وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: عمیقا معتقدم نیازی نیست وزیر بهداشت پزشک باشد، می تواند یک فرد با تجربه در حوزه اقتصاد باشد.

وزیر بهداشت نباید حتما پزشک باشد

سلامت نیوز:  وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: عمیقا معتقدم نیازی نیست وزیر بهداشت پزشک باشد، می تواند یک فرد با تجربه در حوزه اقتصاد باشد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، سید حسن هاشمی روز یکشنبه در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی در کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: به نظر من مهم این است که وزیر بهداشت و حتی رئیس شبکه و رئیس بیمارستان می تواند یک متخصص اقتصاد،مدیریت یا حتی یک پرستار یا پزشک عمومی باشد.مهم این است که عاشق کارش و ماندگار باشد نه اینکه مانند برخی متخصصان به علت درآمد و احترام بیشتر در کار طبابت انگیزه کافی برای کار نداشته باشدِ.


وزیر بهداشت اضافه کرد:گاهی یک بهورز بهتر از یک پزشک شبکه بهداشتی را اداره می کند چون هم انگیزه بیشتری دارد، هم روستا و منطقه را بهتر می شناسد و هم به علت ماندگاری بیشتر، تجربه بالاتری دارد.


وی خطاب به معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی گفت: در شبکه ها خیلی تعصب نداشته باشید که رئیس شبکه حتما پزشک باشد؛ به نیروهای غیر پزشک هم میدان بدهید.


هاشمی گفت: من معتقدم بهورزان نیز باید رده بندی داشته باشند و امکان ارتقا برای آنان فراهم باشد.این درست نیست که 30 سال بهورز بمانند و هیچ ارتقایی نداشته باشند.
وی اضافه کرد: اگر وزیر بهداشت غیر پزشک باشد می تواند با تغییر ساختار وزارت بهداشت با ادغام معاونت آموزش و پژوهش در غالب یک سازمان مستقل و نیز ادغام بهداشت و درمان در یک سازمان مستقل دیگر و قرار دادن مدیرانی توانمند در رأس آنها کارآمدی بیشتری برای وزارت بهداشت ایجاد کند.


وی اضافه کرد: اینکه همه مدیران وزارت بهداشت باید عضو هیئت علمی باشند و هر دو سال یکبار عوض شوند به نفع سیستم نیست.
هاشمی با اشاره به اولویت پبشگیری بر درمان گفت: خوشبختانه برنامه استراتژیک چهارم کنترل Hiv با تصویب شورای عالی بیمه در نظام شبکه بهداشتی کشور ادغام شده و از نظر بیماری وبا نیز امسال تاکنون موردی نداشته ایم، اپیدمی آنفلوانزا نیز امسال نداریم و ظاهرا امسال تعداد بیشتری از مردم واکسن آنفلوانزا زده اند.


وی اضافه کرد: با توجه به سفر تعداد زیاد مردم به مراسم اربعین نگرانی هایی داشتیم که خوشبختانه بر طرف شد و با هیچ نوع اپیدمی مواجه نشدیم.
هاشمی با اشاره به برخی نقدها علیه وزارت بهداشت گفت: می گویند وزارت بهداشت اجازه نقد نمی دهدِ.اجازه دهید هر کس در سراسر کشور نقدی، حرفی و تجربه ای دارد مطرح کند و شما مسئولان نیز صریح پاسخ دهید.اما انتظار دارم کسانی که خود را منتقد معرفی می کنند دو صفحه مستدل بنویسند.
وی اضافه کرد: عده ای نشسته اند تا زمین خوردن طرح تحول سلامت را تماشا کنند و به شادی بپردازند.
وزیر بهداشت اضافه کرد: در این فضای تخریب، گله من از جامعه پزشکی است .همه ساکت هستند.چرا کسی حرفی نمی زند و فقط آنهایی که پایگاهی ندارند صحبت می کنند. همه باید از صیانت جامعه پزشکی دفاع کنیم.


هاشمی خطاب به معاونان دانشگاههای علوم پزشکی گفت: اجازه ندهید در ماههای باقیمانده از این دولت، کارها شل و ول شود .با انگیزه کامل و حتی بیشتر از قبل تلاش کنید.اگر ماندید که ادامه می دهید و اگر رفتید الگویی برای مدیران بعدی خواهید بود.
هاشمی همچنین گفت: برنامه های توسعه و نوسازی شبکه بهداشتی کشور باید با قدرت ادامه پیدا کند زیرا این طرح ها زمینه ساز اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در آینده است.
وی همچنین از پرداخت نشدن به موقع اعتبارات طرح تحول سلامت از سوی دستگاه های اقتصادی دولت گلایه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha