رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور با بیان اینکه احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی دغدغه همه ایرانیان است، گفت: نباید به مسئله خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی نگاه قومیتی و منطقه‌ای شود.

نباید به زاینده‌رود نگاه قومیتی و منطقه‌ای شود

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور با بیان اینکه احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی دغدغه همه ایرانیان است، گفت: نباید به مسئله خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی نگاه قومیتی و منطقه‌ای شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، ابتکار در همایش چتر همکاری که با رویکرد تعامل بیشتر برای کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان از سوی پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان با همکاری اداره‌ کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان و کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه مسئله آب، مسئله قومیتی و استانی نیست و نیازمند نگاه ملی است، گفت: توزیع عادلانه آب در کشور و با لحاظ شرایط کنونی منابع آبی نه بر مبنای ارزیابی‌های گذشته از جمله نیازهای ضروری است.


معاون رئیس‌جمهور ضمن تأکید بر اینکه حق کشاورزان در سراسر کشور، ادامه کشاورزی است، تصریح کرد: اما قطعا ادامه کشاورزی نیازمند اصلاح الگوهای کشت و آبیاری است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به رونمایی از کمپین ملی پیشگیری از اسراف غذا در اصفهان، اظهار کرد: هدررفت یک‌سوم تولید کشاورزی از مزرعه تا سفره به معنای هدررفت ٢٧,٥ ‌میلیارد مترمکعب آب است و ازاین‌رو جلوگیری از اسراف غذا، راهکاری ملی برای مدیریت صحیح آب در کشور است.


وی با ابراز تأسف از توسعه و رواج الگوهای نادرست مصارف غذا، آب و منابع انرژی در ایران، گفت: در بهترین حالت، در ایران دو برابر شهر پرآب اروپایی مصرف آب داریم و این با توجه به شرایط سخت خشک‌سالی، کمبود منابع آب و تغییر اقلیم پذیرفتنی نیست. ابتکار ادامه داد: به‌جای فرافکنی و جنجال، باید اصلاح الگوی مصرف منابع در تمام بخش‌ها و زندگی شخصی خودمان را آغاز کنیم و در این میان تشکل‌های غیردولتی و مدنی، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید با نگاه ملی و انسانی تلاشی مضاعف را در این حوزه آغاز کنند.


معاون رئیس‌جمهور افزود: درحال‌حاضر ١٢ تالاب از ١٤ تالاب استان فارس خشک شده است و این نشان می‌دهد این موضوع خاص اصفهان نیست و ملی است. رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست ادامه داد: البته تغییر اقلیم موضوع جهانی است و به‌ همین‌ دلیل سران ١٩٥ کشور جهان از جمله ایران توافق‌نامه بین‌المللی تغییرات آب‌وهوای پاریس را امضا کردند. وی با بیان اینکه با احساس و هیجان و بدون نگاه علمی و تخصصی نمی‌شود حوزه آب کشور را مدیریت کرد، اظهار کرد: واقع‌بینی، رجوع به آمار کاهش سالانه ٢٠درصدی در بارش کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha