عضو شورای مرکزی دانشجویی سازمان نظام پرستاری گفت: ورود کمک پرستاران به بیمارستان ها و مراکز درمانی نه تنها به پرستاری و امنیت شغلی او بلکه به سلامت بیماران و کیفیت خدمات مراقبتی هم لطمه وارد می کند.

سلامت نیوز: عضو شورای مرکزی دانشجویی سازمان نظام پرستاری گفت: ورود کمک پرستاران به بیمارستان ها و مراکز درمانی نه تنها به پرستاری و امنیت شغلی او بلکه به سلامت بیماران و کیفیت خدمات مراقبتی هم لطمه وارد می کند.

به گزارش سلامت نیوز، یزدان شفیعی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری گفت: پرستاری حرفه ای است که با جان افراد سروکار دارد بنابراین بر اساس تعریف حرفه ؛ افراد متخصص، با علم به روز و مکمل یکدیگر می توانند در این گروه قرار گیرند، پرستاران  بیماران را از همه ی ابعاد وجودی درک می نمایند و پاسخگویی نیازهای روانی، معنوی و سلامت افراد و مددجویان هستند و زمان بیشتری را با بیماران سپری می کنند.

وی اظهار داشت: پرستاری یک حرفه علمی می باشد و حضور پرستار در بیمارستان ادامه راه پزشکان است ، حال اینکه ایجاد کمک پرستاری یکساله و قرار گیری این افراد در شیفت های بیمارستانی با توجه به عدم کسب علم وتجربه در این مدت محدود قطعا برای تلاش های درمانی پزشکان مخرب خواهد بود.

عضو شورای مرکزی دانشجویی سازمان نظام پرستاری یادآور شد: ورود کمک پرستاران یکساله به مراکز درمانی به انگیزه پرستاران فارغ التحصیل شده از دانشگاه و دانشجویان  لطمه وارد می کند و اگر به جای نیروی پرستار به کار گرفته شوند ، نه تنها به پرستاری و امنیت شغلی او بلکه به سلامت بیماران و کیفیت خدمات مراقبتی هم لطمه وارد می کنند.

وی با اشاره به این که با ورود کمک پرستاران  نقش پرستاران در بیمارستان ها کمرنگ تر خواهد شد، خاطر نشان کرد: زمان زیادی صرف شده است تا جامعه جایگاه پرستاری را به خوبی بشناسد اما با ورود کمک پرستار به ندرت نقش و جایگاه پرستاری کمرنگ خواهد شد. زیرا سیستم پزشک سالار اولویت در نیروی کار ارزان است و کیفیت برای آنان مهم نمی باشد.

شفیعی در ادامه عنوان کرد: با ورود کمک پرستاری یکساله که از تخصص و مهارت کافی برخوردار نیستند ، افراد متخصص در حوزه مراقبت  نمی توان پرورش داد و سلطه پزشک گرایی که در جامعه حکم فرماست بیش از پیش رواج می یابد و شان و حرفه پرستاری زیر سوال رفته و مردم دیگر به پرستاران اعتماد نمی کنند زیرا با این طرح افرادی را تربیت می شود که گوش به فرمان پزشکان بوده و هیچ اختیاری در حوزه سلامت و مراقبت مردم نداشته و ندارند.

وی افزود: ساختار سطوح مختلف پرستاری در آمریکا و بسیاری از کشورهای پیشرفته عبارتست از : LVN،   LPN , RN  ، در حقیقت این طرح فقط به معنی آموزش بیشتر و آکادمیک کمک بهیاران قدیم بوده است واین طرح سطح پرستاری را از رشته دانشگاهی به دوره مهارت آموزی تنزل می دهد و به عبارتی می توان گفت با این طرح فقط افراد مبتدی در حوزه سلامت تربیت می شود و از این طریق نمی توان پرستار متخصص تربیت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha