چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 200896

به طور تقریبی هر سال ۵۰۰۰۰ میلیون قرص آسپرین در جهان مصرف می‌شود. نیمه عمرومدت زمان اثر آسپیرین از 6 تا 10 ساعت بعد از استفاده است. آسپرین علاوه بر خاصیت تسکین دهندگی،تب‌برو ضد التهاب هم هست، همچنین خاصیت ضدانعقاد خون ومهارکننده تجمع پلاکتها را دارد وبرای جلوگیری از لخته شدن خون وسکته قلبی استفاده میشود.

تأثیر آسپیرین بر صدا

سلامت نیوز:استیل سالسیلیک اسید که آسپرین نیز نامیده میشود، ازدسته ی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ویکی از داروهایی است که به طورگسترده در جهان استفاده میشود.

به گزارش سلامت نیوز به طور تقریبی هر سال ۵۰۰۰۰ میلیون قرص آسپرین در جهان مصرف می‌شود. نیمه عمرومدت زمان اثر آسپیرین از 6 تا 10 ساعت بعد از استفاده است. آسپرین علاوه بر خاصیت تسکین دهندگی،تب‌برو ضد التهاب هم هست، همچنین خاصیت ضدانعقاد خون ومهارکننده تجمع پلاکتها را دارد وبرای جلوگیری از لخته شدن خون وسکته قلبی استفاده میشود.

دوز کمی از آسپرین ممکن است فوراَ بعد از شروع علائم سکته قلبی داده شود که خطرسکته قلبی را کاهش میدهد. آسپرین همچنین از بازگشت وعود سکته قلبی جلوگیری میکند. آسپرین و مسکن های دیگر مانند ایبوپروفن غالباً برای تسکین درد جزئی تا متوسط تجویز می شوند. اختلال عملکرد پلاکت ناشی از آسپرین وخاصیت ضد انعقاد خون آن، یک فرد را مستعد به خونریزی، به خصوص خونریزی چین های صوتی آسیب دیده میکند.

اما معمولا اثر آن بر کسی که از صدایش به طور معمولی استفاده میکند قابل توجه نیست، مگر اینکه آن شخص اختلال انعقاد خون داشته باشد یا اینکه داروی ضد انعقاد دیگری دریافت کند. اما در کسانی که از صدایشان به صورت حرفه ای استفاده میکنند ریسک خونریزی ممکن است اندکی بیشتر از کسانی باشد که به طور معمولی از صدایشان استفاده میکنند. به خصوص در صورتی که فرد آسپرین یا هر دارویی که شامل استیل سالیسیلیک اسید است را دریافت کند، خطر خونریزی زیرمخاطی چین های صوتی ممکن است بیشتر افزایش یابد.  

تصویر1.خونریزی چین های صوتی
خونریزی چین های صوتی میتواند برای کسی که به طور حرفه ای از صدایش استفاده میکند مخرب باشد.خونریزی در چینهای صوتی معمولاً یکطرفه است اگرچه ممکن است دوطرفه هم باشد. میتواند تمام طول چین های صوتی یاقسمتی ازآن را شامل شود .ناحیه ی خونریزی مایل به قرمز،با تورم قابل توجهی به نظر میرسد. خونریزی نتیجه ای از ترکیب استفاده نادرست از صداواستفاده از داروهای ضد انعقاد خون وسالیسیلات ها(مثل آسپیرین) است.از نشانه های اولیه خونریزی،در صدا:خشونت صدا،قطع صدا به صورت متناوب یا دائمی وکم شدن دامنه فرکانسی صدا است.

بنابراین،مصرف آسپیرین در کسانی که به صورت حرفه ای از صدایشان استفاده میکنند، باید با احتیاط و تحت نظر پزشک انجام شود و بصورت منظم معاینه حنجره و ارزیابی صوتی داشته باشند.


نقش آسیب شناس گفتار و زبان:
خوانندگان وهمه ی افرادی که به صورت حرفه ای از صدایشان استفاده میکنند باید بدانند که عادت های غلط استفاده از صدا در حین صحبت کردن،رابطه ی تنگاتنگی با صدای آنها درهنگام استفاده حرفه ای  دارد.

آسیب شناس گفتار و زبان ، برای جلوگیری از وارد شدن فشار به چین های صوتی واین که چگونه باید از صدا استفاده کنند که چین های صوتی کمترین آسیب را ببینند و آموزش الگوهای تنفس مناسب با این افراد کار میکند. آسیب شناس گفتار و زبان سعی میکند آوازخواندن و صحبت کردن بیمار را به طور مؤثر بهبودبخشد،او همچنین برای حذف عادت های غلط استفاده از صدا وبرای تصحیح استفاده نادرست از صدا وتشویق بیمار به رعایت بهداشت صوتی تلاش میکند.

نویسندگان: پریزاد جمشیدپور- آسیب شناس گفتار،دکتر فرهاد ترابی نژاد- استادیار گروه گفتاردرمانی

منابع:
1)Nuclear Cardiology Technology Study Guide (Voice),page55
2) Robert T.Sataloff, treatment of voice disorder,page154
3) Janina K. Casper, Rebecca Leonard, Understanding voice problem,third edition, page99,page186
4) Marilee David, the new voice pedagogy,second edition,page109
5) John S. Rubin, Robert T. Sataloff , Gwen S. Korovin,diagnosis and treatment of voice disorders, fourth edition,page855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha