نوبت سوم واكسیناسیون سراسری هپاتیت B‌ برای متولدین سال 1371 از روز شنبه 2 مرداد ماه در سراسر كشور آغاز می‌شود.

نوبت سوم واكسیناسیون سراسری هپاتیت B‌ آغاز می‌شود
 رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واكسن با اعلام این خبر گفت: تمامی متولدین سال 1371 كه نوبت اول و دوم واكسن هپاتیت B‌ را در دی و بهمن ماه سال گذشته دریافت كرده‌اند از روز شنبه 2 مرداد ماه با مراجعه به مراكزی كه قبلاً واكسن دریافت كرده‌اند، می‌توانند نسبت به دریافت نوبت سوم واكسن اقدام كنند.

دكتر زهرایی با تاكید بر این كه به منظور حصول ایمنی كامل در برابر بیماری هپاتیت B، دریافت هر سه نوبت واكسن ضروری است، گفت: در صورتی كه واجدین دریافت واكسن در سفر هستند، می‌توانند با در دست داشتن كارت شناسایی معتبر نسبت به دریافت واكسن در هریك از مراكز بهداشتی درمانی كشور اقدام كنند.

وی با یادآوری این كه واكسیناسیون سراسری هپاتیت B رایگان است، گفت: این واكسیناسیون در تمامی مراكز بهداشتی درمانی سراسر كشور و خانه‌های بهداشتی شهری و روستایی انجام می‌شود.

بنا براعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، رییس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واكسن با اشاره به در پیش بودن ماه مبارك رمضان به كلیه هم‌وطنان واجد شرایط دریافت واكسن توصیه كرد كه ترجیحاً در ده روز اول آغاز واكسیناسیون یعنی 2 تا 12 مرداد ماه نسبت به دریافت واكسن اقدام كنند.

به گفته دكتر زهرایی، پیش‌بینی می‌شود؛ در نوبت سوم واكسیناسیون هپاتیت B جمعیتی حدود 800 هزار نفر تحت پوشش واكسیناسیون قرار گیرند.

دكتر زهرایی خاطرنشان كرد: مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت به منظور تكمیل برنامه ایمن‌سازی در كودكان و گروههای پرخطر تدابیری اندیشیده است كه طی آن تمامی متولدین سال‌های 68، 69 و 70 كه تاكنون موفق به دریافت واكسن هپاتیت B نشده‌اند، در برنامه ایمن‌سازی گنجانده شوند. بنابراین این گروههای سنی نیز می‌توانند با دردست داشتن كارت معتبر با مراجعه به مراكز بهداشتی درمانی نسبت به واكسیناسیون رایگان هپاتیت B‌ اقدام كنند.

بیماری هپاتیت B یك بیماری ویروسی است كه در صورت ابتلا فرد به این بیماری، عوارضی مانند ضعف، خستگی، بی‌اشتهایی، و زرد شدن مخاطها و سطح پوست را به همراه دارد.

احتمال باقی ماندن ویروس و مزمن شدن بیماری در افراد بزرگسال در 5 تا 10 درصد مواقع وجود دارد و در برخی از این افراد پس از گذشت 15 تا 20 سال از بیماری، زمینه‌های نارسایی كبد و گاهی اوقات ابتلا به سرطان ظاهر می‌شود. در افرادی كه بیماری در آنها مزمن می‌شود، به طور معمول هیچ علائمی از بیماری دیده نمی‌شود. احتمال انتقال این بیماری از طریق تزریق، تماس جنسی، فرآورده‌های خونی و انتقال از مادر باردار به جنین وجود دارد.

دكتر زهرایی یادآور شد: با پیشگیری ساده از طریق واكسن به راحتی می‌توان از ابتلا به این گونه بیماریها پیشگیری كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha