وزارت بهداشت در نامه‌ای رسمی به یکی از زیرمجموعه‌های وزارت نفت اعلام کرد که اظهارنظر این وزارتخانه در خصوص کیفیت برخی از برندهای آب معدنی صحیح نیست و بر همین اساس تولیدکنندگان آبهای معدنی توقف تولید را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداختند.

نامه وزارت بهداشت به وزارت نفت/ گزارش کیفیت آبهای معدنی صحیح نیست
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای رسمی به مدیران عامل شرکتهای خدمات رفاهی نفت و شرکت ملی حفاری نوشت: با توجه به ضوابط این اداره کل، ویژگی های اندازه گیری شده در تشخیص کیفیت آب معدنی موثر نبوده و مورد ارزیابی قرار نمی گیرد.

در این نامه می خوانیم: " ضمن ارسال تصویر صورتجلسه مورخ 18/3/89 کارشناسان محترم آن واحد در خصوص ارزیابی کیفی آبهای معدنی، خواهشمند است دستور فرمایید اصالت و یا عدم اصالت صورتجلسه فوق الذکر دقیقا اعلام گردد و ضمنا با توجه به نگرانی مردم از مصرف آبهای بطری شده، مقتضی است در صورت عدم تائید، تکذیب آن در روزنامه های رسمی کشور درج گردد."

در همین حال، شاهرخ ظهیری دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی ایران گفت: انجمن آبهای معدنی در نامه ای به وزیر نفت، خواستار جبران ضرر و زیان ناشی از اظهارنظر وزارت نفت مبنی بر کیفیت و سلامت آبهای معدنی شده است.

وی افزود: تولیدکنندگان قصد داشتند که به نشانه اعتراض، تولید خود را متوقف کنند، اما اجازه این کار را ندادیم تا وزارت بهداشت، اظهار نظر نهایی را صورت دهد.

ظهیری با ابراز گلایه هایی از موسسه استاندارد برای عدم موضع گیری در زمینه این اظهار نظر، گفت: مرجع اعلام کیفیت آبهای معدنی وزارت نفت نیست و این وزارتخانه نباید در این زمینه اظهار نظر می کرده است، حال که چنین اتفاقی رخ داده، باید موسسه استاندارد هرچه سریعتر وارد عمل شده و اظهارنظر نهایی را صورت دهد.

وی ادامه داد: تمامی تولیدکنندگان داخلی آب معدنی، علاوه بر داشتن مجوز از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، از مراجع بین المللی نیز گواهینامه کیفیت دریافت کرده اند؛ حال چطور یک وزارتخانه به این راحتی در مورد کیفیت آبهای معدنی اظهار نظر می کند که این جای تعجب دارد.

به اعتقاد ظهیری، بی برنامگی میان برخی دستگاههای دولتی و نظارتی سبب بروز چنین مشکلات و ایجاد نگرانی های شدید در اذهان عمومی می شود.

اما گزارش وزارت نفت چی بود؟

 پیش از این یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت به کار تعیین استاندارد آبهای معدنی وارد شد و فهرستی از "سالم"ها و "ناسالم" های برندهای آب معدنی موجود در بازار را مشخص کرد، برخی از فعالان این بخش خواستار پیگیری وزیر نفت درباره این گزارش شدند.

برهمین اساس، اواسط خردادماه سال جاری صورت جلسه ای از یک گردهمایی درون سازمانی در شرکت خدمات رفاهی نفت منتشر شد که واکنشهای بسیاری درپی داشت. در این صورت جلسه، 21 برند آب معدنی مورد بررسی کارشناسان نفتی این شرکت قرار گرفته است که از میان آنها تنها 9 برند به زعم کارشناسان این شرکت معتبر و تأیید شده هستند.

در میان آب معدنی های ناسالم، نام برندهای معتبری به چشم می خورد که بیشترین سهم را در بازار ایران دارند. گزارش شرکت خدمات رفاهی نفت نشان می دهد که 12 برند آب معدنی از دیدگاه کارشناسان نفتی این شرکت تأیید نشده هستند و مسئولان این شرکت به واحدهای زیرمجموعه خود پیشنهاد کرده اند که از خریداری آب معدنی های تأیید نشده این شرکت خودداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha