ازدواج، قراردادی رسمی برای پذیرش یک تعهد متقابل به منظور تشکیل زندگی خانوادگی، از سنن انبیا و مورد تاکید اسلام است.

عروسکانی که پای سفره عقد می نشینند

سلامت نیوز: ازدواج، قراردادی رسمی برای پذیرش یک تعهد متقابل به منظور تشکیل زندگی خانوادگی، از سنن انبیا و مورد تاکید اسلام است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، مریم دخترک 15 ساله ای است که با لباس سفید و توری که بر سر دارد، پای سفره عقد نشسته است.


از شرم و خجالت سرش را پایین انداخته و زیر چشمی به مهمانانی که حضور دارند، نگاه می کند؛ گاه حرف های زنان فامیل و نزدیکانش باعث می شود لبخندی بر لبانش جاری شود و گونه هایش سرخ تر شود.


مریم فرزند آخر یک خانواده هشت نفره در یکی از روستاهای آذربایجان است که با رای بزرگان خانواده به عقد پسر یکی از اقوام که در تبریز زندگی می کند، در آمده است.


به دلیل سن کمی که دارد شور و هیجان بالایی دارد و از اینکه قرار است برای ادامه زندگی به تبریز بیاید، بسیار خوشحال به نظر می رسد.
انگار از زندگی و سختی های آن چیزی نمی داند و فقط بر اساس هیجانات مختص سنش از این ازدواج راضی است؛ مریم از اینکه بهرام پسری خوش سیما، خوش پوش و شهری است برایش کافی بود تا پای سفره عقد نشسته و بله بگوید.


مریم های کم سن و سال تری نیز وجود دارند که بدون تعقل و ندانسته فقط از روی هیجانات سنی و خواست خانواده به پای سفره عقد می نشینند و از دیدگاه متخصصان روانپزشکی و روانشناسی این افراد در آینده دچار مشکلات فراوانی در زندگی خود می شوند.


در این میان آنچه مایه نگرانی است، آمار بالای ازدواج در سنین پایین با وجود تبلیغات گستره رسانه ای و فرهنگی برای مقابله با این پدیده ناخوشایند است.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی در این باره می گوید: در سال گذشته سه هزار و 944 مورد ازدواج کمتر از 15 سال برای زنان و شش ازدواج زیر 15 سال برای مردان در استان ثبت شده است.


احد جودی، آمار ازدواج ثبت شده در هفت ماهه سال جاری را 22 هزار و 529 مورد برشمرد و گفت: از این تعداد 15 هزار و 866 مورد ازدواج شهری و شش هزار و 663 مورد نیز ازدواج روستایی بوده است.
روانپزشک و فوق تخصص روان تنی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هر فرد در دوران زندگی باید مراحل تکاملی خود را در کمال آرامش و آسایش به دور از استرس های محیطی طی کند.


دکتر زهرا موسوی با اشاره به اینکه بهترین سن برای ازدواج از 20 سالگی به بعد است، افزود: ازدواج در سن پایین موجب ایجاد استرس های مختلف و عملکرد های دفاعی متزلزل می شود و در نتیجه در تمام مراحل زندگی فرد ایجاد مشکل می کند.


وی با اشاره به اینکه در ازدواج با سن پایین، فرد نمی تواند نیازهای دوران نوجوانی و جوانی خود را طی کند و همیشه در حسرت گذشته خواهد ماند، اضافه کرد: دو معضل اصلی این گونه ازدواج ها، ناباروری و نرسیدن به بلوغ فکری است.
دکتر موسوی ادامه داد: طبق نظر کارشناسان علم روانپزشکی، مادران در این سنین نمی توانند مراقبت کافی از نظر جسمانی، فیزیکی و عاطفی از کودکان خود انجام دهند.


وی اضافه کرد: همچنین رشد نکردن عملکردهای دفاعی موجب ایجاد مشکلات فراوان در کل زندگی فرد شده و در ایفای نقش های خود به عنوان همسر، مادر و دیگر نقش های اجتماعی وی را دچار مشکل خواهد کرد.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha