مشاور سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به انتشار ویدئویی که نشان می‌دهد گوش‌ها و دم یک روباه را می‌برند، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست ملزم به برخورد با عاملان وقایعی از این دست است اما کمبود محیط‌بان سبب شده تا این سازمان نتواند به موقع با متخلفان برخورد کند.

افزایش حیوان آزاری درسایه کمبود محیط‌بان

سلامت نیوز: مشاور سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به انتشار ویدئویی که نشان می‌دهد گوش‌ها و دم یک روباه را می‌برند، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست ملزم به برخورد با عاملان وقایعی از این دست است اما کمبود محیط‌بان سبب شده تا این سازمان نتواند به موقع با متخلفان برخورد کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، قساوت و بی‌رحمی با حیوانات سناریویی است كه سكانس آخر ندارد. یك روز، ماده خرسی را درسمیرم در برابر توله‌هایش سلاخی می‌كنند و بعد شكم توله‌هایش را پاره پاره می‌كنند و روزی ویدئویی از دار زدن حیوانی دیگر منتشر می‌كنند. كشیدن حیوان روی آسفالت، آتش زدن الاغ و شكستن دست و پا و كور كردن پلنگ بخشی دیگر از این نمایش‌های تمام نشدنی است. حالا در تازه‌ترین حیوان‌آزاری، روباهی را كه با طناب بسته‌اند زنده زنده گوش و دم می‌برند.

تصاویر تكان‌دهنده این رخداد تلخ كه شنبه گذشته و همزمان با میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) در فضای مجازی منتشر شد موجی از احساسات شهروندان را برانگیخت. این ویدئو كه زمان آن یك دقیقه و 10ثانیه است نشان می‌دهد كه مردی روستایی ابتدا 2گوش روباه بخت برگشته را با كارد قطع می‌كند وسپس دم حیوان را كه از درد بی‌تابی می‌كند با كارد جدا می‌كند. بخش غم انگیز ماجرا اینجاست كه شماری از دختران و پسران نوجوان همراه با مردان وزنان در كمال خونسردی تماشاگر این نمایش هولناكند. آنطور كه در فضای مجازی منتشر شده محل وقوع این جنایت روستای شختان از توابع شهرستان پیرانشهر است. اكنون این پرسش بزرگ مطرح است كه چه سازمان یا نهادی مسئول است؟

دكتر اسماعیل كهرم در این‌باره به همشهری گفت: حفاظت از حیات وحش یك ضرورت است اما وقتی در منطقه‌ای محیط‌بان به اندازه كافی وجود نداشته باشد بدیهی است كه افرادی به دور از چشم محیط‌بانان دست به چنین تخلفاتی می‌زنند. این وقایع تازگی ندارد و متأسفانه هرازگاهی در گوشه‌ای از كشور اتفاق می‌افتد اما محیط‌زیست به محض اطلاع از وقوع جرم، آن را پیگیری می‌كند و متخلف یا متخلفان را دستگیر كرده و به‌دست قانون می‌سپارد. این استاد حیات وحش با اشاره به اینكه در این زمینه قانون كافی وجود دارد و متخلفان راه گریزی ندارند، تصریح كرد: در یكی از بندهای سیاست‌های كلی نظام مرتبط با محیط‌زیست كه از سوی رهبر معظم انقلاب به 3قوه ابلاغ شده بر حفاظت از حیات‌وحش و مقابله با حیوان‌آزاری تأكید شده است، اما همانطور كه اشاره شد سازمان نیروی انسانی كافی برای مقابله با این تخلفات در اختیار ندارد.

كهرم یكی از راهكارهای مقابله با حیوان‌آزاری را ورود تشكل‌های مردم نهاد دانست وگفت: خوشبختانه تشكل‌های متعددی برای حمایت از حیوانات شكل گرفته كه برخی از آنها تحت لوای دانشكده دامپزشكی فعالیت می‌كنند. این تشكل‌ها می‌توانند علاوه بر ارتقای آگاهی مردم به‌ویژه روستاییان و جوامع محلی یاریگر محیط‌بانان برای مقابله با پدیده شوم حیوان‌آزاری باشند. اختصاص درس‌های مرتبط با نكوهش حیوان‌آزاری در كتاب‌های درسی مدارس و ورود رسانه‌ها به‌ویژه صداو سیما برای اطلاع‌رسانی از دیگر مواردی بود كه كهرم برآن تأكید كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha