چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 200883

یکی از مسائلی که این روزها ذهن بیشتر زنان جوان را به خود مشغول کرده است، مسئله بارداری، زمان مناسب برای بارداری و آمادگی‌های لازم برای آن است.

فهرست کارهایی که پیش از بارداری باید انجام دهید

سلامت نیوز: یکی از مسائلی که این روزها ذهن بیشتر زنان جوان را به خود مشغول کرده است، مسئله بارداری، زمان مناسب برای بارداری و آمادگی‌های لازم برای آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامتیسم، یکی از مسائلی که این روزها ذهن بیشتر زنان جوان را به خود مشغول کرده است، مسئله بارداری، زمان مناسب برای بارداری و آمادگی‌های لازم برای آن است. در زمان قدیم مادران ما بدون آنکه بدانند چه چیزی در انتظارشان است باردار می‌شدند و بسیار اتفاق می‌افتاد که در طی بارداری یا پس از زایمان با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شدند. اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی، علت بروز بسیاری از مشکلات بارداری کشف شده است و با رعایت برخی نکات در دوران پیش از بارداری و انجام مراقبت‌های لازم، می‌توان جلوی بروز بسیاری از بیماری‌های مربوط به کودکان و مشکلات ناشی از بارداری را گرفت. در این مطلب، لیست مهم‌ترین کارهایی را که باید پیش از اقدام به بارداری انجام دهید، در اختیارتان قرار می‌دهیم.

ورزش کنید
قبل از انتخاب نام یا خرید سیسمونی، به فکر آماده کردن بدنتان برای این دوره باشید تا هم بارداری آسان و هم زایمان راحتی داشته باشید. روزانه ۳۰ دقیقه ورزشی که ضربان قلبتان را به بیشترین حد برساند، بسیار خوب است. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا، بهترین ورزش‌های حرکتی هستند که می‌توانید پیش از بارداری انجام دهید.


تغذیه مناسب داشته باشید
به زودی، نسبت به بسیاری از غذاهای نه چندان مفید، مانند بستنی یا ترشی، ویار پیدا می‌کنید. پس هم‌اکنون بر تغذیه مناسبتان تمرکز کنید. تا جایی که می‌توانید پروتئین، آهن، کلسیم و فولیک‌ اسید دریافت کنید. رژیم غذایی‌تان باید شامل میوه‌ها، مغزها، سبزیجات، گیاهان برگ پهن، غلات کامل و لبنیات کم‌چرب باشد. از خوردن چیپس، نوشابه و دیگر غذاهای بی‌فایده خودداری کنید.


فولیک اسید بخورید
بهتر است پیش از اینکه بدانید باردار هستید، فولیک اسید کافی در بدنتان داشته باشید. زیرا این ماده برای جلوگیری از بروز مشکلات مادرزادی در نوزاد، ضروری است. فولیک اسید نوعی ویتامین B است که در گیاهان برگ پهن، مرکبات و حبوبات به وفور یافت می‌شود. البته بیشتر زنان به قرص‌های مکمل فولات احتیاج دارند. زمانی که اقدام به بارداری دارید، باید روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید دریافت کنید که معمولا در تمام قرص‌های مولتی‌ویتامین وجود دارد.


مراقب وزنتان باشید
اگر خیلی لاغر هستید، باردار شدن کار سختی است. اگر بسیار چاق هستید مشکلاتی مانند دیابت بارداری و افزایش فشار خون بر سر راهتان قرار دارد. حتی ممکن است مدت زمان زایمان‌تان نیز افزایش پیدا کند. با پزشکتان صحبت کنید تا مطمئن شوید وزن ایده‌آل برای شما چقدر است.


یک چکاپ کامل انجام دهید
تحقیق کنید و یک پزشک متخصص زنان و زایمان انتخاب کنید که تا پایان بارداری تحت نظر او باشید. هرچه پزشکتان باتجربه‌تر باشد، آرامش بیشتری در طول بارداری خواهید داشت. چند ماه پیش از اقدام به بارداری، به پزشکتان مراجعه کنید و از او بخواهید یک چکاپ کامل بر روی شما انجام دهد. درباره آزمایشات یا واکسن‌های لازم برای بارداری و مصرف ویتامین‌های پیش از بارداری از او سؤال کنید. اگر بیماری خاصی دارید با او در میان بگذارید و مطمئن شوید که مصرف کدام داروها در این دوران مجاز و کدام داروها غیر مجاز است.

مشاوره ژنتیک را فراموش نکنید
به هیچ وجه نمی‌توان به وسیله آزمایشات ژنتیک، تعیین کرد که چشم‌های نوزاد شبیه چه کسی باشد. اما پزشکان توصیه می‌کنند که اگر سابقه فامیلی مشکلات ژنتیکی دارید، حتما آزمایشات ژنتیک پیش از بارداری را انجام دهید. یک تست ساده از خون یا بزاق دهان‌تان، می‌تواند مشخص کند که حامل کدام ژن معیوب هستید.


به دندان‌پزشک مراجعه کنید
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که مرتب به دندان‌پزشک مراجعه نمی‌کنید، الان زمان تغییر است. از آنجایی که بارداری احتمال بروز بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد، بهتر است پیش از بارداری تمام مشکلات دهان و دندان خود را برطرف کنید. مشکلات لثه می‌توانند باعث زایمان پیش از موعد شوند. هر روز دندان‌هایتان را مسواک کنید و مرتب چکاپ شوید.


مصرف کافئین را کاهش دهید
برخی از متخصصان معتقدند که کسانی که قصد دارند باردار شوند، نباید بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز دریافت کنند. این مقدار، با ۴ فنجان چای برابری می‌کند. به جای آن از چای بدون کافئین یا شیرهای طعم‌دار استفاده کنید. اگر نمی‌توانید اعتیاد به چای صبحگاهی‌تان را ترک کنید، حداقل به یک لیوان قناعت کنید، یا لیوان‌تان را کوچک‌تر کنید.


سیگار را ترک کنید
سیگار کشیدن، نه تنها جزو آن دسته از کارهایی است که باید ترک شدد، بلکه روند باردار شدن را نیز به تأخیر می‌اندازد. به علاوه، مصرف سیگار در دوران بارداری، احتمال بروز مشکلاتی از قبیل تولد نوزاد نارس یا کم‌وزن، سقط جنین و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را پس از تولد افزایش می‌دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده، قرار گرفتن زنان باردار، در معرض دود سیگار نیز می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. بنابراین بهتر است از همین حالا، هم خودتان و هم همسرتان، سیگار را کنار بگذارید. کشیدن سیگار، در مردان نیز باعث کاهش قدرت باروری می‌شود.


منبع:Web MD


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha