سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
کد خبر: 200816

استفاده از غذاهای آماده طبخ، برای افرادی که مشغله کاری زیادی دارند راه‌ حل آسانی است اما مصرف این‌غذاها به ‌سلامت افراد آسیب جدی می رساند به ‌ویژه افرادی که کلیه‌های سالمی ندارند.

تأثیرات مخرب غذاهای آماده

سلامت نیوز: استفاده از غذاهای آماده طبخ، برای افرادی که مشغله کاری زیادی دارند راه‌ حل آسانی است اما مصرف این‌غذاها  به ‌سلامت افراد آسیب جدی می رساند به ‌ویژه افرادی که کلیه‌های سالمی ندارند.

غذاهای آماده، مضر برای کلیه‌ها:
به نقل از سایت هلث نیوز،  بیشتر این مواد غذایی سرشار از فسفر، شیرین‌کننده، طعم‌دهنده مصنوعی و نمک است. میزان زیاد فسفر و سدیم موجود در این مواد غذایی به کلیه‌ها آسیب جدی می رساند. به گفته متخصصان فسفریک ماده کانی حیاتی است که به‌عنوان دومین ماده معدنی در بدن انسان یافت می‌شود. تراکم فسفر  برای بیماران مبتلابه  مشکلات مزمن کلیه بسیار مضر است  و آسیب جدی به بدن می رساند و باعث افزایش اندازه غده پاراتیروئید می شود، غده ای که  میزان کلسیم در خون و استخوان را کنترل می‌کند.


برای افزایش دادن کلسیم در خون، بدن کلسیم را از استخوان‌ها جذب می‌کند و درنتیجه به استخوان‌ها آسیب می‌رساند.  سدیم موجود در این‌ مواد غذایی که باعث احتباس مایعات می‌شود، می‌تواند روی استخوان‌ها فشار وارد کند. بالا بودن میزان سدیم، فسفر و احتباس آب تهدید جدی برای بیماران کلیوی به‌حساب می آید.


سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا غذاهای آماده را به‌طور کامل کنار بگذاریم؟
از آن جا که نمی‌توان به ‌طور کامل این نوع غذاها را کنار گذاشت باید به ارزش غذایی آن دقت بیشتری کرد ازجمله :
مواد موجود در غذای بسته ‌بندی‌شده برحسب مقدار فهرست گذاری می‌شود. بنابراین ماده اصلی در بالای فهرست و کمترین در پایین فهرست قرار دارد.
مبتلایان به بیماری کلیه باید از مصرف سدیم، پتاسیم و فسفر بپرهیزند. توجه داشته باشید اگرچه سدیم در فهرست قرار می‌گیرد اما فسفر که قسمتی از افزودنی است در فهرست به چشم نمی‌خورد.به‌اندازه پرس غذا و میزان فسفر و سدیم موجود در هر پرس دقت کنید.
غذاهایی مانند سوسیس، کالباس... و ترشی حاوی سدیم زیاد است درحالی‌که فسفر در لبنیات، نوشابه ، گوشت قرمز و مغز میوه بسته‌بندی‌شده یافت می‌شود.


میزان فسفر و سدیم که باید مصرف شود:
سدیم و فسفر در بیشتر مواد غذایی وجود دارد؛ به‌ ویژه فسفر که در سبزی،مغز میوه، شیر و غلات و حبوبات است و نمی‌توان به‌طور کامل از آن پرهیز کرد.
نیاز روزانه بدن به فسفر در یک بزرگسال 700 میلی گرم و سدیم 1.600 میلی گرم است و بیشتر ازآن برای بدن مضر است.
سوپ‌های آماده حاوی منوسدیم گلوتامات و مواد نگه دارنده مانند بنزوات سدیم و سیترات سدیم است.
مصرف‌کننده‌ها به ‌ویژه افراد بیمار باید برچسب‌های ارزش غذایی را با دقت مطالعه کنند. مصرف میوه و سبزی تازه‌ می‌تواند  به‌طور چشمگیری  تعادل ایجاد کند.
نکاتی که باید با مطالعه برچسب‌های مواد غذایی فراوری‌شده به آن توجه کرد.
* به پرس غذایی که برای هر یک نفر مشخص‌شده دقت کنید.
*  ارزش غذایی یک وعده غذایی را با نیاز روزانه مقایسه می‌کند.
*چربی اشباع‌شده، نباید بیش از 20 درصد در روز باشد.
*چربی ترانس باید صفر باشد.
*فیبر غذایی به هضم غذا کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha