یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 201052

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: خطر مصرف مواد مخدر در افراد وابسته به مصرف ترامادول به شدت افزایش می‌یابد.

عوارض درازمدت مصرف «ترامادول»

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: خطر مصرف مواد مخدر در افراد وابسته به مصرف ترامادول به شدت افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز، ‌دکتر محمدرضا ناظر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ترامادول یک داروی نارکوتیک (ضد درد) است که خیلی افراد با مصرف طولانی مدت ممکن است، در معرض خطر اعتیاد به آن قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه این اعتیاد با احساس نیاز اجباری به مصرف مداوم و مکرر قرص شناخته می‌شود، ادامه داد: احساسی که به فرد دستور می‌دهد به مرور مصرف قرص را افزایش دهد، به طوری که بدون مصرف ترامادول هیچ‌کاری نمی‌تواند انجام دهد.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: خطر مصرف مواد مخدر در افراد وابسته به مصرف ترامادول به شدت افزایش می‌یابد، چراکه به مرور نیاز بیشتری به مصرف قرص در خود می‌بیند و گاهی برای تامین این نیاز از مخدرهای قوی‌تر و البته غیر قانونی کمک می‌گیرد.

ناظر به تاثیرات کوتاه مدت ترامادول اشاره کرد و با بیان اینکه ترامادول با مهار ارسال پیام درد از اندام‌ها به مغز، تاثیر خود را به عنوان داروی مسکن بر بدن می‌گذارد، تصریح کرد: از این رو بیماران به مرور مصرف آن را خودسرانه افزایش می‌دهند، با این هدف که به آرامش بیشتری برسند.

وی احساس شادی، کاهش استرس و اضطراب، از بین رفتن درد و ... را از تاثیرات افزایش مصرف کوتاه مدت ترامادول، بر بدن انسان دانست و با بیان اینکه ترامادول تاثیری مشابه داروهای ضد افسردگی دارد که با افزایش سطح سروتونین در مغز، باعث احساس شادی و انرژی بیشتر می‌شود، بیان کرد: همچنین به دلیل تاثیر ترامادول بر عملکرد مغز، احساس آرامش کاذب در فرد ایجاد شده و از این‌رو امروزه به دارویی تبدیل شده که متاسفانه نوجوانان و جوانان در هنگام رویارویی با مشکلات و شکست‌ها، آن را تنها راه برای کسب آرامش میدانند.

ناظر افزود: ترامادول یک مسکن قوی است که با مهار کردن ارسال پیام درد به مغز باعث سرکوب احساس درد شده و این تاثیر میتواند از آن جهت خطرناک باشد که فرد در این شرایط هیچ دردی را حتی در زمان جراحت احساس نمی‌کند و نمی‌تواند از خود محافظت کند.

وی گفت: این علائم و نشانه‌ها بدون شک برای بسیاری از افراد و مخصوصا جوانان مطلوب است و آنها را به مصرف هرچه بیشتر قرص و در نتیجه اعتیاد به آن وا می‌دارد، مخصوصا اگر فرد دچار افسردگی و یا اضطراب باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآورشد: بسیاری از افراد معتاد به ترامادول، در خیابان‌ها دنبال آن نمیگردند، بلکه بیشتر افراد شروع مصرف خود را با تجویز پزشک گزارش کرده‌اند، در حالی که خودسرانه مقدار مصرف را افزایش داده و بنابر دستور پزشک، مصرف‌شان را توقف نکرده‌اند.

وی با اشاره به عوارض مصرف این قرص بیان کرد:گذشته از تمام اثرات ترامادول که برای بیمار دارویی مطلوب و آرامش‌دهنده است، اما مصرف ترامادول بیش از یک مدت کوتاه درمانی، عوارض سوء زیادی نیز بر بدن بر جای میگذارد.

ناظر با تاکید براینکه افرادی که سابقه حملات عصبی مانند صرع و تشنج دارند نباید از ترامادول استفاده کنند، چراکه مصرف این دارو می‌تواند باعث حمله عصبی مجدد شود، تصریح کرد: ترامادول همچنین باعث بی‌ثباتی، عدم تعادل، سرگیجه و احساس بی‌خیالی در افراد می‌شود.

وی به اثرات بلند مدت مصرف ترامادول اشاره کرد و گفت: به دلیل عوارض نامطلوب، این دارو معمولا برای درمان و مصرف طولانی مدت توصیه نمیشود، چراکه اثرات سوء مصرف درازمدت ترامادول بسیار متنوع بوده که از میان آنها به برخی موارد ازجمله تحمل و عادت کردن به دارو اشاره کرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآورشد: از آنجایی که ترامادول با تاثیر بر مغز و عملکرد عصبی تاثیرات خود را می‌گذارد، خطر عادت کردن و تحمل بدن نسبت به این دارو بسیار بالاست.

وی با تاکید براینکه وقتی بدن به حضور ترامادول عادت می‌کند، برای رسیدن به تاثیرات اولیه سرکوب درد و سایر تاثیرات مطلوب آن، فرد نیاز دارد مقدار داروی مصرفی را بالا و بالاتر ببرد، افزود: وابستگی همراه با تحمل دارو از دیگر اثرات مصرف بیرویه ترامادول بوده و خیلی از افراد در اثر مصرف بلندمدت این دارو به آن عادت کرده و وابسته می‌شود و این درحالیست که از تاثیرات درمانی دارو خبری نیست و در حقیقت بدن فرد ترامادول را به عنوان ماده ضروری و اصلی برای عملکرد طبیعی بدن می‌شناسدکه در این هنگام، توقف مصرف و یا حتی کاهش مقدار مصرف دارو، فرد را به شدت ضعیف و بیمار می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha