بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر عدالت در سلامت در خارج از حیطه اختیارات نظام سلامت است و ما باید برنامه‌های خود را با مشاركت سازمان‌ها و وزارت خانه‌های مرتبط شكل دهیم.

همكاری‌های بین‌بخشی كلید اجرای عدالت در سلامت
به گزارش سلامت نیوز دكتر وحید دستجردی با بیان این مطلب گفت: لازم است در این زمینه نسبت به حساس‌سازی سایر وزارتخانه‌ها و ارگان‌های مرتبط در سطح ملی و استانی به ویژه پیامدهای اقدامات و سیاست‌های اتخاذ شده از جانب آنان بر سلامت تلاش كنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به اینكه شرایطی كه مردم در آن رشد كرده، زندگی و كار می‌كنند همگی بر وضعیت سلامت‌شان تاثیرگذار هستند، گفت: شواهد نشان می‌دهد كه هرچه فرد در وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین‌تر باشد از وضعیت سلامت نامطلوب‌تری برخوردار است و بنابراین می‌توان گفت كه در واقع یك شیب اجتماعی در سلامت وجود دارد كه از بالا به پایین طیف اقتصادی اجتماعی در حركت است و به طور كلی هر طبقه نسبت به طبقه پایین‌تر خود از وضعیت سلامت بهتر برخوردار است.
وی تصریح كرد: بهبود وضعیت سلامت و كاهش بی‌عدالتی در آن، نیاز به اقداماتی ورای تمركز موجود بر روی علل فوری و بی‌واسطه بیماری‌ها دارد و خود مستلزم توجه بر روی علت‌های ریشه‌ای بیماری‌ها و ناخوشی‌ها است.
دكتر وحید دستجردی با اشاره به تاكید دین اسلام مبنی بر حفظ سلامت گفت: ما به عنوان نظام سلامت نیز وظیفه خود می‌دانیم كه در عرصه عدالت در سلامت گام برداشته و زیرساخت‌ها و ساختارهای مورد نیاز را نهادینه سازیم. موفقیت ما در عرصه بهبود سلامت و كاهش بی‌عدالتی‌ در سلامت بستگی به توجه جدی به علل اجتماعی زمینه‌ای آن دارد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به عضویت ایران در كمیسیون عوامل اجتماعی تعیین كننده در سلامت گفت: در ابتدای تاسیس این كمیسیون در سازمان جهانی بهداشت، جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یكی از كشورهای همكار در این زمینه انتخاب شده است. این كمیسیون به منظور بهبود وضعیت سلامت جهانی و كاهش بی‌عدالتی‌ها، یك حركت جهانی را تشكیل داده و دولت‌ها تشكیلات مدنی، سازمان‌های بین‌المللی را به مشاركت فراخوانده است.
وی با اشاره به اینكه عوامل اجتماعی تعیین كننده سلامت به حیطه‌های كاری وسیع‌تر و اقدامات پایدارتری نیاز دارد گفت: خوشبختانه اكثریت قریب به اتفاق این نابرابری‌ها در سلامت، ساخته دست بشر بوده و قابل اجتناب‌اند و از آن جا كه علل آنها اغلب ریشه در مسائل اجتماعی دارد، بنابراین باید راه‌حل‌های اجتماعی نیز برای آنها پیدا كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha