سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 201310

لکنت متغییر است و تعدادی از موقعیت ها وجود دارند که هر فردی که آن ها را تجربه کند روانی گفتارش افزایش می یابد.

شش راهکار ساده برای کم کردن لکنت

سلامت نیوز:لکنت متغییر است و تعدادی از موقعیت ها وجود دارند که هر فردی که آن ها را تجربه کند روانی گفتارش افزایش می یابد.

به گزارش سلامت نیوز بعضی از این موارد به این شکل است:


- صحبت کردن هماهنگ با یک گوینده دیگر (گفتار گروهی)
- کپی کردن گفتار یک گوینده دیگر (گفتار سایه)،
- گفتار نجوا گونه،
- هنگام آواز خواندن یا سرود،
- هنگام صحبت با یک عروسک یا بچه های کوچک،
- هنگام صحبت کردن بلند با خود (برای مثال زمانی که می خواهد لیست خرید به خود یادآوری کند).


گفتار گروهی و گفتار سایه ممکن است بر اثر شنیدن صدای خود فرد یا صدای دیگران و یا با شنیدن سیگنال های گفتاری خودش به یک شکل دیگر و یا یک لهجه دیگر روانی را در فرد افزایش دهند.


در گفتار نجوا گونه تارهای صوتی به هم نزدیک می شوند اما مرتعش نمی شوند و  تمام صداها به صورتunvoice بیان می شود.
پزوهشگری به نام کانتر بیان کرد،افزایش روانی گفتار هنگامی که کودکان کوچکتر با عروسک ها و یا با خود صحبت می کند می تواند ناشی از این حقیقت باشد که لکنت با گفتار دوسویه همراه نیست. بنابر این وقتی گفتار یک سویه باشد (و منتظر پاسخ از شنونده نمی باشد و کشمکشی اتفاق نمی افتد) بسیار روان است.


 همچنین ما با کودکان و یا عروسک ها به شیوه متفاوتی صحبت می کنیم یعنی از زبان پیچیده کمتر و الگوهای آهنگین متغیر استفاده می کنیم. پس احتمال کمتری وجود دارد که روانی گفتار نوسان کند.


 به طور معمول میزان لکنت بستگی به سطح اضطراب دارد.سخنرانی و ارائه برای گروه زیادی ازافراد با وجود اینکه ممکن است یک سویه باشد، معمولا ترس زیادی را به همراه دارد و این موقعیتی است که بیشتر افراد لکنت می کنند. مورد مشابهه دیگر،پاسخ دادن به تلفن است و معمولا افراد بعلت محدودیت و فشار زمانی در جریان تماس تلفنی دچار ترس می شوند.

بنابراین دوباره فکر کردن به حالت‌هایی که در مواقع استرس دچار آنها می‌شویم مانند تپش قلب می‌تواند در غلبه بر ترس به هنگام ارائه یک سخنرانی کمک کند و باعث می‌شود که در ارائههای بعدی به لحاظ ذهنی و جسمی شرایط بهتری داشته باشیم.
اگر پرسشی در این زمینه دارید،از تماس با ما دریغ نکنید.

نویسندگان:غفور نورانی-آسیب شناس گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران , دکتر فرهاد ترابی نژاد-استادیار گروه گفتاردرمانی-دانشکده علوم توانبخشی
منبع: کتاب گیتار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha