرکت نکند. اگر نمی توانیم چشم را باز نگاه داریم، می‌توانیم یک لیوان یکبار مصرف کاغذی روی چشم بگذاریم و چسب بزنیم و به مرکز تخصصی مراجعه کنیم. غیر از این باشد، عفونت و لک قرنیه ایجاد می‌شود.

آیا بوتاکس ناحیه پیشانی می‌تواند به چشم آسیب وارد کند؟

اگر در نحوه تزریق دقت نشود و مواد سمی تزریقی به داخل ماهیچه، داخل رگ شود، فلج عضلات چشم و دوبینی ایجاد می‌کند. اگر سبب فلج ماهیچه بالابرنده چشم شود، افتادگی پلک نیز رخ می‌دهد.

چه مواردی در منزل می‌تواند منجر به آسیب چشمی شود؟

مواد شوینده، مواد پاک‌کننده، وسایل آرایشی کار با مژه و ناخن، سقوط از بلندی و وسایل بازی بچه‌ها. اولین ورزشی که منجر به آسیب چشمی می‌شود بدمینتون و دومین آن بوکس است.

چگونه می‌توان از آسیب‌های چشمی پیشگیری کرد؟

استفاده از عینک معمولی در مزارع و هنگام باغبانی در خانه می‌تواند موثر باشد. هنگام نجاری و آهنگری باید از عینک محافظی استفاده شود که عدسی آن پلاستیکی است. بستن کمربند ایمنی در اتومبیل نیز هنگام تصادفات از آسیب چشمی پیشگیری می‌کند.

افرادی که شغل خیاطی دارند، در معرض آسیب چشمی قرار دارند؟

بله، به دو علت. سروکار این افراد با قیچی و پارچه است. پارچه با مواد شیمیایی رنگ شده که ذرات این مواد با قیچی کردن در هوا پراکنده می‌شود. بنابراین با تهویه مناسب، از پخش شدن این مواد در محیط جلوگیری می‌شود. دوم این که افراد خیاط بالای 40 سال باید موقع کار از عینک مخصوص پیرچشمی استفاده کنند.

*فوق تخصص قرنیه چشم


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha