مصرف لوازم آرایشی زنان باردار باعث شكاف كام و لب شكری نوزادان می‌شود

مصرف لوازم آرایشی زنان باردار باعث شكاف كام و لب شكری نوزادان می‌شود
به گزارش سلامت نیوز صلاح الدین دلشاد، مدیر عامل موسسه حمایت از كودكان با ناهنجاری‌های مادرزادی(محكم) در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: لب شكری، شكاف كام و ناهنجاری منینگوسل(ناهنجاری دستگاه عصبی و نخاعی مادزادی) شایعترین ناهنجاری‌های مادرزادی در كشور هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از این ناهنجاری‌ها با آزمایش مایع آمونیاكی توسط زنان فوق تخصص بیماری‌های جنین تا قبل از 4 ماهگی در هفته‌های 12 تا 16 ماهگی بارداری یا انجام سونوگرافی در هفته‌های 22 تا 33 بارداری قابل تشخیص است.

وی ادامه داد: متأسفانه هنوز شیوع ناهنجاری‌های مادرزادی در كشور ما بالاست و باید اقدامات قابل توجهی برای گسترش مراكز تشخیصی و اقدامات پیشگیرانه در كشور انجام شود.

وی گفت: مسئله دیگر اقدامات و تجهیزاتی است كه برای زایمان این نوزادان لازم است و متأسفانه در كشور ما این امكانات بسیار محدود است به همین علت قرار است پروتكل زایمان كودكان با ناهنجاری مادرزادی با همكاری وزارت بهداشت تدوین شود. مركز مجهزی نیز قرار است برای تولد این نوزادان كه هم امكانات لازم برای نجات نوزاد و هم مادر را داشته باشد در مركز طبی كودكان در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) دایر شود.

وی افزود: عوامل شیمیایی مانند مصرف سیگار و استفاده از لوازم آرایشی زنان در ماه‌های اول بارداری و نیز مصرف الكل از مهمترین عوامل ابتلای جنین به عارضه لب شكری و شكاف كام است كه در كنار عوامل ژنتیك مطرح است.

دلشاد اضافه كرد: مهمترین اقدام برای پیشگیری از این ناهنجاری‌ها مراجعه به پزشك قبل از ازدواج و بارداری و شروع به مصرف قرص‌های اسید فولیك از چند ماه قبل از بارداری و انجام آزمایش‌های تشخیصی برای مادرانی است كه به علت زمینه خانوادگی یا عوامل ژنتیكی و محیطی بیشتر در معرض این ناهنجاری‌ها برای نوزادانشان هستند.

وی گفت: متأسفانه برخی مادران با وجود تأكید پزشكان برای مصرف قرص اسید فولیك قبل و حین بارداری این قرص‌ها را به صورت مرتبط مصرف نمی‌كنند.

مدیر عامل موسسه خیریه حمایت از كودكان با ناهنجاری مادرزادی اضافه كرد: این موسسه 32 ناهنجاری مادرزادی را تحت پوشش دارد و برای نوزادانی كه با یكی از این ناهنجاری‌ها متولد شوند علاوه بر پذیرش سریع در مراكز فوق تخصصی جراحی در صورتی كه مشكل مالی داشته باشند، هزینه‌های درمانی آنان را نیز پرداخت می كند.

وی ادامه داد: این موسسه قرار است با همكاری خیرین برای پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های مادرزادی كلینیك جنین را با حضور متخصصان مختلف مانند متخصص زنان، نوزادان، جراحان اطفال، ژنتیك، اورولوژی اطفاف، سونوگرافی، رادیوگرافی و جنین شناسی در منطقه سعات‌ آ‌باد تهران دایر كند كه اقدامات اولیه آن انجام شده و امیدواریم تا 2 سال آینده به بهره‌برداری برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha