وزیر بهداشت با حضور در یک برنامه تلویزیونی، به برخی انتقادها به طرح تحول نظام سلامت پاسخ داد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با حضور در یک برنامه تلویزیونی، به برخی انتقادها به طرح تحول نظام سلامت پاسخ داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حسن هاشمی با حضور در برنامه تلویزیونی ثریا که از شبکه یک سیما پخش می‌شود، در خصوص برخی انتقادات وارد شده به طرح تحول نظام سلامت در زمینه افزایش دو و نیم برابری تعرفه ها اظهار کرد: طبق بند ه ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه تعرفه های درمانی باید هر سال بازنگری شود، در حالی که این اتفاق حدود ۲۳ سال بود که صورت نگرفته بود. مبنای پرداخت ها نیز کتابی بود که در یکی از ایالت های آمریکا تدوین شده بود. افزایش تعرفه ها در شورای عالی بیمه تصویب شد و به موجب آن 2000 خدمت جدید صاحب تعرفه شدند.


وی افزود: بین رشته های پزشکی نابرابری وجود داشت و نسبت تعرفه ها در برخی از آنها ۱۱ به ۱ بود که علی رغم دو نوبت بازنگری تعرفه‌ها، همچنان نتوانستیم به طور کامل آنها را اصلاح کنیم اما در عین حال این نسبت به 5.5 به 1 در بعضی رشته ها کاهش یافت.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در ۲۳ ساله گذشته اعمال جراحی وجود داشت که تعرفه مشخصی نداشتند، این تعرفه‌ها در قالب کار کارشناسی سازمان‌های بیمه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت تصویب شد.

هاشمی در ادامه سخنان خود بیان کرد: پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، هزینه ی تخت بیمارستانی در بیمارستانهای دولتی ۴۵ هزار تومان بود که این رقم در حال حاضر به ۱۳۳ هزار تومان رسیده است. در شهر تهران کدام تخت در مسافرخانه ها هزینه ای معادل ۴۵ هزار تومان دارد؟ این در صورتی است که باید خدمات هم به بیمار ارائه شود.

وی افزود: در طول 20 سالی که بیمارستان‌ها به‌طور خودگردان اداره می‌شدند تراز مالی آنها منفی بود و ۵۷۰ بیمارستان کشور در معرض ورشکستگی قرار داشتند.

وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: پیش از افزایش تعرفه ها، هزینه جراحی لوزه 18500 تومان بود که امروز هزینه آژانس هم نمی‌شود، اما در حال حاضر تعرفه این جراحی به ۶۶ هزار تومان رسیده است.
وی ضمن اشاره به افزایش 120درصدی تعرفه های جراحی و 35 درصدی ویزیت، بیان کرد: به مدت ۴ سال تمام ضریب های جراحی ثابت مانده بود، لذا دولت تصمیم گرفت به جای افزایش ۳۵ درصدی و افزودن سالیانه ۲0 درصد به آن، این اقدام را انجام دهد.
هاشمی با بیان اینکه بخشی از زیرمیزی هایی که پیشتر گرفته می شود به خاطر چشم بستن دولت و مجلس روی این موضوع بود ادامه داد: دولت ها به طور متوسط در تمام طول عمر خود 1600 تا 1700 تخت بیمارستانی ایجاد می‌کردند اما این دولت تا امروز ۱۲ هزار تخت ایجاد کرده و قول داده است تا پایان دولت ۲۱ هزار تخت دیگر راه اندازی کند.

راه اندازی 40 هزار تخت بیمارستانی طی دو سال گذشته

وزیر بهداشت، با تاکید براینکه به جای سرکوب بخش خصوصی، باید عمل کرد، ادامه داد: افزایش توزیع پزشک به صورت صحیح، افزایش تخت های بیمارستانی، کاهش پرداختی مردم و ... بخشی از اقداماتی بود که برای رقابت با بخش خصوصی انجام دادیم. طی دو سال گذشته حدود 40 هزار تخت بیمارستانی تعویض شد. افزایش رجوع به بخش دولتی طی دوسال گذشته به دلیل افزایش خدمات بود، با فشار و متهم کردن بخش خصوصی نمی توان با آن رقابت کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا بر خلاف سیاست های ابلاغی رهبری، تعرفه های بخش خصوصی 2.5 برابر افزایش پیدا کرد، گفت: اولین نکته در این سیاست های ابلاغی از سوی رهبری، تامین منابع مالی پایدار است. این سیاست ها، یک بسته است که نمی شود تنها یک بند از آن را اجرا کرد وسایر را خیر. در عین حال نرخ تورمی که دولت برای حوزه سلامت مشخص کرده است، 1.4 برابر میزان تورم عادی است. بخش خصوصی مورد اقبال مردم است و هزینه چندین برابری نسبت به بخش دولتی دارد. وقتی این سیاستها اجرایی می شود که بخش دولتی قوی باشد، ما در حال ایجاد زیرساختهای لازم برای تقویت بخش دولتی مانند جذب بیشتر پزشک، توسعه تخت های بیمارستانی و .. هستیم. آن زمان است که میتوان رقیب بخش خصوصی شد.

زیرمیزی نتیجه بی توجهی دولت‌ها و مجالس به حقوق پزشکان بود

هاشمی در ادامه تاکید کرد: هفت تا 10 هزار میلیارد تومان زیرمیزی در تعرفه ها توزیع شد. زیرمیزی، نتیجه بی توجهی دولت‌ها و مجالس نسبت به حق پزشکان بود. برای یک عمل ستون فقرات که 16 ساعت زمان می برد، باید چقدر پرداخت شود؟ رقم تعرفه های سابق در جراحی به 200 هزار تومان نمی رسید، جراح باید نیمی از این رقم را شش ماه بعد از بیمه ها دریافت می کرد. لذا افتخار میکنم که زیرمیزی به روی میز آورده شد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از برنامه، با بیان اینکه اگر درآمد کسی بالا است، باید سیستم مالیاتی را اصلاح کنید، تصریح کرد: حقوق با کارانه تفاوت دارد. بخشی از درآمدی که توسط کادر درمان برای دولت ایجاد می شود، به آنها پرداخت می شود. در دولت قبل، رقم این درآمد از سوی کادر درمان، 10هزار میلیارد تومان بود که در این دوره، به 26 هزار میلیارد تومان در بخش دولتی رسید.

وی در خصوص چرایی عدم انتشار حساب ملی سلامت نیز توضیح داد و گفت:آمار حساب  ملی سلامت مربوط به همه مردم و دراختیار مجلس است. آخرین حساب ملی منتشر شده نیز مربوط به سال 92 است و اگر تا امروز گزارش دیگری منتشر نشده، یعنی هنوز آن را ندارند. ما چیزی نداریم که از مردم پنهان کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه، به دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: یکی از موفقیت‌های وزارت بهداشت در این دوره، افزایش تعداد پزشکان در مناطق محروم بود. پیش از اجرای طرح، 2200 پزشک در این مناطق حضور داشت که امروز به 5749 نفر رسیده است. همچنین قبل از طرح تحول فقط 5 درصد از پزشکان طرحی در بیمارستان ها می‌ماندند که این عدد در حال حاضر به 100 درصد رسیده است. پرداختی از جیب نیز از 56 درصد به 40 درصد رسانده شده است.

به گفته هاشمی، حضور 843 پزشک مقیم در 412 بیمارستان، راه اندازی 5080 پایگاه سلامت، 1902 مرکز جامع خدمات سلامت و 2500 خانه بهداشت جدید ، تامین یک مراقب سلامت به ازای هر سه هزار نفر، راه اندازی یک پایگاه سلامت به ازای هر شش تا 12500 نفر، تامین یک خانه بهداشت برای هر هزار جمعیت روستایی، افزایش تختهای ویژه، راه اندازی 1902 مرکز جامع خدمات سلامت، بازسازی دو میلیون متر مربع فضای درمانی و ... را بخش دیگری از موفقیتهای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد.

وزیر بهداشت، در ادامه،پایین بودن دستمزد پزشکان در بخش دولتی پیش از اجرای طرح تحول را یکی از موانع حضور آنها به صورت تمام وقت دانست و گفت: قبل از این دولت، بیمه ها حاضر نبوند 37 درصد هزینه بیماران را پرداخت کند. در حال حاضر، حتی یک پزشک طرحی از میان جمعیت 10 هزار نفری آنها در بخش خصوصی کار نمی کند.

وی همچنین اضافه کرد: طبق آمار، امروز در شهرستانها زیر میزی وجود ندارد ولی این به معنی عدم تخلف نیست، اما در کلانشهرها کار کمی سخت تر است. کاری که دولت با جامعه پزشکی در طول این سالها انجام داده، با هیچ قشر دیگری نکرده است. چون پولی نداشت که به بیمه ها بپردازد، چهار سال تعرفه ها را ثابت نگهداشت. معتقدم مقصر اصلی زیرمیزی، دولت و مجالس است که آنها را به این راه کشانده است.


رتبه 13 حقوق پزشکان در میان دستگاههای دولتی


وزیربهداشت، درپاسخ به انتقادها نسبت به دریافتهای بالای برخی پزشکان نیز گفت: شورای حقوق و دستمزد، وضعیت پرداخت حقوق در همه دستگاهها را بررسی کرده است. سه هفته پیش نوبت به بررسی وزارت بهداشت رسید ما ظرف یک ماه، گزارشی از نظام پرداختی خود را ارائه دادیم، بخشی از آن تایید و بخشی اصلاح شد. دو دولت نیز در خصوص پزشکان بحث شد. اگر قانون را قبول داریم به آن احترام بگذاریم. در حال حاضر حقوق پزشکان، رتبه 13 را در میان دستگاههای مختلف دارد.

تا زمانی که نیرو کم است، هرچه بگوییم شعار است

وزیربهداشت، در خصوص چندین فیش حقوقی میلیونی که در این برنامه نشان داده شد، اظهار کرد: یکی از این فیشها که اعلام شد متعلق به یکی ازافراد ستاد وزارت بهداشت است، متعلق به یکی از معاونان من است. ایشان ماهی 340 میلیون تومان کار کرده و 68 میلیون تومان به او داده اند. برای این موضوع نیز پرونده ای تشکیل و بررسی شد اما سازمان بازرسی کشور هیچ حکمی روی آن نداد؛ چرا که حق او بود. اگر نظام فی فور سرویس اشتباه است، ای کاش از 23 سال پیش اجرا نمیشد.

هاشمی همچنین فیش حقوقی 585 میلیون تومانی یک پزشک برای یک ماه را تکذیب کرد و گفت: این فیش دروغ است، امیدوارم سایر حرف هایی که زدید دروغ نباشد. چرا در خصوص این تخلفات، در دوره قبل صحبت نکردید؟ مردم حرف های شما را قبول ندارند، چون وزارت اطلاعات، سازمان صدا و سیما و مرکز ملی آمار از ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و مردم نظر سنجی می کنند. اگر میخواهید به کشور خدمت کنید، عینک بدبینی را بردارید. باید به حوزه سلامت، مانند امنیت توجه شود. در این دوره توانستیم با بضاعت کم خود، دولت و مجلس را به مشکلات حوزه سلامت حساس کنیم. ما از صبح تا شب کار می کنیم. کار شما فقط نقد کردن است. اگر به جای روشنگری می خواهید با اطلاعات غیر مستند افشاگری کنید پس این شعار برنامه تان را عوض کنید. به جای دیده بان پیشرفت ایران بزنید دیده بان پسرفت ایران.

هاشمی همچنین اعلام کرد: رهبری فرمودند من حقوق پزشکان را مصداق فیشهای نجومی نمیدانم؛ این درآمد مصداق حق الکشف است. اگر حقوق 60 میلیون تومانی میگرفتند و کار نمیکردند حقوق نجومی بود. یکی از فیشهایی که نشان دادید متعلق به یک متخصص زنان در یکی از محروم ترین مناطق سیستان و بلوچستان است که 285 عمل زایمان انجام داده بود . اگر 25 عمل زایمان داشت آیا رقم دریافتی وی با این رقم یکی بود؟


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha