شایدگفتنش هم مانند شنیدنش عجیب باشد اما هیچ‌یک از کامیون‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های سرویس ادارات کشور معاینه فنی نمی‌شوند!با ‌ مروز، 275روز از سال‌جاری گذشته و تنها در تهران بیش از 600هزار خودروی سواری به‌علت نداشتن معاینه فنی جریمه شده‌اند اما خودروهای دیزلی كه بارها آلاینده‌تر و نا‌ایمن‌تر هستند، از این مهم معاف هستند. این وسایل كه میانگین عمر آنها بالای 30سال است، در معابر شهری بدون رعایت اصول ایمنی و آلایندگی خودرویی تردد می‌كنند و پلیس نیز نظارتی بر این كار ندارد.

چرا کامیون ها و سرویس ادارات معاینه فنی نمی‌شوند؟

سلامت نیوز: شایدگفتنش هم مانند شنیدنش عجیب باشد اما هیچ‌یک از کامیون‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های سرویس ادارات کشور معاینه فنی نمی‌شوند!
با ‌ مروز، 275روز از سال‌جاری گذشته و تنها در تهران بیش از 600هزار خودروی سواری به‌علت نداشتن معاینه فنی جریمه شده‌اند اما خودروهای دیزلی كه بارها آلاینده‌تر و نا‌ایمن‌تر هستند، از این مهم معاف هستند. این وسایل كه میانگین عمر آنها بالای 30سال است، در معابر شهری بدون رعایت اصول ایمنی و آلایندگی خودرویی تردد می‌كنند و پلیس نیز نظارتی بر این كار ندارد.

    خطردوده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، از جمله منابع مؤثر در آلودگی هوای آسمان كشور، دوده‌ای است كه از اگزوز موتورهای دیزلی بیرون می‌آید. تركیبات دوده شامل اكسیدهای نیتروژن و گوگرد، هیدروكربن‌های نسوخته و منواكسیدكربن به‌عنوان گازهای سمی می‌شود كه این ذرات می‌توانند عامل بسیاری از بیماری‌های حاد تنفسی قلبی و حتی مرگ مستقیم افراد بر اثر استنشاق طولانی‌مدت شوند. هم‌اكنون در دنیا برای جلوگیری از انتشار این ذرات از فیلتر دوده استفاده می‌شود كه ذرات معلق و دوده حاصل از احتراق موتورهای دیزلی را به‌طور كامل از بین می‌برد.

    100هزار دیزلی جدید در راهند

در سال 1390هیأت دولت مصوبه‌ای برای منع تردد خودروهای دیزلی در كلانشهرها داشت. وحید حسینی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در نشست خبری معاینه فنی خودروهای دیزلی، در جمع اصحاب رسانه با انتقاد از اجرا نشدن این مصوبه گفت: خودروهایی كه برای جاده‌ها و معابر برون‌شهری ایمن نیستند، تازه كارشان را در داخل شهرها شروع می‌كنند. حسینی با اشاره به اینكه خودروهای دیزلی بدون ضابطه داخل شهر تردد می‌كنند، گفت: برای این خودروها تنها معاینه فنی سبك و ملایمی انجام می‌شود و این در حالی است كه مجوز تولید بالغ بر 100هزار خودروی دیزلی جدید نیز صادر شده است. این استاد دانشگاه با بیان اینكه ناوگان اتوبوسرانی و حمل زباله، مدیریت و معاینه فنی می‌شوند، اظهار كرد: متأسفانه خودروهای دیزلی كاملا رها شده‌اند. با اینكه دیزل در شهرها مسئله مهمی است اما به آن پرداخته نشده است و سطح دیزل خودروها وضعیت خوبی ندارد. سطح استاندارد یورو3 برای سواری سطح خوبی است ولی برای دیزل یورو 3یا 4اصلا خوب نیست؛ برای همین نیز قانون، نصب فیلتر دوده را اجبار كرده است.

    تردد كامیون‌های 45ساله

یك‌دهم وزن ذرات معلق كمتر از 2.5میكرون در سال را دوده تشكیل می‌دهد. در ایجاد این دوده، دستگاه‌های كاربراتوری و دیزلی نقش مهمی دارند؛ بنابراین باید وزارت راه بحث معاینه فنی خودروهای دیزلی را با جدیت انجام دهد. مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در این‌باره گفت: خودروهای بالای 20سال عمر باید از رده خارج شوند ولی خودروهایی را در تهران می‌بینیم كه با 45سال سن هنوز اجازه تردد دارند.

    نقش دیزلی‌ها در تصادفات

براساس آمار راهور كشور، ۲۲‌درصد تصادفات كل كشور مربوط به‌خودروهای سنگین است كه ۱۱درصد آن به‌خاطر نقص ایمنی این خودروها و عدم‌انجام معاینه فنی است. نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در این‌باره به همشهری گفت:‌ در تهران معضلات زیادی درخصوص تردد خودروهای سنگین وجود دارد، زیرا بسیاری از این خودروها كه نمی‌توانند در جاده‌ها و معابر برون‌شهری كار كنند، در معابر شهری فعالیت می‌كنند كه لازم است در زمینه نوسازی خودروهای فرسوده فعالیت كنیم. بسیاری از این خودروهای فرسوده لوگوی اداره و سازمانی را دارند و به‌شدت از چشم مسئولان دور مانده و مغفول شده‌اند. وی گفت: ‌معاینه فنی خودروهایی كه در شهر تردد می‌كنند سخت‌تر باشد و خودروی سنگینی كه در معابر شهری فعالیت می‌كند باید معاینه فنی برتر داشته باشد. این قانون حداقل باید در كلانشهری چون تهران به‌خاطر حجم آلودگی رعایت شود و نظارت جدی بر خودروهای سنگینی كه در شهر تردد می‌كنند، وجود داشته باشد.

    توجه به معاینه فنی دیزلی‌ها در یك كارگاه بین‌المللی

اهمیت معاینه فنی خودروهای دیزلی شهری موجب شد 24و 25آذر كارگاهی در دانشگاه صنعتی شریف با مشاركت یونسكو برگزار شود. در این كارگاه كه مهمانان داخلی و خارجی حضور داشتند، تلاش شد نگاه‌ها به لزوم معاینه فنی خودروهای دیزلی جلب شود كه با پراكندن دوده، سهم بالایی در انتشار ذرات معلق و آلودگی هوا دارند. توجه به فیلتر دوده برای مبارزه با آلودگی هوای دیزلی‌ها نیز محور دیگر این كارگاه بود. فیلتر دوده تنها راه مقابله با ذرات معلقی است كه دیزلی‌ها در شهرها پراكنده می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha