نایب رئیس دوم مجلس گفت: بیمه‌های درمانی در وزارت رفاه بیش از 6 ماه به جامعه پزشكی بدهكارند از طرف دیگر برخی وزرای بهداشت در ادوار مختلف تصور می‌كنند مشكلات سلامت مردم با تغییر ساختار اداری و كم و زیاد كردن دفاتر اداری حل می‌شود كه تصور نادرستی است.

تأمین سلامت مردم با تغییر ساختار وزارت بهداشت حل نمی‌شود

شهاب‌الدین صدر امروز در دوازدهمین همایش پزشكان عمومی سراسر كشور در سالن همایش‌های رازی تهران، افزود: 6 تا 9 ماه است كه مطالبات پزشكان، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و مراكز پاراكلینیكی در سراسر كشور از سوی بیمه‌های پایه درمانی اعم از بیمه خدمات درمانی، تأمین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح پرداخت نشده است یعنی این بیمه‌ها حتی مطالبات این افراد و مراكز را از چندین ماه از سال 88 پرداخت نكرده‌اند.

وی ادامه داد: بیمارستان‌های دولتی هم بیش از هزار میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبكار هستند، بنابراین در حالی كه مراكز درمانی و جامعه پزشكی این همه مطالبه انباشته شده از بیمه‌های درمانی دارند كه ناشی از ضعف مدیریتی یا كمبود اعتبارات دستگاه‌های دولتی است شاهد این هستیم كه گاهی مسئولان دستگاه‌های دولتی ناتوانی و ضعف خود را به جای اینكه از مسیرهای قانونی حل كنند. متوجه افراد دیگری به خصوص جامعه پزشكی و بخش خصوصی می‌كنند.

صدر اضافه كرد: سازمان‌های بیمه گر و دستگاه‌های دولتی باید خودشان مشكلاتشان را ساماندهی كنند و به هر دلیل اگر مشكل مدیریتی یا اعتباری دارند؛ مسئولیت آن را به دوش دیگران نیندازند و فرافكنی نكنند.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی گفت: مشكل نظام سلامت با تغییر ساختار و كم و زیاد كردن تعداد ادارات حل نمی‌شود، در حالی كه متأسفانه در ادوار مختلف بعضی از وزرا وارد این عرصه كه می‌شوند ساختار را تغییر می‌دهند و ادارات را ادغام و كم و زیاد می‌كنند در حالی كه اساساً مشكل نظام سلامت مشكل ساختاری نیست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تا این نوع اقدامات و تنگ نظری‌ها اصلاح نشود، مشكلات نظام سلامت باقی می‌ماند. به بهانه تولیت واحد نظام سلامت می‌خواهند یكی از سیاست‌های اساسی نظام را كه واگذاری امور تصدی به اصناف و سازمان‌های غیر دولتی است را زیر پا بگذارند و قانون نظام پزشكی را كه فقط 4 سال از زمان اجرای آن می‌گذرد، را نادیده می‌گیرند.

صدر گفت: ما نمی‌توانیم حركت قهقهرایی و رو به عقب داشته باشیم، باید جلو برویم و پیشرفت كنیم؛ مسئولان دستگاه‌های اجرایی باید متوجه این مسئله باشند و مشكلات را به دوش دیگران نیندازند و به جای اینكه به اقتدار دستگاه خود و تمركز امور در دولت فكر كنند به اصلاح امور مدیریتی و رفع مشكلات اعتباری بیندیشند.

وی اضافه كرد: جامعه پزشكی در تمام سال‌های بعد از انقلاب هیچگاه از خدمت رسانی به مردم دریغ نكرده است و امروز با در اختیار داشتن دانش پزشكی روز دنیا توسط فرزندان همین آب و خاك با وجود تحریم‌ها هیچ نیازی به اعزام بیماران به خارج نداریم، حتی در مورد مسئله مانند مالیات هم كه شاهد چالش‌هایی از سوی برخی اصناف بودیم، هیچ كس نپرسید كه جامعه فرهیخته پزشكی با مسئله مالیات چگونه برخورد كرد و حتی اگر هم مشكلی بود چگونه بدون هیاهو این مشكلات با تلاش سازمان نظام پزشكی به نمایندگی از این قشر فرهیخته حل می‌شود.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی اضافه كرد: تلاش‌هایی از سوی برخی دستگاه‌های دولتی برای جذب نخبگان و فرهیختگان ایرانی خارج از كشور از جمله پزشكان در حال انجام است كه در جای خود قابل تقدیر است اما باید توجه داشت كه بسیاری از این افراد شاگردان اساتید برجسته‌ای هستند كه در تمام این سال‌ها در داخل كشور مانده‌اند و به مردم خدمت رسانی كرده‌اند و حفظ این افراد در داخل كشور مهمترین مسئله‌ای است كه در جدب ایرانیان فرهیخته خارج از كشور موثر است.

وی همچنین از تمدید پروانه فعالیت پزشكان و اعضای سازمان نظام پزشكی در سال آینده خبر داد و گفت: برای تمدید پروانه مطب و پروانه فعالیت اعضای جامعه پزشكی این افراد نیازمند امتیاز بازآموزی هستند كه تلاش می‌كنیم با برگزاری دوره‌های بازآموزی بزرگ مانند این همایش و همایش‌های مدون دیگر در ستاد سازمان نظام پزشكی به طور هفتگی زمینه كسب امتیاز آنان فراهم كنیم.

صدر اضافه كرد: تعرفه‌های پزشكی بخش دولتی نیز اواخر تیر امسال اعلام شد پس از 4 ماه تأخیر اعلام شد كه امیدواریم سازمان‌های بیمه‌گر هر چه زودتر نسبت به تمدید قرارداد همكاری با پزشكان بر اساس نرخ‌های جدید اقدام كنند.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال 89 چند مصوبه مهم در حوزه سلامت است كه دستگاه‌های اجرای برای اجرای آنها باید اقدام كنند، یكی از آنها پیگیری اجرای طرح ملی پزشك خانواده و نطام ارجاع است كه تنها راه برون رفت از مشكلات نظام سلامت است و البته در گذشته با اشكالاتی در اجرا همراه بود كه به مرور این اشكالات با همفكری نظام پزشكی كم شده است اما سرعت اجرای این طرح هنوز مناسب نیست.

وی افزود: مصوبه دیگر اخذ حق بیمه سلامت از آحاد مردم به میزان 7درصد از حقوق و دستمزد است كه قطعاً میزان آن از 12 یا 13 هزار تومانی كه اكنون اخذ می‌شود بیشتر است و اگر این مصوبه قانونی با همكاری وزارت رفاه و وزارت بهداشت اجرا شود، بخش مهمی از مشكلات اعتباری نظام سلامت حل می‌شود.

وی گفت: مصوبه هیئت امنایی شدن بیماستان‌های منتخب وزارت بهداشت كه از سال پیش باید حداقل در هر استان در یك بیمارستان اجرا می‌شد و با تعرفه 3.6K و اختیارات بیشتر هیئت امنای بیمارستان عملی می‌شد. هنوز به طور كامل اجرا نشده و انتطار است وزارت بهداشت با همكاری وزارت رفاه این مصوبه قانونی را هر چه زودتر اجرا كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha