دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 20120

شیرمادر مواد ضدعفونی عدیده ای دارد که موجب کاهش عفونت های گوارشی (اسهال)، تنفسی،گوش، ادراری و مننژیت می شود.

شیرمادر عفونت های مختلف را کاهش می دهد
دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با وب دا  ضمن بیان این مطلب گفت: علاوه براین احتمال بروز دردهای قولنجی، اختلالات آتوپی و اگزما در شیرمادرخواران کمتر بوده و مشکلات قلبی وعروقی دراین نوزادان در آینده کمتر بروز می کند.
وی افزود: شیرمادر از نظر بهداشتی کاملاً  سالم بوده و هیچگونه ترکیب ساختگی، ماده نگهداری کننده و مصنوعی ندارد.
این متخصص زنان با اشاره به اینکه شیرمادر به عنوان یک غذای کامل به تنهایی تمام نیازهای تغذیه ای شیرخوار از جمله آب بدن او را در 6 ماه اول عمر تأمین  می کند گفت: پروتئین، چربی و مواد قندی موجود در شیرمادر بهترین و مناسب ترین نوع بوده و تناسب مواد مختلف غذایی آن درحد ایده آل است.
وی اضافه کرد: هضم شیرمادر از شیرمصنوعی (شیرخشک) آسان تر و اکثر مواد غذایی موجود در آن بطور کامل جذب بدن نوزاد می شود.
وزیر بهداشت با اعلام این که ترکیب شیرمادر با سن شیرخوار، فصول سال، مدت شبانه روز و حتی در یک نوبت شیردهی تغییر می کند، بیان داشت: بخش اول شیرمادر آبکی تر بوده و پروتئین بیشتری دارد و اشتها آور است و بخش آخر شیرمادر به مقدار 3 برابر چربی بیشتری از بخش اول دارد و موجب سیرشدن نوزاد می­شود.
دکتر دستجردی شیرمادر را به دلیل کم تر بودن مقدار پروتئین و املاح آن نسبت به شیرخشک برای نوزادان نارس قابل هضم تر دانست و گفت: پروتئین شیرمادرانی که نوزاد نارس بدنیا می آورند 20 تا 30 درصد بیشتر از مادرانی است که نوزاد رسیده بدنیا می آورند، بنابراین این شیر از لحاظ غذایی برای این نوزادان ایده آل است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha