همان قدر که بازار جراحی‌های زیبایی داغ است به همان میزان هم شکایت از پزشکان در این زمینه بیشتر است.

علت بالا رفتن قصور پزشکی در عمل‌های زیبایی چیست؟

سلامت نیوز: همان قدر که بازار جراحی‌های زیبایی داغ است به همان میزان هم شکایت از پزشکان در این زمینه بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز، ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی درباره بالا بودن میزان قصور پزشکی در عمل‌های زیبایی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان، می‌گوید: حدود ۱۷۰ هزار مطب در کل کشور وجود دارد که اگر بخواهیم روزانه آنها را مورد بازرسی قرار دهیم، انجام شدنی نیست. بنابراین پزشکان غیر متخصص نباید عمل زیبایی انجام دهند و بیماران هم باید بدانند که پیش چه پزشکی و برای چه عملی می‌روند و تنها نباید هزینه کمتر را در نظر بگیرند.

عنوان می‌شودعمده شکایت‌ها از جراحان زیبایی است. علت بالا رفتن قصور پزشکی در عمل‌های زیبایی چیست؟

عمل‌های جراحی زیبایی به چند دلیل ممکن است منجر به شکایت شوند. اولین مساله این است؛ افرادی که می‌خواهند عمل جراحی کنند نمی‌دانند باید پیش چه پزشکی بروند و اصلا تابلو پزشکان را نمی‌خوانند. برای مثال برای انجام عمل‌های زیبایی پیش متخصص داخلی می‌روند که اصلا رشته اش جراحی نبوده و بنا به دلایلی عمل بینی یا کاشت مو انجام می‌دهد. در حال حاضر بسیاری از پزشکان عمومی ما جراحی پلاستیک انجام می‌دهند، حتی برخی فوق تخصص‌های سر و گردن نیز عمل زیبایی می‌کنند ولی چون این گروه‌ها تجربه کافی ندارند به تبع دچار شکایت بیماران می‌شوند. فردی که برای عمل جراحی پلاستیک به پزشکی مراجعه می‌کند باید آن پزشک مهارت انجام این عمل را داشته باشد. بیماران به صرف اینکه برخی پزشکان پول کمتری می‌گیرند نباید سلامتی خودشان را به دست آنها بدهند. به همین دلیل وقتی پس از شکایت از آنها پرسیده می‌شود چرا پیش پزشکان غیر متخصص رفته‌اند می‌گویند فلانی معرفی کرد و من رفتم. مساله دوم این است؛ برخی افرادی که می‌خواهند عمل جراحی انجام دهند مشکل روحی و روانی دارند، یعنی با داشتن بینی، لب، پلک و گونه سالم و مناسب احساس می‌کنند که بد هستند. این افراد هر قدر هم پیش بهترین جراح پلاستیک بروند ناراضی‌اند. مشکل آنها بد قیافه بودن نیست، بلکه از نظر روحی دچار اختلال هستند و به همین دلیل هیچ وقت رضایتشان جلب نمی‌شود و به هر طریقی مشکلی را در خودشان پیدا می‌کنند.

توصیه من به عنوان یک پیشکسوت این است که پزشکان حتما قبل از انجام عمل‌های زیبایی با افراد متقاضی صحبت کنند و اگر آنها احتیاج به مشاوره دارند حتما به روانشناس ارجاع داده شوند، چون بعد از عمل نیز این افراد هنوز فکر می‌کنند اعضای بدنشان مناسب نیست. مساله بعدی این است که طرح عمل از اول ریخته شده و بیمار و پزشک آن را تصویب کرده‌اند ولی نتیجه متفاوت می‌شود. برای مثال ژلی در یک گونه تزریق شده و با گونه دیگر تقارن ندارد یا آمپول بوتاکس برای افتادگی پلک و از بین رفتن چین و چروک استفاده شده ولی صورت برای مدت کوتاهی فلج شده است. این موارد باعث می‌شوند تعداد شکایت‌ها بیش از حد باشد. از سوی دیگر، چون عمل‌های زیبایی لوکس است و بیماران هزینه آن را از جیب پرداخت می‌کنند از پزشکان درخواست دارند که بنویسند هزینه این عمل به علت انحراف بینی و اختلال چشم است تا به این صورت پول عمل را از بیمه بگیرند و وقتی این کار توسط برخی پزشکان انجام نمی‌گیرد در نهایت منجر به شکایت می‌شود و از آنجا که هزینه عمل‌های زیبایی و جراحی پلاستیک نسبت به عمل‌های دیگر بیشتر است اکثر خانواده‌ها قادر به پرداخت آن نیستند؛ یا قرض می‌کنند یا روز آخر برای پرداخت پول به مشکل می‌خورند و درگیری بین پزشک و بیمار به وجود می‌آید. تعداد عمل‌های پلاستیک در ایران و کشورهای پیشرفته و هم‌جوار بسیار بالاتر از معمول است.

با توجه به اینکه برخی پزشکان بدون داشتن تخصص لازم اقدام به انجام عمل‌هایی زیبایی می‌کنند، چرا نظارت‌ها در این زمینه آن‌چنان که باید صورت نمی‌گیرد؟

وزارت بهداشت و درمان نظارت‌ها را انجام می‌دهد و به مطب‌ها و کلینیک‌ها مراجعه می‌کند، اما تعداد پاراکلینیک‌ها، دی‌کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها به حدی زیاد شده که واقعا نمی‌توان هر روز از آنها بازدید کرد. علاوه بر آن برخی همکاران ما در مطب خودشان این کار را انجام می‌دهند و بیماران هم چشم بسته به علت ارزانی به آنها مراجعه کرده و دچار عارضه می‌شوند و کار به شکایت می‌کشد. از سوی دیگر، فقط مساله نظارت مد نظر نیست. نباید بیماران هم به این قضیه دامن بزنند، چرا که حدود ۱۷۰ هزار مطب در کل کشور وجود دارد که اگر بخواهیم روزانه آنها را مورد بازرسی قراردهیم، انجام شدنی نیست. بنابراین پزشکان غیر متخصص نباید عمل زیبایی انجام دهند و بیماران هم باید بدانند پیش چه پزشکی و برای چه عملی می‌روند و تنها نباید هزینه کمتر را در نظر بگیرند. بسیاری از پرونده‌هایی را که در نظام پزشکی و پزشکی قانونی بررسی می‌کنیم نشات‌گرفته از همین مساله است، یعنی پزشکان عمومی بیماران را در مطب خود تحت عمل جراحی قرار داده و مشکلاتی را به وجود می‌آورند. از سوی دیگر، انجام اعمال جراحی زیبایی در مطب پزشک عمومی صد در صد جرم است. ممکن است عمل بخیه و ختنه در مطب انجام شود ولی عمل جراحی زیبایی توسط هر کس در مطب به علت عدم دسترسی به کمک‌های اولیه جرم است و با متخلفان برخورد خواهد شد. از این رو بهتر است به جای زیر سوال بردن عدم نظارت و طرح شکایت‌ها، بیماران آگاه باشند که به هر پزشکی مراجعه نکنند، چون با شکایت باید فرایندی را پشت سر بگذارند که وقتشان گرفته می‌شود.

برخی عمل‌های زیبایی به صورت زیر پله ای انجام می‌شوند. به نظر شما دلیل گرایش پزشکان غیر متخصص به انجام این عمل‌ها چیست؟

قبل از محکوم کردن پزشکان باید بیماران محکوم شوند؛ بیماری که گوش سالم دارد و حاضر است به پزشکی مراجعه کند که فعالیت او در مراکز رسمی تحت عمل جراحی قرار نمی‌گیرد. پس در ابتدا مشکل از بیمار است. با وجود این، اگر پزشکان هم در مکان‌های غیر قانونی و به صورت زیر پله عمل جراحی انجام دهند تا شش ماه و حتی دائم از طبابت محروم می‌شوند. دادگاه جرایم پزشکی هم بدون شک برای پزشکان که اعمال غیر قانونی انجام می‌دهند زندان و تنبیهات خاصی را در نظر می‌گیرد. از سوی دیگر، برخی پزشکان به علت انگیزه‌های مادی ممکن است اقدام به چنین کاری کنند ولی از نظر بنده این پزشکان هم از نظر روحی دچار مشکل هستند، وگرنه پزشکی که یک عمر تحصیل کرده و با شرافت زیسته است چگونه در ازای چند میلیون تومان تخصص خود را زیر سوال می‌برد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha