یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹

‌یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: بعضی از سالمندان مبتلا به پرکاری تیروئید، نه تنها کاهش وزن پیدا نمی‌کنند، بلکه وزن‌شان بیشتر هم می‌شود.

باورهای اشتباه درباره "تیروئید"

سلامت نیوز:‌یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: بعضی از سالمندان مبتلا به پرکاری تیروئید، نه تنها کاهش وزن پیدا نمی‌کنند، بلکه وزن‌شان بیشتر هم می‌شود.

‌به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر حسن گنجی‌زاده زواره  اظهار کرد: گاهی اوقات باورهای رایجی درباره تیروئید وجود دارد که کاملا اشتباه است.

وی با بیان اینکه بیشتر بیمارانی که تیروئیدشان مشکل دارد، گواتر (بزرگی غیر طبیعی تیروئید) ندارند، اضافه کرد: در بسیاری از موارد گواتر در بیمارانی دیده می‌شود که تیروئیدشان نه کم‌کار است و نه پرکار، اما به هر حال گواتر علامت مهمی است و برای شناخت علت و درمانش باید هر چه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کرد.

گنجی‌زاده تصریح کرد: چنانچه فردی دارای تیروئید کم‌کار است، به آسانی نمی‌تواند وزن کم کند، اما اگر مشکل تیروئید در این افراد درمان شود، با نظر پزشک خود رژیم بگیرند و تحرک‌شان را بیشتر کنند، نه تنها اوضاع تیروئید آن‌ها بهتر می‌شود، بلکه اضافه وزن‌شان نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه برخی افراد معتقدند چون به عارضه پرکاری تیروئید مبتلا هستند به افزایش وزن دچار نمی‌شوند، افزود: این موضوع نیز درست نیست؛ چرا که بعضی از سالمندان مبتلا به پرکاری تیروئید، نه تنها کاهش وزن پیدا نمی‌کنند، بلکه وزن‌شان بیشتر هم می‌شود.

گنجی‌زاده بیان کرد: خیلی‌ها مشکل تیروئیدشان موقتی است و طبیعتا درمان آنها کوتاه مدت است؛ به عنوان مثال بعضی خانم‌ها بعد از حاملگی دچار التهاب تیروئید می‌شوند و بعد از یک درمان موقت، حال‌شان خوب می‌شود و دیگر نیازی به مصرف دارو ندارند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با تاکید بر اینکه توده سرطانی فقط در بین ۵ تا ۱۰ درصد بیمارانی که توده‌ای در تیروئیدشان لمس می‌شود وجود دارد، اضافه کرد: این که آیا جنس آن توده، سرطانی هست یا نه، فقط پزشک با نمونه‌برداری از توده آن را تشخیص می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد معتقدند که بیماری‌های تیروئید مختص خانم‌های مسن است، افزود: البته احتمال بروز مشکلات تیروئید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد در زنان بالای۶۰ سال وجود دارد، اما دلیلی نیست که مابقی بانوان از این عارضه در امان باشند.

گنجی‌زاده با تاکید براینکه بیماری‌های تیروئید در زنان بیشتر دیده می‌شود، یادآور شد: بیماری تیروئید در بانوانی که سن‌شان بالا می‌رود یا سیگار می‌کشند و مخصوصا پس از زایمان بیشتر دیده می‌شود.

وی افزود: بیشتر مشکلات تیروئید، مادرزادی است و طبیعتا احتمال این که یک مشکل تیروئیدی را بین اعضای یک خانواده ببینیم، زیاد است؛ ضمن این که اگر در منطقه‌ای دسترسی به ید کم باشد، احتمال بروز مشکلات تیروئیدی بین ساکنان آن منطقه نیز بیشتر می‌شود. مسائل اینچنینی بعضی‌ها را به این اشتباه انداخته که بیماری‌های تیروئیدی بین اعضای یک خانواده یا بین ساکنان یک منطقه، از یکی به دیگری سرایت می‌کند، اما جامعه پزشکی قاطعانه عنوان می‌کند که بیماری‌های تیروئید واگیر ندارند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم خاطرنشان کرد: برای اطمینان از سلامت، بهترین کار این است که از سن ۳۵ سالگی به بعد، هر پنج سال یک‌بار آزمایش خون بدهیم تا هورمون‌های تیروئیدمان کنترل و معلوم شود تیروئیدمان مشکلی دارد یا خیر.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha