قاعدتا جامعه پزشکی به سبب وظیفه پاسداشت سلامت جامعه و دغدغه حفاظت از شرافت حرفه ای در مواردی از تخلف و مشکلات که در سیستم بهداشت و درمان كشور به صورت فردی یا ساختاری وجود دارد پیش از همه و بیش از همه خواهان برخورد اساسی و مشتاق راه حل های واقعی است، اما این مهم جز با بهره بردن از حداقل های منطق و تحقیق و روشنگری امکان پذیر نمی گردد.ارایه چنین گزارش هایی كه آلوده به انواع موارد قلب واقعیت است تنها ظلمی بزرگ بر گوهر اعتماد جامعه وتعدی به حقوق افراد در زمینه سلامت است كه نه ره آورد مثبتی دارد و و نه راهكاری ارائه می كند.

القاء بی اعتمادی نسبت به جامعه پزشکی با چه توجیهی؟

سلامت نیوز-*دکتر بابک خطی:ماجرا آغاز می شود،گزارشی تمام فضای خبری را در می نوردد،گزارشی که واجد محتوایی مدهش و هولناک است ؛گزارشگر با دستگاه کارتخوانی در دست بر صفحه تلویزیون  ظاهر می شود وبه لحن خودمانی چنین می گوید:"دکتری در حین جراحی و در زمان بیهوشی بیمارکارتخوان رو میبره بالا سر بیمار و ومیگه پول جراحیت بیشتر میشه اگر ندی جراحی رو ادامه نمیدیم..."

به گزارش سلامت نیوز خبر به قدری هولناک و عجیب است  كه فقط می توانی  بهت زده و بی نهایت متاسف شوی،اصلا فراموش می كنی چطور ممکن است در حین بیهوشی با بیمارحرف زد و مگر درخواست وجه قبل از جراحی که بیمار فقط باید بر خود و نگرانی هایش متمرکز باشد زشتی کمتری دارد.

فضای جامعه بالطبع ملتهب می شود،درمان از حقوق اولیه بشری در تمام جوامع است وبرخوردی چنین  غیر انسانی با یک فرد آن هم  به عنوان بیمار و در اتاق عمل و حین جراحی حركتی غیرقابل اغماض محسوب می گردد.موجی از نگرانی  و بی اعتمادی در فضای اجتماعی پراکنده و در باب آن مکرر ابراز نگرانی می گردد.

اما وقتی مسولان وزارت بهداشت موضوع را تشریح می کنند  متوجه می شویم، فرد مورد نظر برای کاشت مو به یک موسسه زیبایی مراجعه کرده بوده و اصلا بیهوشی و اتاق عملی در کار نبوده است ،ضمنا این مساله در یک موسسه زیبایی غیر مجاز  که سابقه پلمپ داشته و وزارت بهداشت در پی پلمپ مجدد آن به دلایل تخلفات متعدد بوده،انجام شده است.

این ها مرور اطلاعاتی بود كه در فضای خبری كشور شاهد آن بودیم .حال که التهاب اولیه اتفاق فرو نشسته است شاید كمی بهتر بتوان ریشه و اثرات آن را واكاوی نمود؛


از روز روشن تر است كه اخذ هر گونه وجه غیر متعارف و هرگونه اهمال در اقدامات پزشکی از یک ویزیت تا سنگین ترین اقدامات جراحی و مداخله ای غیراخلاقی بوده نیازمند پیگیری و مستوجب مجازات متناسب است، اما علت قلب متعدد واقعیت در این فرایند برای چیست؟بار عاطفی و غیرانسانی دروغین تحمیل شده بر گزارش در  استفاده از كلمات اتاق عمل ،بیهوشی و اضافه كردن یك كارتخوان و مقادیر قابل توجهی بی رحمی به این فضا گویی به دنبال تخریب به هر قیمت است تا پرده برداری از حقیقت.


سوال اینجاست که مرجع پاسخگویی و رسیدگی به  چنین آسیب های گاه به گاه که بدون تحقیق و بررسی بر ساختار رابطه  بیمار و درمانگر در جامعه  -که درمان صحیح بر صیانت از آن  استوار است- وارد می شود کجاست.

القاء بی اعتمادی در جامعه نسبت به پزشکانی که  برای سلامت بیمارانشان تلاش می کند با چه توجیهی  در پیشگاه بعضی از اصحاب رسانه مباح تلقی شده است ؟


قاعدتا جامعه پزشکی به سبب وظیفه پاسداشت سلامت جامعه و دغدغه حفاظت از شرافت حرفه ای در مواردی از تخلف و مشکلات که  در سیستم بهداشت و درمان كشور به صورت فردی یا ساختاری وجود دارد  پیش از همه و بیش از همه خواهان برخورد اساسی و مشتاق راه حل های واقعی است، اما این مهم  جز با بهره بردن از حداقل های منطق و تحقیق و روشنگری امکان پذیر نمی گردد.ارایه چنین گزارش هایی كه آلوده به انواع موارد قلب واقعیت  است تنها ظلمی بزرگ بر گوهر اعتماد جامعه وتعدی به حقوق افراد در زمینه  سلامت است كه نه ره آورد مثبتی دارد و و نه راهكاری ارائه می كند.


در عین حال تولید سوءنیت و القای بدبینی نسبت به سیستم درمان كشور و ایجاد تشویش در ذهنیت پزشكان كه قاعدتا می بایست مصروف در كار اصلی درمانگری آنان گردد نه شرط انصاف و نه راهی به نجات است .


با این روند به تدریج جامعه ای بدبین به بخش سلامت ساخته می شود که به سبب القای بی اعتمادی مصنوعی،بهره کافی را از سیستم درمانی نمی برد و پزشکانی  كه زیر  فشار دایمی سوء چنین تبلیغاتی روز به روز تحلیل می روند و كم كم از  اینکه بتوانند تمام انرژی خود را وقف بیمارانشان نمایند ناتوان خواهند بود.


بنابراین نگرانی همچنان برجای خود باقی است؛این بار هم گذشت اما گزارش غیرواقعی بعدی قرار است کجا باشد و مجال  دیگری كه قرار است اعتماد صادقانه جامعه به چالش كشیده شود كجاست؟


باید توجه كرد كه در فضای رسانه نقطه تعادل بین جذب مخاطب و موضوعات  که اینجا  سیستم بهداشت و درمان است تنها روشنگری و حقیقت یابی  ست و بس  و هیچ مصلحت و اعمال سلیقه ای در این موارد  پذیرفتنی  نیست .


راه از بین بردن کژتابی های موجود سیستم بهداشت و درمان در کشور  نه ساختن جو غیرواقعی و فضای مصنوعی که در برخورد واقعی ، شفاف ،روشنگر و توام با تحقیق در مورد اهمال کاری های موجود با روش نقد بیطرف و بی تعارف  است .

نقدی که بی گمان خطاكاران معدود واقعی سیستم بهداشت و درمان كشور و غوغا سالاران انگشت شمار فرصت طلب آن را نگران و ناامید خواهد كرد و به سبب تقویت و پالایش سیستم سلامت و درمان از طرف اكثریت جامعه و  گروه پزشکی مورد استقبال و توجه خواهد بود.

*طببب کودکان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha