شهردار تهران گفت: با همكاری پروفسور سمیعی عملیات اجرایی مركز علوم اعصاب ایران در تهران آغاز شده و ظرف 2 سال آینده این مركز مجهز درمانی به بهره‌برداری می‌رسد

بهره‌برداری از مركز علوم اعصاب ایران ظرف 2 سال آینده
 محمدباقر قالیباف در همایش دهمین سالگرد تاسیس مركز مغز و اعصاب هانوفر و در جمع 300 جراح برجسته مغزو اعصاب دنیا با بیان این مطلب، گفت: در آموزه‌های اخلاقی و دینی خدمت در جهت درمان بیماران و تسكین آلام همنوعان بسیار گرامی داشته شده است و از ارزش فوق العاده‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: اساتید خلاق و دانشمندانی كه با تحقیق و تلاش مستمر شیوه‌های درمانی جدید را به جامعه پزشكی معرفی می‌كنند و در جهت گسترش قلمرو و دانش پزشكی گام برمی‌دارند از ارزش والاتری برخوردار هستند و حاصل تلاش شبانه‌روزی آنها در سراسر جهان به عنوان یك روش علمی و توسط پزشكان مختلف در جهت حفظ جان انسان‌ها و ارتقای سطح سلامت و كیفیت زندگی همنوعان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهردار تهران دربخش دیگر سخنانش افزود: پروفسور مجید سمیعی به عنوان یك دانشمند برجسته ایرانی نقش در خور تقدیری در گسترش قلمروی دانش پزشكی در حوزه علوم اعصاب ایفا كرده‌اند و با تربیت شاگردان زیادی از كشورهای مختلف توانسته‌اند در تعمیم توانمندی‌های پزشكان و هم در تسكین آلام بیماران گام‌های جدی را بردارند.

قالیباف ادامه داد: پروفسور سمیعی در تربیت پزشكان جوان ایرانی نیز همت والایی از خود نشان داده‌ است و در طول 40 سال اخیر با برپایی سمینارها، كنگره‌ها و آموزش‌های عملی از طریق انجام جراحی‌های مختلف در ایران در توانمندسازی نسل جوان پزشك ایران تلاش تحسین برانگیزی كرده‌اند.

شهردار تهران تأكید كرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران طی 30 سال گذشته با سرمایه‌گذاری هوشمندانه در زیر ساخت‌های سلامت موفق شده شاخص امید به زندگی را در جامعه ایرانی افزایش چشمگیری داده و عدالت در دسترسی به امكانات بهداشتی درمانی را در سراسر كشور فراهم آورده است.

قالیباف گفت: 42 دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی در 32 استان كشور وظیفه آموزش نیروی انسانی متخصص نظام سلامت را در كنار پژوهش‌های بنیادی و كاربردی و ارائه خدمات بهداشتی درمانی در تمام شهرها و روستاهای كشور به‏عهده دارند و از این منظر نیز جمهوری اسلامی ایران مدل منحصر به فردی از ادغام آموزش و پرورش علوم پزشكی در نظام خدمات را در سطح جهانی ارائه كرده است كه مورد تحسین سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفته است.

وی افزود: همكاری‌های بین‌المللی و بهره‌گیری از دانش، تخصص و تجهیزات پزشكی در مراكز پیشرفته در علوم پزشكی در سایر كشورها یكی از برنامه‌های استراتژیك جمهوری اسلامی ایران بوده است تا همواره در مرزهای دانش و همسو با پیشرفت‌های جهانی حركت كند.

قالیباف خاطرنشان كرد: بهره‌مندی از خدمات دانشمندان ایرانی خارج از كشور می‌تواند در تربیت نسل جوان علاقمند به این حوزه نقشی ارزنده ایفا كند. به همین دلیل و به جهت استفاده بهینه از توانمندی‌های منحصر به فرد پروفسور سمیعی، درصدد هستیم با همكاری وی مركز تحقیقات علوم اعصاب ایران را در تهران راه اندازی كنیم. تا با استفاده از تجربیات مركز INI در هانوفر یك برنامه همكاری مشترك علمی در زمینه علوم اعصاب را پایه‌گذاری كنیم و بتوانیم توانایی‌های پروفسور مجید سمیعی را در سطح بالایی در ایران و كشورهای منطقه مورد استفاده قرار دهیم.

شهردار تهران یادآور شد: ایران و آلمان از دیرباز در زمینه‌های مختلف صنعتی، تجاری، علمی و به ویژه پزشكی همكاری‌های بسیار خوب و سطح بالایی داشته‌اند و دو ملت ایران و آلمان همواره روابط نزدیك و معتمدانه‌ای با هم برقرار كرده‌اند و این روابط در فراز و نشیب‌های تاریخی و سیاسی مستمر باقی مانده است.

قالیباف با اشاره به اینكه شهرداری تهران در شرایط توسعه مدرن و شكوفایی، وضعیت جدیدی را تجربه می‌كند، اظهار داشت: مدیریت شهری حركت‌ها و تحولات اساسی را در جهت رفع معضلات كلان شهر از جمله كاهش فقر، ایمن‌سازی و حفاظت از محیط زیست شهری، توسعه پایدار و موزون شهری، حمل و نقل و ترافیك، رفع تبعیض و ناعدالتی اجتماعی و كاهش [فاصله] شمال و جنوب، توسعه مسكن و خدمات بهداشتی و سلامت شهروندان در قالب برنامه‌های استراتژیك دنبال می‌كند.

وی با بیان اینكه در تهران امروز به ازای هر 800 نفر یك پزشك و به ازای هر هزار نفر 3 تخت بیمارستانی وجود دارد، گفت: بیش از هزار مركز بهداشتی و درمانی، حدود 700 آزمایشگاه تشخیص پزشكی، حدود 1500 داروخانه و 4000 مطب پزشك عمومی و متخصص در خدمت سلامت شهروندان تهرانی هستند.

شهردار تهران تصریح كرد: بیشترین نیروی انسانی پزشكی كشور در شهر تهران مستقر است، سطح پوشش شبكه بهداشتی _ درمانی شهر تهران كامل و مناسب است، گسترش خدمات بیمه‌ای توسط بیمه‌ها و احداث بیمارستان‌ها و پلی‏كلینیك‌های تخصصی و فوق تخصصی و درمانگاه‌های شبانه روزی طی سال‌های اخیر شاخص درمانی كشور را افزایش داده است.

به گفته قالیباف، سطح كیفی نیروهای متخصص پزشكی و مراكز درمانی ایران در مقایسه با بسیاری از همتایان جهانی خود در حد بالاتری قرار دارد به همین علت توریسم درمانی یكی از منابع درآمدی شهر تهران محسوب می‌شود.

شهردار تهران خاطرنشان كرد: مطمئناً ایجاد مركز INI در تهران باهمت پروفسور سمیعی كه با گشاده دستی علم و دانش خود را در اختیار پزشكان ایرانی قرار داده‌اند و بهره‌گیری از همت همه كسانی كه با همكاری‌های مالی خود این پروژه بزرگ را حمایت می‌كنند و همچنین كشور آلمان و شركت‌هایی كه تجهیزات مدرن خود را در اختیار این مركز قرار خواهند داد قدم بزرگی در توسعه خدمات پزشكی و سلامت و همچنین توسعه پیشرفت تهران خواهد بود.

قالیباف گفت: مركز علوم اعصاب ایران یكی از مراكز فوق تخصصی است كه نیاز بدان یكی از ضرورت‌های كشور و منطقه خاورمیانه است.

وی ادامه داد: با درك چنین ضرورتی و با همكاری پروفسور سمیعی عملیات اجرایی احداث این مركز در تهران آغاز شده و ظرف 2 سال آینده این مركز مجهز درمانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته قالیباف، امید است با راه اندازی چنین مركزی همكاری‌های علمی دو كشور بزرگ آلمان و جمهوری اسلامی ایران گسترش بیشتری یافته و پزشكان و اساتید حوزه علوم اعصاب از كشورهای مختلف جهان از این دو مركز و مركز علوم اعصاب پكن كه در آینده راه‌اندازی می‌شود استفاده بهینه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha