مراسم هفته جهانی تغذیه با شیرمادر هر سال از اول تا هفتم ماه اوت در بیش از 120 كشور مختلف برگزار می‌شود تا مادران تشویق به شیردهی به نوزادان خود شوند و سلامت نوزادان در سراسر جهان بهبود پیدا كند.

گزارش سازمان جهانی بهداشت به مناسبت هفته جهانی شیرمادر
 سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی به مناسبت این هفته تاكید كرد: بهترین شیوه برای رساندن تمام مواد مغذی لازم به بدن نوزاد، ‌تغذیه با شیر مادر است. این سازمان توصیه می‌كند كه شیردهی تا شش ماهگی نوزاد باید صورت گیرد و تا سن دو سالگی و حتی بعد از آن در كنار غذاهای مكمل ادامه پیدا كند.

این گزارش حاكیست؛ سوء تغذیه به طور مستقیم و یا غیرمستقیم عامل یك سوم از مرگ و میرهای كودكان زیر 5 سال است. به علاوه دو سوم از این مرگ و میرها اغلب با تغذیه نامناسب در یك سال نخست زندگی ارتباط دارند. تغذیه و پرستاری مناسب در اولین سال زندگی برای سلامت انسان تا پایان عمر ضروری است. در دوران نوزادی هیچ هدیه‌ای بهتر از شیر مادر برای كودك نیست. با این حال كمتر از یك سوم از نوزادان به طور فراگیر در شش ماه نخست زندگی از شیر مادر تغذیه می‌كنند.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌كند كه نوزادان ظرف یك ساعت پس از تولد باید از شیر مادر تغذیه كنند.

در این گزارش، نكات قابل توجهی درباره تغذیه با شیر مادر مطرح شده است. شیر مادر یكی از مهمترین و موثرترین ابزار برای اطمینان از سلامت و نجات جان كودك از خطر مرگ است.

آمارها نشان می‌دهد: فقدان شیردهی فراگیر در شش ماه نخست زندگی، عامل سالانه بیش از یك میلیون مرگ و میر قابل پیشگیری در بین كودكان است. در سراسر جهان كمتر از 40 درصد نوزادان زیر 6 ماهه از شیر مادر تغذیه می‌كنند.

سازمان جهانی بهداشت همواره تاكید كرده است كه تغذیه با شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای نوزادان و خردسالان است. كارشناسان این سازمان متذكر شدند: شیر مادر در هر ساعت از شبانه روز كه كودك نیاز دارد باید در اختیار او قرار گیرد و از بطری و ظرف دیگر برای تغذیه كودك خودداری شود. شیر مادر ایمن و حاوی آنتی بادی‌هایی است كه نوزادان را در برابر بیماریهای شایع دوران كودكی محافظت می‌كنند از جمله اسهال و ذات‌الریه كه دو عامل اولیه مرگ و میر كودكان در سراسر جهان هستند.


این گزارش می‌افزاید: تغذیه با شیر مادر برای خود مادر هم مفید است؛ چرا كه خطر ابتلای مادر به سرطانهای سینه و تخمدان را كاهش می‌دهد و به مادران كمك می‌كند كه سریعتر به وزن خود در پیش از حاملگی بازگردند و به این ترتیب احتمال بروز چاقی در آنها كاهش پیدا می‌كند. علاوه بر مزایای دوران كودكی، شیر مادر همچنین سلامت مطلوب فرد را در تمام طول عمر تضمین می‌كند.

اشخاصی كه در كودكی از شیر مادر تغذیه كرده‌اند در سنین بزرگسالی فشار خون و كلسترول كمتری دارند و نرخ ابتلا به چاقی،‌ اضافه وزن و دیابت نوع دوم هم در آنها پایین‌تر است. بعلاوه شواهد علمی نشان می‌دهد كسانی كه شیر مادر خورده‌اند در آزمونهای ضریب هوشی، رتبه‌های بهتری كسب می‌كنند و بهره هوشی بهتری دارند. از سوی دیگر شیرخشك‌ها و شیرهای فرمول دار فاقد آنتی بادی‌ها هستند و در نتیجه كودك را در معرض ابتلا به بیماریها قرار می‌دهند.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت همچنین تاكید شده است كه حمایت مادران در این خصوص ضروری است. زنان باید روش درست تغذیه كودكان را با شیر خود آموزش ببینند؛ چرا كه بسیاری از آنها در آغاز دچار مشكل می‌شوند. اغلب مادران نگران هستند كه شیر كافی برای فرزندشان نداشته باشند.

در مورد مادران شاغل نیز كه به تازگی صاحب فرزند می‌شوند این سازمان توصیه می‌كند كه حداقل 16 هفته غیبت ضروری از كار برای این مادران در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند استراحت كرده و در آرامش به فرزندان خود شیر بدهند. بسیاری از مادران كه زودتر به سركار باز می‌گردند، كودك را از شیر خود محروم می‌كنند.

كارشناسان این سازمان همچنین تاكید دارند: پس از شش ماه مكمل‌های غذایی در كنار شیرمادر باید به كودك داده شود و لازم به تذكر است كه مقدار شیرمادر در آغاز افزودن مكمل‌ها به رژیم غذایی روزانه كودك، نباید كاهش پیدا كند. بعلاوه توصیه می‌شود كه غذاهای مكمل با قاشق یا فنجان به كودك خورانده شود و از بطری و شیشه شیر برای این منظور استفاده نشود. غذاهای مكمل حتما باید تمیز و بی‌خطر باشند و به كودك وقت داده شود تا خوردن غذاهای جامد را یاد بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha