هرروز سروکار داشتن با مواد شیمیایی، میکروب‌ها، دود سیگار، الیاف و گردوغبار و خیلی چیزهای دیگر که حتی فکرش را هم نمی‌کنید، می‌تواند به ریه‌هایتان آسیب جدی وارد کند و اگر دیر بجنبید، جبران این آسیب‌دیدگی‌ها را به آرزویی محال تبدیل کند. پس اگر در یکی از مشاغل زیر فعالیت می‌کنید، سعی کنید زودتر از وضعیت ریه‌هایتان باخبر شوید.

اگر در یکی از این مشاغل فعالیت می‌کنید، مراقب ریه‌هایتان باشید

سلامت نیوز:هرروز سروکار داشتن با مواد شیمیایی، میکروب‌ها، دود سیگار، الیاف و گردوغبار و خیلی چیزهای دیگر که حتی فکرش را هم نمی‌کنید، می‌تواند به ریه‌هایتان آسیب جدی وارد کند و اگر دیر بجنبید، جبران این آسیب‌دیدگی‌ها را به آرزویی محال تبدیل کند. پس اگر در یکی از مشاغل زیر فعالیت می‌کنید، سعی کنید زودتر از وضعیت ریه‌هایتان باخبر شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، اگر از ساکنان تهران، اهواز، اصفهان یا تبریز باشید، خوب می‌دانید که بیماری‌های ریوی در دو قدمی‌تان قرار دارند. اما حتی اگر ساکن این شهرهای آلوده نباشید، باز هم نمی‌توانید با اطمینان در مورد سلامت ریه‌هایتان صحبت کنید. کاری که هرروز ساعت‌ها برای انجام دادنش وقت صرف می‌کنید، می‌تواند گاهی خطرسازتر از دود اگزوز ماشین‌هایی باشد که در این شهرهای آلوده تردد می‌کنند.

هرروز سروکار داشتن با مواد شیمیایی، میکروب‌ها، دود سیگار، الیاف و گردوغبار و خیلی چیزهای دیگر که حتی فکرش را هم نمی‌کنید، می‌تواند به ریه‌هایتان آسیب جدی وارد کند و اگر دیر بجنبید، جبران این آسیب‌دیدگی‌ها را به آرزویی محال تبدیل کند. پس اگر در یکی از مشاغل زیر فعالیت می‌کنید، سعی کنید زودتر از وضعیت ریه‌هایتان باخبر شوید.


کافه‌چی هستید؟
کافه‌چی‌ها اغلب آدم‌های خنده‌به‌لبی هستند. آن‌ها هرروز با مشتریان وفاداری که آرام‌آرام به دوستانشان تبدیل می‌شوند سروکار دارند و خیلی‌هایشان با رضایت و عشق این کار را انجام می‌دهند. اما رضایت از شغل نمی‌تواند عمر این افراد را طولانی کند. کافه‌های سیگار آزاد، بلای جان کارکنانشان هستند. حتی اگر خود کافه‌چی‌ها اهل دودودم نباشند، به دلیل ساعت‌ها قرار گرفتن در معرض دود سیگار، به ریه‌هایشان آسیب جدی وارد می‌شود و علاوه بر بالا رفتن احتمال ابتلایشان به آسم و آلرژی، بعید نیست به بیماری‌های مهلک‌تری مثل سرطان ریه هم دچار شوند.


خانه‌دارید؟
اگر همین لحظه که پشت میزتان مشغول خواندن این جملات هستید، همسرتان در خانه و به قول شما بی‌کار است، از شانسی که برای کار کردن در اداره‌تان دارید خوشحال باشید. شرایط همسر خانه‌دار شما قرار نیست بهتر از شمایی باشد که شب‌ها خسته به خانه برمی‌گردید. خانه‌دارهای وسواسی در طول روز ساعت‌ها با مواد شوینده شیمیایی خانه را برق می‌اندازند و به دلیل استفاده مداوم از جاروهای برقی و دستی، در معرض ابتلا به آسم و آلرژی قرار می‌گیرند. اگر مرد هستید و همسرتان خانه‌دار است یا اگر خودتان خانه‌دارید، معجزه استفاده از شوینده‌های طبیعی را فراموش نکنید. گاهی با کمی سرکه و جوش‌شیرین می‌توان خانه را برق انداخت. گذشته از این، هنگام تمیز کردن خانه، پنجره‌ها را باز کنید تا هوای خانه تهویه شود و خطرات کاهش پیدا کنند.


پرستارید؟
کارمندهای حوزه بهداشت و درمان در معرض ابتلا به بیماری‌های ریوی قرار دارند. ویروس‌ها و باکتری‌هایی که در فضای کار این افراد زندگی می‌کنند، احتمال ابتلایشان به سل، آنفلوانزا و بیماری‌های حاد تنفسی را بالا می‌برند. به همین دلیل به این افراد توصیه می‌شود در ابتدای پاییز حتما واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند و با استفاده از ماسک و رعایت دیگر نکات ایمنی، از ریه‌هایشان محافظت کنند.


آرایشگرید؟
اگر کارتان با رنگ مو، مواد فرکننده یا صاف‌کننده مو و خلاصه محصولات شیمیایی آرایشی گره خورده، باید خبر تلخی به شما بدهیم. بسیاری از آرایشگران به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض این مواد به بیماری‌های ریوی دچار می‌شوند. اگر آرایشگاهتان تهویه خوبی نداشته باشد، مشکل چند برابر می‌شود و اگر از محصولات ارزان‌قیمت غیراستاندارد استفاده کنید، گرچه پول بیشتری به دست می‌آورید، اما با سرعت بیشتری به ریه‌هایتان آسیب خواهید زد.


ریخته‌گرید؟
کارگران کارخانه‌های تولیدی اغلب با بیماری‌های ریوی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در میان این افراد، مشکلات کسانی که مشغول کار ریخته‌گری هستند یا با شن‌وماسه سروکار دارند شدیدتر است و احتمال زخم شدن ریه یا افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در آن‌ها بالاتر می‌رود.


ذرت بو می‌دهید؟
در نبود شرایط کاری مناسب، بعید نیست شما هم به فکر انجام دادن کار آزاد کوچکی بیفتید که تا زمان پیدا شدن شغل دلخواهتان بتواند معیشتتان را تامین کند. فکر خوبی است اما به شما توصیه می‌کنیم تهیه ذرت بوداده را به‌عنوان راه کسب درآمدتان انتخاب نکنید. درست کردن ذرت بوداده، خطر ابتلا به برونشیت ریه و مشکلات تنفسی را بالا می‌برد و این کار کم‌سود و کم‌درآمد می‌تواند خیلی زود شما را از پا دربیاورد.


صافکارید؟
اگر صافکار و نقاش خوبی باشید، احتمالا وقت سر خاراندن ندارید، اما این کار پردرآمد قطعا به ریه‌های شما آسیب جدی می‌زند. ذرات رنگی که روی خودرو می‌پاشید یا ذرات موادی که از روی بدنه خودرو می‌زدایید، سلامت ریه‌های شما را تهدید می‌کنند و اگر از ماسک باکیفیتی استفاده نکنید، عمرتان با هرروز ادامه دادن این کار کوتاه‌تر می‌شود.


نیروی راهنمایی و رانندگی هستید؟
همه کسانی که در هوای آلوده زندگی می‌کنند، در معرض آسیب قرار دارند. اما در روزهایی که آلودگی هوا به اوج می‌رسد، افرادی که در معرض هوای آزاد، ذرات معلق غبار و دود خودروها قرار دارند، بیشتر آسیب می‌بینند. ماموران راهنمایی و رانندگی که در این روزهای آلوده مجبور به حضور در خیابان‌های شلوغ و پردود هستند، از کسانی هستند که آسیب‌دیدگی ریه سلامتشان را تهدید می‌کنند.


لاستیک می‌سازید؟
بسیاری از کارگران و نیروهای فعال در کارخانه‌ها به مشکلات ریوی دچار می‌شوند. کسانی که در کارخانه‌های نخ‌ریسی هستند، کسانی که کارشان با چوب و نجاری گره‌ خورده و حتی آن‌هایی که قالی می‌بافند، در معرض چنین آسیب‌هایی قرار دارند، اما از میان این افراد، احتمال ابتلا به بیماری‌های مهلک ریوی در میان کسانی که با لاستیک سروکار دارند بیشتر است. افرادی که لاستیک اتومبیل یا محصولاتی مثل دستکش‌ آشپزخانه و... تولید می‌کنند، که چنین مواد اولیه‌ای دارند، باید بیشتر از دیگران به فکر سلامت ریه‌هایشان
باشند.
منبع  webmd.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha