مدیر كل نظارت بر امور دارویی و مواد مخدر وزارت بهداشت گفت: رقم واقعی قاچاق سالانه دارو و مكمل‌های غذایی و دارویی كشور 80 تا 150 میلیارد تومان است.

سالانه معادل80 تا 150 میلیارد تومان داروی قاچاق وارد كشور می‌شود

 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محمدرضا شانه ساز افزود: درصد قاچاق دارو و مكمل‌های دارویی به كشور از آنچه كه سازمان جهانی بهداشت در كشورهای در حال توسعه 10 تا 15 درصد اعلام كرده كمتر است.

وی افزود: با برنامه‌های خوبی كه طی 4 سال اخیر انجام شده درصد قاچاق دارو از 20 تا 25 درصد سالهای گذشته در كشور به زیر 10 درصد رسیده است.

وی با اشاره به نتایج خوب اجرای طرح سامانه برچسب اصالت دارو در كشور اظهار داشت: علاوه بر اجرای برخی برنامه‌های سنتی مقابله با قاچاق دارو كه در همه كشورها انجام می‌شود اجرای فاز اول سامانه برچسب اصالت دارو برای تشخیص داروی قاچاق از اصلی نتایج بسیار پرباری به همراه داشت.

وی تأكید كرد: این سامانه به نوعی همه مردم را بازرسان وزارت بهداشت در زمینه كنترل قاچاق دارو كرده است و خیلی از كشورها می‌توانند از این طرح كه برای نخستین بار در سطح جهان در كشور ایران انجام شده است، الگوبرداری كنند.

شانه‌ساز برنامه‌های تولید داروهای جدید در كشور را چنین تشریح كرد: در زمینه تولید داروهای كمیاب از جمله فاكتورهای خونی و داروهای‌های تك نسخه كه تولید آنها نیازمند تكنولوژی بالایی هستند با نهاد ریاست جمهوری برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مشتركی انجام شده است كه تا پایان سال اطلاعات جزئی آن در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha