ییس انجمن ایدز ایران گفت: برای جلوگیری از ورود به موج سوم این بیماری، نهادهای آموزشی مربوط به جوانان مانند دانشگاه‌ها و مدارس باید به ایدز بپردازند، ولی متاسفانه جمعیت هدف (جوانان)، آموزش نمی‌بینند و اقدامات انجام شده در این زمینه، هرز می‌رود.

رییس انجمن ایدز: آموزش‌های پیشگیرانه ایدز باید به مدارس و دانشگاه‌ها راه یابد
به گزارش سلامت نیوز دكتر حمیدرضا شاعری در گفت وگو با ایسنا، افزود: افراد اطلاعات تئوری خوبی در زمینه ایدز دارند اما به علت نبود امكان پرداختن به مصادیق این بیماری، هنوز در زمینه آموزش‌های موثر به منظور پیشگیری ضعف داریم.

وی درباره پیشگیری از ابتلا به ایدز اظهار كرد: در جهان روشهای مطمئن و معتبری بر پایه تجربه‌ها و نتایج مهم وجود دارد اما استفاده از آنها در ایران مستلزم تعامل موثر آموزش دهندگان و آموزش گیرندگان است كه به عزم ملی و بسیج عمومی نیاز دارد اما متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده و اقدامات انجام شده در این زمینه مقطعی و مناسبتی بوده است.

شاعری درباره وضعیت آموزش در زمینه ایدز در ایران گفت: منابع مكتوبی كه مردم با مراجعه به آنها بتوانند خود را از ابتلا به این بیماری مصون نگه دارند، كافی و قابل دسترس است اما رسانه‌های دیداری و شنیداری در این زمینه مقطعی عمل می‌كنند و در دو سه مناسبت سالانه خاص مانند هفته ایدز و هفته سلامت به این بیماری می‌پردازند.

وی با بیان اینكه آموزش‌های داده شده در زمینه ایدز مهارت محور نیست،‌ تاكید كرد: این آموزشها كاربردی نیست و به تغییر رفتار منجر نمی‌شود.

رییس انجمن ایدز ایران درباره محدودیت‌های موجود برای كاربردی كردن آموزشهای مربوط به این بیماری اظهار كرد: معذوریت‌ها و محدودیت‌های مختلف رسانه‌ای،‌ اخلاقی وعرفی باعث نپرداختن به جزییات این بیماری می‌شود البته این دغدغه‌ها تا حدودی جدی و قابل تامل است. با این حال ابتلا به ویروس HIV‌ خطری است كه قشر جوان را تهدید می‌كند. بنابراین به طور متمركز باید به این گروه آموزش داده شود.

شاعری خاطرنشان كرد: اگر این عفونت در بین جمعیت معتادان تزریقی كنترل شود، بیم آن می‌رود كه مانند سایر كشورها سرایت جنسی، راه غالب انتقال این ویروس شود بنابراین انجام پیشگیری به منظور وارد نشدن به موج سوم این بیماری لازم است.

رییس انجمن ایدز ایران درباره وضعیت دارویی مبتلایان به ایدز اظهار كرد: داروهای این گروه از بیماران به صورت رایگان از سوی دولت در اختیار آنها قرار می‌گیرد البته كاستیهایی در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال بیماران از داروهای ایرانی چندان رضایت ندارند ولی با این حال تامین رایگان داروهای آنان جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: ایدز بیماریهایی را به همراه دارد كه این بیماری‌ها مانند سل به مداوا نیاز دارند، هزینه‌بر هستند و بسیاری از آنها زیر پوشش بیمه قرار ندارند. اگرچه تلاشهایی برای ارائه دفترچه بیمه به مبتلایان به ایدز شده است اما چون این اقدام فراگیر نبوده به نتایج مطلوب نینجامیده است. از سوی دیگر، متاسفانه چون همه امور مربوط به ایدز در ایران از طریق دولت انجام می‌شود، بسیاری از مبتلایان به ایدز تمایلی به ثبت شدن نام و وضعیت خود ندارند. بنابراین به مراكز دولتی مراجعه نمی‌كنند در نتیجه از این خدمات محروم می‌مانند.

شاعری در پایان درباره اقدامات انجمن ایدز ایران گفت: هم اكنون بر پیشگیری از راه‌های سرایت جنسی متمركز شده‌ایم و این كار را با توانمندسازی بیماران انجام می‌دهیم البته عملی شدن این تصمیم مستلزم مساعدتهای دولت، افراد خیر و سایر نهادهای ذیربط است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha