رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با اشاره به نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از آب تهران تاكید كرد: آب تهران هیچ نوع آلودگی میكروبی ندارد اما با وجود این، استاندارد میزان نیترات آب از نظر ما همان 50 درصد سازمان بهداشت جهانی است.

آب معدنی‌های دارای مهر وزارت بهداشت سالمند / 36 حلقه چاه آب پرنیترات ازمدار خارج شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا

دكتر كاظم ندافی در ادامه گفت: در 96 درصد نمونه‌های گرفته شده از آب تهران هیچ آلودگی میكروبی مشاهده نشده است. بنابراین آب تهران از نظر میكروبی در تمام نقاط، مشكلی ندارد.

وی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده مبنی بر این كه در صورت عدم وجود مشكل میكروبی، حد مجاز نیترات آب می‌تواند تا صد درصد هم باشد، ادامه داد: با این موضوع كه در صورت عدم وجود آلودگی میكروبی می‌توان استاندارد نیترات آب را تا صد درصد افزایش داد، موافق نیستیم. از نظر ما استاندارد وجود نیترات آب همان 50 درصد سازمان بهداشت جهانی است.


 نمونه‌برداری‌ها از آب تهران 10 برابر شده است


36 حلقه چاه آب دارای مشكل نیترات از مدار خارج شدند

ندافی در رابطه با میزان نیترات موجود در آب تهران، گفت: حدود زمستان سال گذشته از آب منطقه جنوب تهران نمونه برداری شد كه بیش از 80 درصد نمونه‌ها نیترات‌شان بالاتر از استاندارد ملی بود. پس از اعلام این بحث از سوی وزیر بهداشت، جلسات مختلفی با وزارت نیرو برگزار شد. در حال حاضر 36 حلقه چاه كه از نظر میزان نیترات مشكل عمده داشتند از مدار خارج شده و شش دستگاه RO (سیستم پیشرفته تصفیه آب) نصب شده است تا آب رقیق شود و كیفیت آن بهبود یابد.

وی با بیان این كه در حال حاضر وزارت بهداشت نمونه برداری‌های خود از آب تهران را 10 برابر كرده است، ادامه داد: آخرین نمونه‌برداری‌ها از آب این مناطق هفته گذشته صورت گرفت و درصد مواردی كه نیتراتشان بیش از حد استاندارد بود به 35 درصد كاهش یافته است كه این رقم پیشرفت خوبی است. اگر این روند پایدار باشد در آینده نزدیك اعلام می‌شود كه آب این مناطق تهران نیز دیگر مشكلی ندارد؛ به جز آن قسمت‌هایی كه در اختیار بخش خصوصی است.

وی دراین باره ادامه داد: در رابطه با آب مناطقی كه در اختیار بخش خصوصی است با شورای شهر نشستی برگزار كردیم و درخواست شد تا مشكلات حقوقی خانواده‌ها برای دریافت انشعاب برطرف شود. شورای شهر نیز برای پیگیری این موضوع قول داده است. اگر تا 2-3 ماه آینده افرادی كه انشعاب از بخش خصوصی می‌گیرند به طرف شبكه شهری سوق داده شوند می‌توان اعلام كرد كه آب تمام مناطق تهران از نظر نیترات مشكلی ندارد.


 توزیع آب معدنی در یافت‌آباد تا برطرف شدن مشكل نیترات آب این منطقه

رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت منطقه «یافت آباد» را از جمله مناطقی عنوان كرد كه آب این منطقه عمدتا تحت پوشش بخش خصوصی است، در رابطه با جایگزینی آب معدنی در این منطقه و مناطق جنوب تهران تا برطرف شدن مشكل نیترات گفت:‌ آب‌های معدنی برای توزیع در بازار باید مجوز معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت را داشته باشند.


 آب معدنی‌های دارای مهر وزارت بهداشت سالمند

وی در رابطه با مباحث مطرح شده در زمینه آلودگی برخی آب‌های معدنی، گفت: وزارت بهداشت از منابع آب‌های معدنی نمونه‌برداری می‌كند و پس از مقایسه با معیارها و استانداردهای ملی، اجازه درج مهر وزارت بهداشت بر روی آنها داده می‌شود. در مجموع آبهای معدنی كه مهر وزارت بهداشت دارند و دارای مجوز از این وزارتخانه هستند، بهداشتی بوده و هیچ گونه عارضه‌ای حتی در بلندمدت ندارند.

ندافی در ادامه با اشاره به سند مطرح شده در برخی سایت‌ها مبنی بر آلودگی برخی آب‌های معدنی، گفت: پس از مطرح شدن آلودگی آب برخی مناطق تهران به نیترات، سندی با تیراژ بالا در سایت‌ها منتشر شد. این سند صورت جلسه یك سازمان خاص بود. این سازمان تاكید كرده بود كه از 20 نوع آب معدنی موجود در بازار تنها برای این سازمان از 9 برند استفاده شود. این سند فاقد اعتبارعلمی است و در این مورد شیطنتی صورت گرفت و باعث نگرانی شد. شهروندان تهرانی نباید به این مراتب ترتیب اثر دهند. اگر موردی وجود داشته باشد وزارت بهداشت آن را اعلام كرده و از عرضه آن جلوگیری می‌كند.

وی به شهروندان تهرانی اطمینان داد كه آب‌ معدنی‌هایی كه مهر وزارت بهداشت دارند صد در صد مطمئن است. هرچند كه از نظر املاح یكسان نیستند. اما تمام آبهای معدنی در رنج استاندارد قرار دارند و تفاوت املاح آنها باعث خروج‌شان از استاندارد نمی‌شود.


 ارتباط سختی آب معدنی‌ها با سنگ كلیه ثابت نشده است


 سختی آب معدنی از بروز بیماری‌های قلبی - عروقی پیشگیری می‌كند

ندافی در رابطه با مباحث مطرح شده مبنی بر سختی آب‌های معدنی و ارتباط آنها با سنگ كلیه، ادامه داد: ارتباط سختی آب‌ معدنی‌ها با سنگ كلیه در دنیا ثابت نشده، بلكه عكس این موضوع به اثبات رسیده و این سختی آب به نوعی از بیماری‌های قلبی - عروقی پیشگیری كرده و اثر مثبت دارد. در مجموع باید گفت كه شهروندان تهران از بابت آب‌های معدنی با مجوز وزارت بهداشت نگرانی نداشته باشند.

وی با اشاره به اثرات نیترات در بدن نیز، گفت: نیترات در بدن بزرگسالان اثر حادی ایجاد نمی‌كند. اما ورود نیترات به بدن كودكان سبب می‌شود كه اسیدیته دستگاه گوارش كودكان به نیتریت تبدیل شود. میل تركیبی نیتریت با هموگلوبین خون زیاد است و زمان ورود به بافت‌ها با كمبود اكسیژن رسانی همراه می‌شود. اگر میزان «methaemoglobinaemia » در بدن كودك به 70 درصد برسد خطر مرگ را به همراه دارد؛ اما

تاكنون گزارشی در زمینه مرگ در این باره نداشته‌ایم. در مجموع زمانی كه نیتریت در بدن از سه درصد بیشتر شد به آن« methaemoglobinaemia» عنوان می‌شود.

به گزارش ایسنا، رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت كه در یك برنامه تلویزیونی صحبت می‌كرد با اشاره به اثرات نیترات در بدن بزرگسالان نیز گفت: نیترات در بدن بزرگسالان اثر حادی ندارد. اگر نیترات در بدن بزرگسالان به «methaemoglobinaemia» تبدیل شود، آنزیم‌هایی در بدن بزرگسالان وجود دارد كه آنها را می‌شكند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha