چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 200930

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تشریح تصور غلط خانم‌ها درباره سقط جنین گفت: برنامه ریزی برای جلوگیری از سقط‌های غیرقانونی صرفاً در دست وزارت بهداشت نیست و نیاز است مراجع دینی و حوزه‌ها نیز از لحاظ فرهنگی کار کنند.

تصور غلط زنان درباره سقط جنین

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تشریح تصور غلط خانم‌ها درباره سقط جنین گفت: برنامه ریزی برای جلوگیری از سقط‌های غیرقانونی صرفاً در دست وزارت بهداشت نیست و نیاز است مراجع دینی و حوزه‌ها نیز از لحاظ فرهنگی کار کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ محمداسماعیل مطلق افزود: البته قانونی برای سقط هم داریم که در مجلس تصویب شده ولی تحت شرایطی خاص و با نظر پزشک قانونی انجام می شود.

مطلق ادامه داد: برنامه ریزی برای جلوگیری از سقط های غیرقانونی صرفاً در دست وزارت بهداشت نیست و نیاز است مراجع دینی و حوزه‌ها نیز روی این مسئله از لحاظ فرهنگی کار کنند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: مراکز حوزوی می‌توانند دانش خود در این زمینه در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند تا در اختیار مردم قرار گیرد.

مطلق افزود: گروهی نیز در مراکز بهداشتی ما بر بروی مسائل روانی و تبعات سقط جنین کار می‌کنند و پیامدهای این اقدام را به افرادی که احیاناً به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند، گوشزد می‌کنند.

وی بیان داشت: ما برای ارتقای شاخص سلامت مادران و خانوده ها باید سقط ها را کاهش دهیم. بنابراین دستورالعملی در این خصوص تهیه و در کل کشور توزیع شده است.

مطلق افزود: در این دستورالعمل درباره این که سقط چیست؟ چه پیامدهایی دارد؟ در دنیا چه اتفاقی دراینباره افتاده است؟ در کشور ما چه اتفاقی افتاده؟ توزیع جغرافیایی، عوارض و علل سقط چیست؟ در مواجهه با افرادی که بدنبال سقط هستند چه باید کرد؟ راهنمایی های لازم آمده است.

وی اظهار داشت: ممکن است زوجی به ما مراجعه کنند و راهنمایی سقط بگیرند، در این صورت وظیفه ما اینست که تشویق شان کنیم به بارداری خود ادامه دهند که برای این کار چارچوبی تهیه شده است.

مطلق افزود: در این چارچوب به این زوجین می گوییم که چه قدم‌هایی باید بردارند که باروری خود را به خوبی ادامه داده و از بهترین مراقبت‌هایی که هم اکنون در کشور برای باروری وجود دارد چگونه بهره مند شوند و چگونه فرزندشان را به بهترین شکل بزرگ کنند.

وی افزود: به این افراد توصیه می شود از مشاروه های روانی و همچنین توصیه های یک روحانی بهره مند شوند تا از توصیه ها و شاخص های سلامت روانی و معنوی نیز بهره مند شوند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: هر ساله 5 میلیون زن در جهان به دلیل عوارض ناشی از سقط های القایی بستری می‌شوند.

مطلق افزود: در این زن‌ها 1.6 درصد موارد نارسایی کلیه، 3 درصد موارد خونریزی شدید، 44.2 درصد خونریزی متوسط یا غیرمشخص، 5.1 درصد عفونت‌های شدید، 24 درصد عفونت‌های غیرشدید یا نامشخص، 7.2 درصد ضربه شدید، 5.5 درصد ضربه غیرشدید یا نامشخص، 38.1 درصد کم خونی، 33 درصد موارد مرگ زن باردار مشاهده شده است.

وی بیان داشت: مرگ بر اثر استفاده از ترکیبات دارویی برای انجام سقط، خونریزی به دلیل پارگی واژن و گردن رحم و بافت‌های رحمی، عفونت به دلیل باقی ماندن بقایای بارداری، سوراخ شدن ارگان‌های درون شکم، افسردگی و اختلالات خلقی بعد از سقط، اضطراب، سوء مصرف مواد در خانم هایی که سقط عمدی مرتکب شدند، مشارکت در گناه و شرمساری ناشی از آن، تاثیر منفی بر کیفیت زندگی و روابط زناشویی، بخشی از عوارض سقط های غیرمجاز هستند.

برنامه‌های وزارت بهداشت برای جلوگیری از سقط های غیرمجاز

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای «طرح برکت» برای کمک درمانی به فرزندآوری زوجین محروم و اجرای برنامه های جلوگیری از سقط های غیرمجاز خبر داد.

مطلق گفت: کل کشور تحت پوشش برنامه های فرزندآوری هستند ولی در مناطق محروم زوجینی هستند که توانایی مالی خوبی برای ادامۀ روند درمان خود ندارند.

وی افزود: از سال 93 تاکنون با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برنامه «طرح برکت» در مناطق محروم اجرایی شد. بر این اساس تمام مراحل تشخیص و درمان زوجین نابارور در این مناطق تحت حمایت مالی برای فرزندآوری قرار می گیرند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت بیان کرد: ما در تشخیص ناباروری مشکل داریم و این تشخیص گاهی ممکن است چند سال طول بکشد. برای حل این مساله در تمام مراکز و پایگاه های جامع سلامت خانم هایی که بعد از مدتی هنوز بچه دار نشده اند مورد بررسی قرار می‌گیرند که آیا احتمالا این خانم ها نابارورند یا خیر؟

وی افزود: با این کار مرحلۀ اول یکی از تخصصی ترین خدمات در اختیار زوجین نابارور قرار می‌گیرد. خانم‌هایی که بعد از مدتی فرزند دار نشده اند به سئوالات کارشناسان پاسخ می دهند و در مسیر زود تشخیصی قرار می گیرند.

مطلق گفت: اگر به این نتیجه برسیم که زوجین نابارورند برای آزمایشات، اقدامات پاراکلینیک و خدمات تخصصی رایگان به طرح برکت معرفی می‌شوند. خوشبختانه این طرح حاصل خودش را داده و در این مدت برخی زوجین تحت پوشش این برنامه فرزند دار شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha