مدیر و هماهنگ کننده پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی گفت:زیست فناوری یک علم پیشرفته و شناخته شده در دنیا است بنابراین تولید، عدم تولید و واردات محصولاتی با این روش نیازمند قانونمندی است و باید در این چارچوب انجام شود.

تولید و واردات محصولات تراریخته درچارچوب قانون باشد

سلامت نیوز: مدیر و هماهنگ کننده پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی گفت:زیست فناوری یک علم پیشرفته و شناخته شده در دنیا است بنابراین تولید، عدم تولید و واردات محصولاتی با این روش نیازمند قانونمندی است و باید در این چارچوب انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، داود حیات غیب امروز سه شنبه در کارگاه آشنایی با قانون ایمنی زیستی و محصولات تراریخته با هدف ارتقاء دانش و آگاهی خبرنگاران در سازمان محیط زیست به بیان تاریخچه ای از تولید محصولات تراریخته در دنیا پرداخت و گفت: در سال 1995 کشورها نگرانی خود را از رشد تولید محصولات ناشی از بیوتکنولوژی ابراز کردند و خواستار گردهمایی کشورهای مختلف شدند تا سازو کاری قانونی برای آن در نظر گرفته شود.


وی افزود: چهار سال بعد از آن بحث پروتکل کارتاهنا در مورد محصولات تراریخته مطرح و در سال 2000تصویب شد و تعدادی از کشورها از جمله ایران به آن پیوستند.
حیات غیب تاکید کرد: هدف پروتکل کارتاهنا بر جلوگیری از تولید و یا واردات محصولات تراریخته نیست بلکه هدف ایمن سازی شرایط برای مصرف این محصولات است.
در ادامه این کارگاه، شهاب الدین منتظمی مسوول دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی به قانون ایمنی زیستی در کشور اشاره کرد و گفت: ماهیت شکل گیری قانون ایمنی زیستی بر نظامند و قانونمند کردن تولید و یا واردات محصولات تراریخته است.


وی افزود: با توجه به اهمیت سلامت محصولات تراریخته، آنطور که باید به این قانون توجه نشده است که این مساله باید مورد توجه مسوولان و تصمیم گیران قرار گیرد.


منتظمی با اشاره به اینکه برخی می گویند سازمان حفاظت محیط زیست با واردات و تولیدات محصولات تراریخته به طور کلی مخالف است گفت: این سازمان با ماهیت این فناوری مخالف نیست بلکه تاکید سازمان بر رعایت قانون و انجام کارها در چارچوب ضوابط تعیین شده است تا در آینده مشکلی پیش نیابد.


کارگاه آشنایی با قانون ایمنی زیستی و محصولات تراریخته با هدف ارتقاء دانش و آگاهی خبرنگاران با حضور داود حیات غیب مدیر و هماهنگ کننده پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی، شهاب الدین منتظمی مسوول دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی، تعدادی از کارشناسان و خبرنگاران برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha