مشاور وزیر بهداشت گفت: اعتبارات گمشده‌ زیادی در حوزه بهداشت داریم كه شامل اعتبارات بهداشت استانی، اعتبارات بهداشت روستاها و هزینه بهداشت از درآمد اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشكی است، سرجمع آنها میلیاردها تومان است كه در امور دیگری غیر از بهداشت هزینه شده است.

میلیاردها تومان، اعتبارات گمشده در حوزه بهداشت داریم

حسن امین‌لو امروز در همایش معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور با بیان اینكه سهم بهداشت در اعتبارات كل كشور 7 درصد است اظهار داشت: به طور كلی 27 هزار میلیارد تومان اعتبارات حوزه سلامت وزارت بهداشت است كه از این بین 2 هزار میلیارد تومان در حوزه بهداشت هزینه می‌شود.

وی افزود: برنامه پنجم توسعه، رنگ بهداشتی دارد و نسبت به برنامه چهارم در آن بیشتر به بهداشت پرداخت شده است. به عنوان مثال در قانون برنامه پنجم توسعه در ماده 41 اعتباراتی را به عنوان صندوق ملی سلامت كه احتمالاً به حساب ملی سلامت تبدیل می‌شود در نظر گرفته شده است كه بر اساس آن عوارضی از دخانیات، نوشابه و تهدید‌كننده‌های سلامت و سوخت و انرژی جذب می‌شود.

امین لو تصریح كرد: تغییر بیمه خدمات درمانی به بیمه خدمات سلامت از دیگر موارد این قانون است كه بر اساس آن می‌توان پزشك خانواده و نظام ارجاع را هم تحت پوشش بیمه قرار داد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص ملی است كه سهم بهداشت از این اعتبارات سلامت به 20درصد افزایش می‌یابد كه این جهتگیری قانون برنامه پنجم توسعه است.

امین‌لو با بیان اینكه فعالیت انجام شده در هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشكی ظرف 25 سال گذشته رضایتبخش نبوده است تصریح كرد: ظرفیت هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشكی بسیار بالاست و در این هیئت امنا، دانشگاه‌ها را از خیلی نقاط ارزیابی كردیم و یكی از مهمترین نقاط ارزیابی‌شده مسئله بهداشت بوده است و بر اساس آن خلاءها مشخص و تصمیمات اخذ شده است.

وی با بیان اینكه تأسیس3 هزار خانه بهداشت حدود 250 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد تصریح كرد: از مواردی كه برای بهداشت انجام می‌شود بحث جشن تكمیل شبكه است كه 3 هزار خانه بهداشت در حال حاضر كمبود داریم و تعدادی نیز خانه بهداشت فرسوده وجود دارد.

امین‌لو یادآور شد: چند سال است كه اعتبارات گمشده‌ای در حوزه بهداشت داریم. به عنوان مثال مجلس اعتباراتی در زمینه ردیف بهداشت استان‌ها قرار داده است كه در سال قبل 96 میلیارد تومان بود اما فقط 32 میلیارد تومان آن در سال گذشته به دانشگاه‌ها اختصاص یافت و بقیه آن در جای دیگری خرج شد.

امین‌لو گفت: اعتبار دیگر تحت عنوان عمران روستایی بود كه در 5 سال گذشته از این پول حتی یك دینار هم به وزارت بهداشت نداده‌اند در حالی كه این اعتبار باید در 5 مورد برق، آب، راه، بهداشت و مدرسه روستایی هزینه می‌شد.
وی اضافه كرد: منبع اعتباری دیگر، 2.5 درصد كل درآمد اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشكی است كه این عدد، عدد كمی نیست. حدود 2 هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها است كه 2.5 درصد آن 50 میلیارد تومان می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha