«من آمده‌ام اینجا نشسته‌ام اما شما می‌خواهید چهار فیش حقوقی بگذارید جلوی من. خب قبل از این آن را به من نشان بدهید تا ببینم راست است یا دروغ. آنچه می‌گویید صددرصد دروغ است. امیدوارم باقی حرف‌هایتان دروغ نباشد». این بخشی از حرف‌های حسن هاشمی وزیر بهداشت است که روز پنجشنبه در برنامه تلویزیونی ثریا مطرح کرد. حرف‌های صریح و گزنده‌ای که به گفته خود واکنشی بود به «رویه تخریبی سازمان صداوسیما علیه دولت».

پاتک روی آنتن زنده

سلامت نیوز: «من آمده‌ام اینجا نشسته‌ام اما شما می‌خواهید چهار فیش حقوقی بگذارید جلوی من. خب قبل از این آن را به من نشان بدهید تا ببینم راست است یا دروغ. آنچه می‌گویید صددرصد دروغ است. امیدوارم باقی حرف‌هایتان دروغ نباشد». این بخشی از حرف‌های حسن هاشمی وزیر بهداشت است که روز پنجشنبه در برنامه تلویزیونی ثریا مطرح کرد. حرف‌های صریح و گزنده‌ای که به گفته خود واکنشی بود به «رویه تخریبی سازمان صداوسیما علیه دولت».


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق در ادامه نوشت: وزیر بهداشت در این برنامه زنده تلویزیون که از شبکه یک سیما پخش می‌شود، به‌شدت از آنچه رویه تخریبی سازمان صداوسیما علیه دولت خواند، انتقاد کرد. او در بخش دیگری از حرف‌های خود که در میان واکنش‌های مجری برنامه مطرح می‌کرد، گفت: «اگر واقعا می‌خواستید روشنگری کنید و آن انتظاری که از صداوسیما هست که دانشگاه باشد را انجام دهید، این را قبل از برنامه به من می‌دادید، اصلا چرا به من؟ به دستگاه قضائی بدهید».وزیر بهداشت اضافه کرد: «اگر قانون را قبول ندارید و بنای شما فقط این است که بیایید جلوی دوربین و به‌اصطلاح خودتان افشاگری کنید که این کار را ادامه بدهید؛ فقط این شعارتان را عوض کنید. ننویسید دیدبانی برای پیشرفت ایران. این رفتار باعث پسرفت کشور می‌شود».وی در ادامه ضمن انتقاد از سکوت صداوسیما در مقابل فسادهای دولت احمدی‌نژاد گفت: شما چرا تا حالا ساکت بوده‌اید. چرا زمان دولت قبل صدایتان درنیامد. چرا درباره آن همه تخلفات هیچ‌ چیزی نگفتید».

هاشمی خطاب به مجری گفت: «به خدا من به خاطر خودتان می‌گویم، مردم حرف‌های شما را اصلا نمی‌پذیرند». در این حین، مجری برنامه ثریا به نظرسنجی‌های صداوسیما اشاره کرد که براساس آن افراد ناراضی از طرح تحول سلامت از افرادی که اعلام رضایت کرده بودند، بیشتر بود. وزیر بهداشت در پاسخ به این حرف مجری نیز گفت: «آن نظرسنجی‌هایتان هم مثل فیش‌هایی است که نشان می‌دهید».وزیر بهداشت در ادامه، با انتقاد به تخریب دولت در صداوسیما گفت: مردم حرف‌های شما را قبول ندارند، چون وزارت اطلاعات، سازمان صداوسیما و مرکز ملی آمار از ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و مردم نظرسنجی می‌کنند. اگر می‌خواهید به کشور خدمت کنید، عینک بدبینی را بردارید. واکنش صریح و تند وزیر بهداشت در این برنامه زمانی برانگیخته شد که مجری برنامه تصاویری از چندین فیش حقوقی‌ میلیونی مربوط به پزشکان نشان داد، هاشمی درباره این فیش‌ها اظهار کرد: یکی از این فیش‌ها که اعلام شد متعلق به یکی از افراد ستاد وزارت بهداشت است، متعلق به یکی از معاونان من است. ایشان ماهی ٣٤٠‌ میلیون تومان کار کرده و ٦٨‌ میلیون تومان به او داده‌اند. برای این موضوع نیز پرونده‌ای تشکیل و بررسی شد اما سازمان بازرسی کشور هیچ حکمی برای آن نداد؛ چراکه حق او بود. اگر نظام پرداخت کارانه اشتباه است، ‌ای کاش از ٢٣ سال پیش اجرا نمی‌شد». هاشمی همچنین فیش حقوقی ٥٨٥‌میلیون‌تومانی یک پزشک برای یک ماه را تکذیب کرد و گفت: «این فیش دروغ است، باید به حوزه سلامت، مانند امنیت توجه شود. در این دوره توانستیم با بضاعت کم خود، دولت و مجلس را نسبت به مشکلات حوزه سلامت حساس کنیم».هاشمی همچنین اعلام کرد: «رهبری فرمودند من حقوق پزشکان را مصداق فیش‌های نجومی نمی‌دانم؛ این درآمد مصداق حق‌الکشف است. اگر حقوق ٦٠‌میلیون‌تومانی می‌گرفتند و کار نمی‌کردند، حقوق نجومی بود. یکی از فیش‌هایی که نشان دادید متعلق به یک متخصص زنان در یکی از محروم‌ترین مناطق سیستان‌وبلوچستان است که ٢٨٥ عمل زایمان انجام داده بود. اگر ٢٥ عمل زایمان داشت، آیا رقم دریافتی وی با این رقم یکی بود؟».


سناریوسازی برای تخریب طرح تحول سلامت
پس از پخش‌شدن این برنامه واکنش‌های زیادی به آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نشان داده شد. علاوه بر این مشاور وزیر بهداشت و رئیس مرکز روابط‌عمومی این وزارتخانه نیز درباره جزئیات دیگر این برنامه و نحوه دعوت از وزیر برای شرکت در برنامه توضیحاتی ارائه داد. دکتر عباس زارع‌نژاد دراین‌باره گفت: برای اطلاع مردم فهیم و دلسوزانی که پیگیر اجرای این طرح و به‌ثمرنشستن آن هستند، می‌گویم از مدت‌ها قبل برنامه ثریا بدون حضور کارشناسان وزارت بهداشت و به‌طور یک‌سویه برنامه‌های انتقادی درباره طرح تحول سلامت به‌ویژه در هفته‌های اخیر تهیه و پخش کرد و این طرح مردمی را مورد نقد غیرمنصفانه قرار داد، اما چندی‌پیش نامه‌ای به امضای تهیه‌کننده برنامه برای ما ارسال شد و در صحبتی که با عوامل برنامه داشتیم از طرف آنها دو گزینه پیشنهاد شد. وی گفت: نخستین گزینه پیشنهادی عوامل برنامه ثریا حضور کارشناسان یا معاونان وزیر همراه با دیگر منتقدان طرح تحول سلامت بود و دومین گزینه حضور شخص وزیر بهداشت به‌تنهایی طبق روال برنامه‌های گفت‌وگومحور رسانه ملی در این برنامه بود و انتخاب این دو گزینه را نیز به روابط‌عمومی وزارت بهداشت واگذار کردند و ما هم گزینه دوم که حضور وزیر بهداشت در این برنامه بود را با وجود اینکه در دو سال گذشته هیچ وزیری در این برنامه حضور پیدا نکرده بود، به عوامل برنامه اعلام کردیم. زارع‌نژاد تأکید کرد: محورهای گفت‌وگو در برنامه نیز طبق جدولی از سوی عوامل برنامه ثریا برای ما ارسال شد که البته متأسفانه در برنامه ثریا عامدانه به بسیاری از این محورها پرداخته نشد.

مشاور وزیر بهداشت با انتقاد از گره‌زدن طرح تحول سلامت با موضوع تعرفه‌های پزشکی و فیش‌های نجومی از سوی عوامل برنامه ثریا گفت: مجری برنامه در طول پخش آن سعی کرد با آمارها و نمودارهای غیرعلمی، طرح تحول سلامت را که با اقبال عمومی مردم و به‌ویژه محرومان مواجه‌ شده، تخریب کند، هرچند نتیجه نظرسنجی اعلام‌شده در آخر برنامه هم، نشان داد مردم همیشه بهترین و درست‌ترین قضاوت‌ها را دارند. زارع‌نژاد افزود: مردم عزیز مشاهده کردند این برنامه روال منطقی هم نداشت؛ صحبت‌های طولانی مجری و پریدن‌های مکرر او در لابه‌لای صحبت‌های وزیر، پخش گزارش‌های منفی و خارج از عرف برنامه‌های این‌چنینی و سیاه‌نمایی‌های طولانی، خواندن پیامک‌های منفی و... عملا توازن و تعادل برنامه را به سمت نقد غیرمنصفانه و تخریبی به‌هم زد و البته رونمایی از یک فیش جعلی که در مجالی دیگر به آن خواهیم پرداخت. همه اینها، نشان داد برخلاف ادعای عوامل برنامه ثریا، وزیر بهداشت در این برنامه در مقابل آیتم‌های متعدد انتقادی تنها بود و درواقع ما تابع شرایط تحمیلی این برنامه شدیم و البته با همه این سناریوچینی‌ها، آنچه مردم در آخر برنامه به آن رأی دادند، رضایت‌مندی نسبی از طرح بزرگی بود که به تأیید مقام معظم رهبری، دولت و مجلس برای ایجاد عدالت در سلامت رسیده است.

رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت بهداشت افزود: استناد به آمارهای یک نهاد عمومی غیردولتی و نپرداختن به محورهای مهم و اصلی طرح تحول، از اشکالاتی بود که سناریوسازی را بیشتر به ذهن متبادر می‌کند تا یک نقد کارشناسی و منطقی؛ حال که مسیر و نتیجه برنامه براساس آنچه عوامل برنامه طراحی کردند، حاصل نشده است، شایسته نیست آنها با توجیهات غیرمنطقی در برخی خبرگزاری‌ها، شأن و جایگاه رسانه ملی را به‌عنوان رسانه‌ای که تحمیل‌ها را می‌پذیرد، زیر سؤال ببرند. درعین‌حال زارع‌نژاد تأکید کرد: رسانه ملی همواره با رویکرد حل مشکلات مردم از طرح تحول سلامت نقش حمایتی داشته و با بیان انتقادهای کارشناسانه، کوشیده است مشکلات طرح را بیان کند و از صداوسیما به دلیل این نگاه منطقی سپاسگزاریم.


انتقادهای سابقه‌دار
این اولین‌بار نیست که مسئولان دولت به نحوه پوشش اخبار دولت در صداوسیما انتقاد می‌کنند. در سال ٩٣، علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور، در مصاحبه‌ای با سایت جماران درباره عملکرد صداوسیما درباره پوشش اخبار دولت گفت: «متأسفانه صداوسیما در جایگاه رسانه، در قبال دولت اپوزیسیونی عمل می‌کند؛ این در حالی است که جایگاه رسانه ملی، جایگاه یک رسانه اپوزیسیون نیست. اصولا صداوسیما باید حامی رئیس‌جمهور باشد و درعین‌حال، نظرات مردم را در رابطه با دولت منعکس کند. دولت به رفتار صداوسیما در قبال دولت نقدهای جدی دارد. شخص رئیس‌جمهور و ارکان دولت هم منتقد رفتارها و عملکرد صداوسیما در قبال دولت هستند». وی در ادامه گفت: «علاوه بر شبکه‌های سراسری، در استان‌ها هم، صداوسیما عملکرد مناسبی در قبال دولت و سفرهای استانی رئیس‌جمهور ندارد. در سفر رئیس‌جمهور به استان ایلام، همراه ایشان بودم؛ اصولا در آن روز مهم‌ترین خبر استان ایلام سفر رئیس‌جمهور و تعداد زیادی از اعضای هیأت دولت به ایلام بود؛ ولی وقتی تلویزیون استان ایلام را می‌دیدم، متوجه شدم به‌طور عجیبی به مسائل فرعی و طنزآلود می‌پردازند و پوشش مناسبی به سفر دکتر روحانی و هیأت دولت نمی‌دهند؛ ‌طوری‌ که انگار هیچ اتفاقی در این استان روی نداده است».در موردی دیگر در همان سال ٩٣، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سفر استانی خود به اردبیل، در جلسه شورای اداری این استان در سخنانی با تأکید بر اینکه کارهای بسیار بزرگی باوجود تحریم‌ها در کشور انجام شده است، گفت: رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنها است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، وی افزود: متأسفانه خدمات دولت برای مردم بیان نمی‌شود و این برخلاف تأکید امام راحل است. امام (ره) همواره تأکید می‌کردند دولت باید خدماتش را به مردم بگوید و خدمات دولت باید در صداوسیما به‌خوبی منعکس شود و رسانه‌ها باید خدمات دولت را برای مردم تشریح کنند؛ اما درباره اینکه چرا نمی‌گذارند همه خدمات دولت برای مردم تبیین شود، به موقع سخن خواهم گفت. روحانی با اشاره به دیدارهایش با مردم، گفت: «مردم بارها به من می‌گویند می‌دانیم چه کسانی و کجاها و چرا شما را اذیت می‌کنند، شما راهتان را ادامه بدهید. حضور مردم در صحنه بسیار مهم است و همین محبت مردم نشان می‌دهد که آنان تنها گوششان به رادیو یا چشمشان به تلویزیون نیست و چشم و گوش آنان خیلی وسیع‌تر می‌بیند و می‌شنود و خیلی خوب می‌توانند قضاوت کنند».


در اردیبهشت سال ٩٤ نیز حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری، معاون وقت پارلمانی رئیس‌جمهوری، با انتقاد از عملکرد صداوسیما گفت: این رسانه در پخش دستاوردها و توفیقات دولت یازدهم کم‌لطفی می‌کند. انصاری دراین‌باره افزود: صداوسیما با کم‌لطفی نسبت به دولت یازدهم، مانند دوره‌های قبل به توفیقات و دستاوردهای به‌دست‌آمده نمی‌پردازد. سایت‌ها و رسانه‌های دیگر نیز به جای همراهی و کمک به دولت فشار زیادی را به دولت تحمیل می‌کنند. دولت مقابل تمام فشارها ایستادگی کرده و در تلاش برای ایجاد آرامش در کشور است؛ به‌طوری‌که با قرارگرفتن محور ثبات در خاورمیانه، می‌تواند به خود افتخار کند. در مهر ماه سال ٩٥ (سه ماه پیش)، رئیس‌جمهور در سفر به استان قزوین بار دیگر انتقاد خود را به صداوسیما مطرح کرد و در سخنرانی‌ خود بزرگان، روزنامه‌نگاران و صداوسیما را خطاب قرار داد و گفت: «چرا واقعیت را به مردم نمی‌گویید؛ مردم بدانید در یک سالی که گذشت، با افت قیمت نفت نه تنها ما از ذخیره برداشت نکردیم، بلکه ٢٠ درصد از درآمدمان را نیز به چرخه ملی وارد کردیم».


وزیر بهداشت چه گفت
البته همه زمان حضور وزیر بهداشت در این برنامه به بحث‌های انتقادی نگذشت؛ او در صحبت‌های خود در آنتن زنده شبکه یک، ادامه داد: دولت‌ها به‌طور متوسط در تمام عمر خود هزارو ٦٠٠ تا هزارو ٧٠٠ تخت بیمارستانی ایجاد می‌کردند، اما این دولت تا امروز ۱۲‌هزار تخت ایجاد کرده و قول داده است تا پایان دولت ۲۱‌ هزار تخت دیگر راه‌اندازی کند. وزیر بهداشت، با تأکید بر اینکه به جای سرکوب بخش خصوصی، باید عمل کرد، ادامه داد: افزایش توزیع پزشک به صورت صحیح، افزایش تخت‌های بیمارستانی، کاهش پرداختی مردم و... بخشی از اقداماتی بود که برای رقابت با بخش خصوصی انجام دادیم. در دو سال گذشته حدود ٤٠‌ هزار تخت بیمارستانی تعویض شد. افزایش رجوع به بخش دولتی در دو سال گذشته به دلیل افزایش خدمات بود، با فشار و متهم‌کردن بخش خصوصی نمی‌توان با آن رقابت کرد. وی در پاسخ به این پرسش که چرا برخلاف سیاست‌های ابلاغی رهبری، تعرفه‌های بخش خصوصی ٢,٥ برابر افزایش پیدا کرد، گفت: اولین نکته در این سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری، تأمین منابع مالی پایدار است. این سیاست‌ها، یک بسته است که نمی‌شود تنها یک بند از آن را اجرا کرد و سایر را خیر. درعین‌حال نرخ تورمی که دولت برای حوزه سلامت مشخص کرده است، ١.٤ برابر میزان تورم عادی است. بخش خصوصی مورد اقبال مردم است و هزینه چندین‌برابری نسبت به بخش دولتی دارد. وقتی این سیاست‌ها اجرائی می‌شود که بخش دولتی قوی باشد، ما در حال ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تقویت بخش دولتی مانند جذب بیشتر پزشک، توسعه تخت‌های بیمارستانی و... هستیم. آن زمان است که می‌توان رقیب بخش خصوصی شد.

هاشمی در ادامه تأکید کرد: هفت تا ١٠‌ هزار‌ میلیارد تومان زیرمیزی در تعرفه‌ها توزیع شد. زیرمیزی، نتیجه بی‌توجهی دولت‌ها و مجالس به حق پزشکان بود. وزیر بهداشت در بخش دیگری از برنامه، با بیان اینکه اگر درآمد کسی بالاست، باید سیستم مالیاتی را اصلاح کنید، تصریح کرد: حقوق با کارانه تفاوت دارد. بخشی از درآمدی که کادر درمان برای دولت ایجاد می‌کند، به آنها پرداخت می‌شود. در دولت قبل، رقم این درآمد از سوی کادر درمان، ١٠ هزار‌میلیارد تومان بود که در این دوره، به ٢٦‌ هزار‌ میلیارد تومان در بخش دولتی رسید. به گفته هاشمی، حضور ٨٤٣ پزشک مقیم در ٤١٢ بیمارستان، راه‌اندازی پنج‌هزارو ٨٠ پایگاه سلامت، هزارو ٩٠٢ مرکز جامع خدمات سلامت و دوهزارو ٥٠٠ خانه بهداشت جدید، تأمین یک مراقب سلامت به‌ازای هر سه ‌هزار نفر، راه‌اندازی یک پایگاه سلامت به‌ ازای هر شش تا ١٢هزارو ٥٠٠ نفر، تأمین یک خانه بهداشت برای هر ‌هزار جمعیت روستایی، افزایش تخت‌های ویژه، راه‌اندازی هزارو ٩٠٢ مرکز جامع خدمات سلامت، بازسازی دو‌ میلیون مترمربع فضای درمانی و... را بخش دیگری از موفقیت‌های طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha