دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 201215

ظاهرا وضعیت به سمتی می‌رود که این برداشت به جامعه القا شود که شغل پزشکی شغل مهمی است و دیگر مشاغل به آن درجه دارای اهمیت نیستند که حقوقی مشابه حقوق پزشکان داشته باشند.همان استدلال‌هایی که برای لزوم بالا بودن حقوق پزشکان گفته می‌شود (مثل عدم ایجاد زیرمیزی) به شکلی دیگر نیز می‌تواند در مورد مسوولان مالی مطرح باشد.

حقوق پزشکان نجومی نیست!

سلامت نیوز: ظاهرا وضعیت به سمتی می‌رود که این برداشت به جامعه القا شود که شغل پزشکی شغل مهمی است و دیگر مشاغل به آن درجه دارای اهمیت نیستند که حقوقی مشابه حقوق پزشکان داشته باشند.همان استدلال‌هایی که برای لزوم بالا بودن حقوق پزشکان گفته می‌شود (مثل عدم ایجاد زیرمیزی) به شکلی دیگر نیز می‌تواند در مورد مسوولان مالی مطرح باشد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت نوشت: وقتی بحث حقوق نجومی پیش آمد برای جامعه این امیدواری ایجاد شد که عدالت در پرداخت‌ها ایجاد شود و ایران به نمونه دیگری از وال‌استریت تبدیل نشود.


به همین دلیل اینجانب و کثیری از خیرخواهان از این حرکت استقبال و تلاش کردیم به جامعه اطمینان دهیم تا ایجاد نظم‌ در این زمینه مخل کارآیی اقتصادی نخواهد بود. پدیده جالبی که در این حین مطرح شده این است که مسوولان وزارت بهداشت با سیاست و هنرمندی مثال‌زدنی پیوسته جامعه پزشکی را مستثنا قلمداد کردند و در میزگرد اخیر وزیر بهداشت در تلویزیون عنوان کرده است که حقوق پزشکان مصداق حقوق نجومی نیست. البته تا وقتی که ایشان وزیر بهداشت هستند، عجیب نیست که از منافع پزشکان حمایت کنند ولی فرض کنید خدای نکرده ایشان رییس‌جمهور کشور بودند.آیا آن وقت هم همین صحبت را می‌کردند؟

ظاهرا وضعیت به سمتی می‌رود که این برداشت به جامعه القا شود که شغل پزشکی شغل مهمی است و دیگر مشاغل به آن درجه دارای اهمیت نیستند که حقوقی مشابه حقوق پزشکان داشته باشند. به راستی مدیرعاملی یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور نظیر بانک صادرات یا بانک ملت اهمیتی کمتر از فعالیت جراحی پزشکان دارد؟ اگرچه پزشکان با خدمات ارزشمند خود از درد و رنج بیماران می‌کاهند ولی مسوولان بانکی نیز با اعطای وام‌های درست می‌توانند حیات شغلی خانوارهای زیادی را تضمین کنند و بر درد و رنج ناشی از فقر و بیکاری مرهم نهند.
همان استدلال‌هایی که برای لزوم بالا بودن حقوق پزشکان گفته می‌شود (مثل عدم ایجاد زیرمیزی) به شکلی دیگر نیز می‌تواند در مورد مسوولان مالی مطرح باشد.
یک مدیرعامل بانک پیوسته در معرض پیشنهاد دریافت رشوه برای اعطای وام به بنگاه‌هایی است که صلاحیت دریافت وام ندارند. اگر زیرمیزی پزشکان امری قبیح است، رشوه‌گیری مدیران مالی اثرات اقتصادی و اجتماعی بدتری دارد ولی زیرمیزی فاقد این اثرات اجتماعی و اقتصادی است! نکته دیگر این است که زیرمیزی مختص قشر پزشکان نیست! معلمی که خوب درس نمیدهد تا دانش آموز او را برای تدریس خصوصی دعوت کند زیرمیزی میگیرد.مامور راهنمایی برای جریمه نکردن و مامور انتظامی برای عدم اعمال قانون و کارمند یک شرکت برای عدم اجرای قوانین همه زیرمیزی میگیرند.
اگر آقای وزیر رییس‌جمهور بود می‌خواست در اولین گام همه زیرمیزی‌ها را به روی میزی تبدیل کند؟ البته ایده‌آل این بود که چنین کند ولی آیا چنین منابعی در اختیار داشت؟ مشکل اینجاست که مسوولان وزارت بهداشت طرح تحول سلامت را با افزایش تعرفه پزشکان شروع کردند و وقتی پیامد آن به شکل دستمزدهای بالای پزشکان ظاهر میشود، میخواهند آن را از حقوق‌های نجومی مستثنا کنند.
فراموش نکنیم در اصلاح حقوق‌های نجومی قرار بر این بود که جامعه به یک قرارداد اجتماعی عادلانه‌تر برسد ولی ظاهرا اجرای عدالت سخت‌تر از چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • l,s,d ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
    1 0
    باسلام واحترام متاسفانه آنچه در حال اتفاق است اين است که قانون تنها براي ضعفا اجرا مي شود مثلا کارمند، حقوقش و حسابش زير ذره بين است و روي ريال به ريال آن ماده و تبصره ريخته شده است ولي اقشار پردرآمد ديگري هستند که از هفت دولت آزادند مثل پزشکان، وکلا ، طلا فروشا وووووو چرا حساب اينها شفاف نيست چون قدرت اجازه چنين کاري نميدهد چرا دولت با کد ملي حساب افراد رو چک نميکنه چون خودش ذينفع است افراد دولت اولين افرادي هستند که بايد حساب پس بدهند.داستان از اين قراره
  • یاسر ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    2 0
    حقوق پزشکان نجومی نیست. هجومی است. آن هم هجوم به جیب بیت المال و مردم بد بخت.