یکی از مشکلات اساسی و علت العلل کمبود نیروی پزشک همین مساله به کار گیری پزشکان در کارهای مدیریتی است.در نظر بگیرید اگر فقط پنج یا ده پزشک به طور متوسط در هر شهر و شهرستان و بخش از دور طبابت خارج شود با وجود بیش از هزار شهر و شهرستان در تقسیمات کشوری چه تعداد از پزشکان به کارهای اداری و ستادی مشغول هستند.

چه تعدادی از پزشکان کار ستادی و مدیریتی در وزارت بهداشت انجام می دهند؟

سلامت نیوز-*مهوان فلاح: یکی از مشکلات اساسی و علت العلل کمبود نیروی پزشک همین مساله به کار گیری پزشکان در کارهای مدیریتی است.در نظر بگیرید اگر فقط پنج یا ده پزشک به طور متوسط در هر شهر و شهرستان و بخش از دور طبابت خارج شود با وجود بیش از هزار شهر و شهرستان در تقسیمات کشوری چه تعداد از پزشکان به کارهای اداری و ستادی مشغول هستند.


به گزارش سلامت نیوز، نه عینک بد بینی و نه عینک خوش بینی بلکه  با چشم واقع بینی به نظام سلامت بنگریم.وزیر محترم بهداشت بر حسب عادت شغلی  می خواهند همه چیز را با عینک اصلاح کنند. حال آنکه باید بدانند با عینک سبز کویر به چمنزار تبدیل نمی شود. هرچند که سبز به نظر آید.نظام سلامت بیمار است وباید آسیب شناسی و درمان شود.
نظام سلامتی که اکثریت قریب به اتفاق کارکنان آن از تبعیض و برخورد دوگانه مدیران بلند پایه آن با سایر کارکنان غیر پزشک دل چرکین هستند چگونه خود می تواند مرهمی بر آلام بیماران باشد.
وزیر محترم بهداشت اگر چه حسن نیت دارند ولی آماری از کارکنان و مدیران ستادی خود بدهند که چند درصدشان پزشک هستند و اصولا چه تعدادی از پزشکان کار ستادی و مدیریتی انجام می دهند، به جای اینکه به شغل اصلی خود یعنی طبابت بپردازند. یکی از مشکلات اساسی و علت العلل کمبود نیروی پزشک همین مساله به کار گیری پزشکان در کارهای مدیریتی است.در نظر بگیرید اگر فقط پنج یا ده پزشک به طور متوسط در هر شهر و شهرستان و بخش از دور طبابت خارج شود با وجود بیش از هزار شهر و شهرستان در تقسیمات کشوری چه تعداد از پزشکان به کارهای اداری و ستادی مشغول هستند.


حال آنکه هدف اولیه از تربیت و آموزش پزشکان در همه جای دنیا و هزینه از بودجه عمومی و بیت المال و مالیات مالیات دهندگان به کارگیری آنها در شغل اصلی خودشان است نه کار های اداری و ستادی.
اینکه اصولاً چرا باید در وزارت بهداشت و به تبع آن دانشگاه های علوم پزشکی در  استان ها، معاونت اداری و مالی و یا معاونت روابط عمومی و یا  مثلاً رئیس شبکه بهداشت یا مرکز بهداشت باید حتماً پزشک باشند. خود جای سوال دارد.
   در بسیاری از کشورهای توسعه یافته،  سیاست گذاری و امور مدیریت در نظام سلامت را به مدیران غیر پزشک می سپارند که اکثراً از کارشناسان، سیاست گذاران،  برنامه‌ریزان و دانش آموختگان مدیریت و بهداشت و یا کارشناسان بیمه و اقتصاد سلامت و یا جامعه شناسی می باشند . چرا که  بهتر می توانند بر روی سیاستگذاری ها ی بیطرفانه و وبه نفع جامعه تمرکز داشته باشند. و پزشکان هم بیشتر و بهتر می توانند به کار حرفه‌ای و ارزشی خود بپردازند.


در بسیاری از کشور های توسعه یافته،  مدیریت و سیاستگذاری های مربوط به نظام سلامت، با انتخاب وزیر غیر پزشک توسط رییس دولت آغاز میشود. وبه صورت سلسله مراتب به سطوح پایین تر تعمیم داده می شود. چراکه برای آنها ثابت شده است که ذینفع خواسته یا ناخواسته،در دام برنامه ریزی و سیاست گذاری به نفع هم صنفان خود گرفتار خواهد شد.

*کارشناس پرستاری /کارشناس ارشد مدیریت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهرتاش ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
    1 0
    باسلام میشه همین سوال هم در مورد پرستاران شاغل همان پستها بشه . ببنید چند نفر هم پرستار در این رده ها مشغول هستند در حالیکه با کمبود پرستار بیش از پزشک در کشور روبرو هستیم . میشه از آقای فلاح بپرسید آیا از خودش این سوال را کرده که چرا باید پزشک در ستاد فعالیت کنه ؟ مالیات مطب ، هزینه نگهداری و پرسنلی مطب، میدونه چقدره - که پزشک مجبوره از طریق انجام کارهای اداری بخشی از کسری درامدش را جبران کنه . میشه بفرمائید تبعیض دوگانه برخوردی را کجا دیدند که مدیران به اصطلاح ایشان بلند پایه بین پرستار و پزشک در این مورد فرق بذارند ؟ چرا همه این همه به پزشکان حمله میکنند ؟ آیا آقای فلاح تا حالا بیمار نشده ، ایا همه پزشکان باهاش بدرفتاری کردند که حالا به پزشکان ستادی حمله میکنه ؟ پس حداقل در حین بیان نظرات خودتان شرایط پزشکانی که در مناصب اداری هستند را بفرمائید . اینکه رئیس شبکه بهداشت باید پزشک باشه مسلما دلیلش اشراف به همه حیطه های سلامتی است که از پیشگیری تا درمان را در برمیگیره - در مورد طراحی برنامه های بهداشتی درمانی هم باید پزشک شریک با مدیر برنامه باشه و این همه جای دنیا هست.