دولت با هدف ساماندهی و تنظیم تعرفه‌های درمانی در بخش دولتی، تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی بخش دولتی در سال جاری را تصویب و ابلاغ کرد.

جزئیات تعرفه‌های درمان بخش دولتی سال ‌٨٩ اعلام شد
به گزارش سلامت نیوز به نقل از پاد، بر اساس این مصوبه، ویزیت پزشکان و دندانپزشکان عمومی 34 هزار ریال، پزشکان و دندانپزشکان متخصص 41 هزار ریال و پزشکان فوق تخصص و روانپزشکان 50 هزار ریال تعیین شد.

همچنین در این مصوبه آمده است: سهم پرداختی سازمان‌های بیمه‌گر پایه برای ویزیت استادان، دانشیاران و استادیاران هیات علمی تمام وقت جغرافیایی (مشروط به ویزیت مستقیم بیمار) براساس درجه علمی آنها به ترتیب معادل 6/ 1 برابر، 45/ 1 و 35/ 1 برابر نسبت به سهم آن‌ها از موارد تعیین شده در بند فوق تعیین می‌شود.

همچنین بند (ج) این مصوبه به ضریب تعرفه ارزش نسبی خدمات تشخیصی و درمانی پرداخته که در تبصره یکم این بند آمده است: ضریب تعرفه داخلی بستری برای خدمات ویزیت، مشاوره و دیالیز شش هزار ریال، ضریب تعرفه بیهوشی 31900 ریال، جراحی 55500 ریال، دندانپزشکی 1800ریال، فیزیوتراپی 2100ریال و سایر خدمات 4500 ریال تعیین شده است.

در مراکز فیزیوتراپی که متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی، دکترای فیزیوتراپی و پزشکان متخصص براساس ضوابط، عهده‌دار مسوولیت فنی مراکز مذکور هستند، ضریب تعرفه، دو هزار و پانصد ریال برای آن‌ها اعمال خواهد شد.

بر اساس این مصوبه، تعرفه ضریب داخلی، جراحی و بیهوشی برای ارائه خدمات بیمارستانی تنها در قسمت حق‌الزحمه نیروی انسانی در مورد پزشکان هیات علمی که به صورت تمام وقت جغرافیایی در بیمارستان‌های آموزشی خدمت می‌کنند و نیز تعرفه خدمات متخصصان پزشکی (ضریب داخلی، جراحی و بیهوشی) در مناطق محروم تا دو برابر ارقام مندرج در جزء « ج» تعیین می‌شود.

دستورالعمل این جزء توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت رفاه و تامین اجتماعی تهیه و ابلاغ می‌شود.

بر این اساس، به سرجمع تعرفه‌های خدمات آزمایشگاهی، پاتولوژی و ژنتیک برای بخـش دولـتی در سال 1389، هفده درصد به تعرفه‌های مصوب هیات ‌وزیران در سال 1388 اضافه خواهد شد.

بر این اساس، به سر جمع تعرفه‌های خدمات پرتوپزشکی بخش دولتی، برای سال 1389، 4/13 درصد به تعرفه‌های مصوب هیات‌وزیران در سال 1388 اضافه خواهد شد، مشروط بر این که رشد تعرفه‌های سونوگرافی 11 درصد، رادیولوژی 17 درصد، اسکن ایزوتوپ 14 درصد، رادیوتراپی 14 درصد، سی تی اسکن 12 درصـد و ام ارآی 2 درصد ‌باشد.

بر اساس این مصوبه فرانشیز خدمات تشخیصی و درمانی در سال 1389، برای بیمه‌شدگان در بخش دولتی در قسمت بستری معادل 10 درصد تعرفه‌های مربوط و در بخش سرپایی معادل 30 درصد تعرفه‌های مربوط است.

بر این اساس، مبلغ فرانشیز دریافتی از بیماران بیمه شده در سال 1389 در بخش بستری، برابر سال 1388 خواهد بود و مابه‌التفاوت به عنوان تخفیف از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی محسوب می‌شود.همچنین بر اساس این مصوبه، نرخ حق بیمه خدمات درمانی در سال جاری برای سایر گروهها برابر با 85 هزار ریال تعیین شده است.

این مصوبه می‌افزاید: تعرفه‌های اعلام شده در این تصویب‌ نامه، از اول فروردین سال جاری قابل اعمال و لازم‌الاجرا است. سازمان‌های بیمه‌گر پایه موظفند؛ مابه‌التفاوت اسناد تحویلی را به مرکز درمانی مربوط پرداخت کنند.

بر این اساس، در جهت بهره‌مندی عادلانه بیمه‌شدگان از خدمات مطلوب بیمه‌ای، شورای عالی بیمه خدمات درمانی کشور موظف است تا قبل از پایان سال 1389، آخرین تغییرات اعمال شده در فهرست خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد بیمه همگانی را تهیه و جهت اجرا به مبادی ذی‌ربط ابلاغ کند.

این تصویب‌نامه پس از تصویب وزیران عضو کارگروه بررسی و هماهنگی امور اجرایی مربوط به بخش درمان و تایید رئیس جمهور، از سوی محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha