معضل لاینحل ترافیک که از وقتی یادمان می‌آید خرخره تهران را چسبیده و گویی هیچ‌وقت ول‌ کن ماجرا نخواهد بود حدود یک ماهی است به قدری فشار خود روی خرخره تهران را زیاد کرده که حتی در معابر و ساعاتی از شبانه‌روز که رنگ ترافیک به خود ندیده بودند مردم شاهد ترافیک‌های چندساعته و مداوم هستند.گویی هر روز، روز اول مهر است. علل ترافیک‌های سنگین اخیر در تهران -که به «ترافیک عجیب» شهره شده- تاکنون سر به مهر مانده و تلاش مسئولان شهری برای واکاوی علت این ترافیک همچنان بی‌نتیجه مانده است.

ترافیک عجیب تهران

سلامت نیوز: معضل لاینحل ترافیک که از وقتی یادمان می‌آید خرخره تهران را چسبیده و گویی هیچ‌وقت ول‌ کن ماجرا نخواهد بود حدود یک ماهی است به قدری فشار خود روی خرخره تهران را زیاد کرده که حتی در معابر و ساعاتی از شبانه‌روز که رنگ ترافیک به خود ندیده بودند مردم شاهد ترافیک‌های چندساعته و مداوم هستند.گویی هر روز، روز اول مهر است. علل ترافیک‌های سنگین اخیر در تهران -که به «ترافیک عجیب» شهره شده- تاکنون سر به مهر مانده و تلاش مسئولان شهری برای واکاوی علت این ترافیک همچنان بی‌نتیجه مانده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آفتاب یزد در ادامه می نویسد: البته گمانه‌زنی‌هایی در این خصوص شده است از جمله اینکه ترافیک‌های اخیر، بهانه‌ای است برای توسعه محدوده زوج و فرد و ورود پر حجم روزانه 1000 دستگاه خودرو و موتورسیکلت به تهران. در این میان هم رئیس جدید راهور تهران دلایلی را برای این ترافیک بیان کرده که یکی از دیگری عجیب‌تر به نظر می‌رسد از جمله ورود موج سرما! تعطیلات پایانی ماه صفر! فرارسیدن ماه ربیع! کاهش طول روز در نیمه دوم سال! و... درست است که پایان صفر و ورود به ماه ربیع، به افزایش ترافیک منجر می‌شود و سردی و برودت هوا نیز حجم ورود خودروها به معابر را افزایش می‌دهد ولی نکته قابل تامل اینجاست که با وجود نزدیک شدن به اواخر ربیع‌الاول و در برهه‌ای کاهش برودت هوا اما ترافیک عجیب در تهران همچنان برقرار است.راز سر به مهر ترافیک عجیب تهران که اعتراضات گسترده مردم را به دنبال داشته موجب شد آنتن فضای سیاسی شورای شهر تهران بعد از مدت‌ها به سمت مشکلات و معضلات شهری بچرخد و نمایندگان مردم در شهر بعد از مدت‌ها خودی نشان دهند تا چند ماه دیگر هنگام جمع کردن رای کسی نگوید این نمایندگان پول بیت‌المال گرفتند اما کاری نکردند.... از این رو رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به منظور بررسی و تبادل نظر پیرامون معضلات ترافیک شهر تهران روز گذشته میهمان اعضای شورای شهر در سیصد و چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بود؛ میهمانی‌ای‌ که توپ پر اعضای شورای شهر، انتقادات گاه بی‌پرده شان و حتی اختصاص کل ساعت جلسه به موضوع ترافیک‌های عجیب تهران هم موجب نشد پلیس راهور حداقل علت اصلی ترافیک‌های اخیر را توضیح دهد.


**67 درصد معابر در چنگال خودروهای شخصی
سردار مهماندار در ابتدای جلسه با بیان اینکه در حال حاضر 4 میلیون و 193 هزار و 446 خودرو در تهران شماره گذاری شده و حداقل روزانه 25 درصد این رقم از اطراف تهران و شهرک‌های اقماری خودرو به داخل تهران وارد می‌شود. در چنین شرایطی چه وضعیتی باید بر تهران حاکم باشد؟ گفت:در سال 1384 نزدیک به 50 درصد ترددها متعلق به حمل و نقل عمومی بوده و این رقم در 9 ماهه نخست سال 1395 به 60 درصد رسیده، رقمی که همچنان برای سهم حمل و نقل عمومی کم است. سرمایه گذاری در این حوزه یک الزام بوده و تاخیر در آن مشکلات را افزایش می‌دهد.


وی با اشاره به اینکه سهم خودروهای شخصی در جابه‌جایی و سفرهای روزانه تنها 40 درصد است افزود: این سهم در شرایطی ایجاد شده که در ساعات پیک ترافیک 67 درصد معابر را خودروهای شخصی اشغال می‌کنند. همچنین در فصول سرد سال با شروع بارندگی‌ها رغبت برای استفاده از خودروهای شخصی افزایش پیدا می‌کند به طوریکه در پاییز و زمستان تردد 27 درصد نسبت به بهار و تابستان افزایش پیدا می‌کند. در حقیقت در فصل پاییز 371 هزار و 993 سفر روزانه و در زمستان 397 هزار و 706 سفر روزانه شاهد هستیم.وی با بیان اینکه طبق مطالعات انجام شده حجم وسایل نقلیه عبوری در تهران 4 برابر ظرفیت معابر موجود است، افزود: در نتیجه کوچکترین مداخله یا تغییر در روند ترافیک نظیر خرابی وسایل نقلیه، تصادفات، سرمای هوا، برگزاری نمایشگاه‌ها و کوتاه شدن روز در پاییز و زمستان موجب اخلال در روند ترافیک این کلانشهر می‌شود.


**سهم 20 درصدی خودروهای شهرستانی در ترافیک تهران
مهماندار، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی مانند طرح زوج و فرد و طرح ترافیک اشاره کرد و گفت: کوچکترین مداخله‌ای در اجرای این طرح‌ها موجب افزایش ترافیک در روزهای بعدی می‌شود. همچنین ورود خودروهای شهرستانی از شهرک‌های اقماری به سمت تهران موجب افزایش 20 درصدی ترافیک شهر تهران شده است.رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه در سال 1394 بیش از 300 هزار خودرو شماره گذاری شده جدید به شهر تهران وارد شده است، افزود: این حجم ورود خودرو جدید به شهر تهران در شرایطی اتفاق می‌افتد که هیچ خودروی فرسوده‌ای از این شهر خارج نمی‌شود. معابر جدید فقط پاسخگوی تقاضای قبلی بوده و پاسخگوی افزایش بی رویه ورود خودروهای جدید به چرخه ترافیک نیست. تهران را نمی‌توان مانند سایر شهرها اداره کنیم چرا که تهران متفاوت است و ترافیک آن نیز تفاوت دارد.ازجمله نکات قابل توجه اظهارات رئیس پلیس راهور به راه‌حل پیشنهادی وی برای حل معضل ترافیک برمی‌گردد که در این خصوص گفت: باید محدودیت‌های جدید را اعمال کنیم و باید به سمت اخذ عوارض به جای جریمه‌ها حرکت کنیم و صفر تا 100 این عوارض نیز در حوزه حمل و نقل عمومی همانند مترو و اتوبوس هزینه شود.همچنین باید در زمانبندی بازگشایی و تعطیلی مدارس بازبینی داشته باشیم.


**لطفا نگویید خیابان قفل شد!
در ادامه جلسه، اظهارات مهماندار با واکنش و انتقادات تند اعضای شورا مواجه شد انتقاداتی که گاه متوجه عملکرد پلیس راهور بود و گاه به شخص مهماندار و جالب‌تر آنکه مهماندار در واکنش به انتقادات شورانشینان که دائما لفظ «قفل شدن» خیابان‌های تهران تکرار می‌کردند این بود که نمی توان به تمام ترافیک ایجاد شده در تهران عنوان قفل شدن را داد و درخواست ما این است که مردم از واژه قفل شدن پایتخت استفاده نکنند!


**پول می‌گیرند ترافیک باز می‌کنند!
نخستین انتقاد بی‌پرده شورانشینان را نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بیان کرد. محمدمهدی تندگویان با بیان اینکه تذکر جدی من درخصوص فعالیت سایت نمایشگاهی سئول به چمران به دلیل عدم پیگیری درست مصوبات شورای شهر است، گفت: سال 83 طی مصوبه‌ای شهرداری ملزم شده بود از برگزاری هرگونه نمایشگاه در سایت سئول خودداری کند. آن موقع شهر آفتابی وجود نداشت اما حالا با وجود سایت نمایشگاهی شهر آفتاب، این مصوبه اجرا نمی‌شود.وی با بیان اینکه 10 ماه است که شهر آفتاب رونقی ندارد، گفت: روز گذشته شهر آفتاب از سوی اتحادیه برگزاری نمایشگاه‌های دنیا تایید شده و هیچ دلیلی برای عدم برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب وجود ندارد، آقای چمران اخیرا اعلام کرده که سایت سئول قراردادهای زیادی دارد اما می‌توان همه این قراردادهای برگزاری را به شهر آفتاب منتقل کرد و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه چرا پلیس راهور اجازه برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب را می‌دهد، گفت: پلیس راهور قرارداد چندصد میلیونی برای تامین نمایشگاه دارد و وقتی این قرارداد را دارد، چگونه می‌تواند مانع برگزاری نمایشگاه در سایت سئول شود؟تندگویان با بیان اینکه باید این قرارداد فی‌مابین پلیس و سایت نمایشگاه لغو شود و منافع حقوقی جای آن لحاظ شود، گفت: در نمایشگاه مشکل رفت و آمد و تامین دسترسی بسیار جدی است و این در حالی است که بخش جنوبی نمایشگاه توسط صداوسیما به پارکینگ بدل شده و جای سوال است که چگونه یک معبر عمومی می‌تواند به پارکینگ بدل شود و پلیس هم جلوی آن را نمی‌گیرد.ترکش‌ انتقادات تندگویان به صدا و سیما نیز اصابت کرد و وی با بیان اینکه در آن واحد با اتمام ساعت کار صداوسیما، نیروها تخلیه شده و همزمان باشگاه انقلاب و نمایشگاه سئول نیز تخلیه نیرو دارند، گفت: با این حال نه تنها هیچ پارکینگی در این منطقه نیست، بلکه معبر عمومی نیز توسط صداوسیما بسته شده است.وی با بیان اینکه برخوردها دوگانه است، گفت: سال‌هاست که با معضلات سایت سئول مماشات می‌کنیم و از سوی دیگر آن را یک معضل می‌دانیم و جای سوال است تا کی این برخوردهای دوگانه ادامه دارد.


**دلایل اصلی را ارائه کنید نه واهی
رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران نیز ترافیک چند هفته تهران را مصنوعی و غیرعادی دانست.محسن سرخو گفت: ترافیک یک ماهه اخیر عجیب بود، چراکه پیش از این نیز نمایشگاه شهر آفتاب، مهمانسرای الهیه و... وجود داشتند اما ترافیک این چند هفته متفاوت بوده است.وی با بیان اینکه اگر بخواهیم این دلایل را قبول کنیم علاوه بر نمایشگاه باید همه پارکها، بیمارستان‌ها و حتی شورا و شهرداری نیز به خارج از تهران انتقال داده شوند،گفت: قبول کنید که در یک ماهه اخیر ترافیک تهران اصلا عادی نبوده است و به نوعی می‌توان گفت این ترافیک مصنوعی بوده است.رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه بارها با طی کردن مسیرهای مختلف ترافیک را امتحان کردم، گفت: بارها دیده‌ام که یک مسیر قفل بوده اما پس از طی چند کیلومتر مسیر بدون هیچ دلیلی باز شده است!رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: این ترافیک‌ها به هر دلیلی رخ داده باید با یک کار پلیسی، علل واقعی آن مشخص شود، چراکه پس لرزه‌های این شوک ترافیکی ادامه دارد و تقاضا می‌شود که به جای پرداختن به دلایل واهی به دلایل اصلی توجه شود.


**ورود آزادانه به خطوط ویژه
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز ضمن گلایه از رفتار انفعالی پلیس گفت: متاسفانه شاهد پاسکاری ترافیک از سوی پلیس راهور هستیم به گونه‌ای که برخی رفتارهای پلیس نشان‌دهنده سر باز کردن از حل ترافیک است.اقبال شاکری با بیان اینکه پلیس در برخورد با مورتورسیکلت‌های متخلف سوئیچ را برمی‌دارد اما در برخورد با خودروها و رانندگان سواره مماشات می‌کند، گفت: متاسفانه براساس آمارها 4 برابر افرادی که مجوز ورود به طرح ترافیک را دارند افراد متخلف وارد محدوده می‌شوند و پلیس هم کاری نمی‌کند.رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه از ساعت 16 هر روز شاهد هرج و مرج ترافیکی در پایتخت هستیم، گفت: متاسفانه پلیس اجازه ورود مردم به خطوط ویژه را می‌دهد و این مسئله موجب سرایت ترافیک به خیابان‌های دیگر می‌شود.


**ماموران آموزش‌ندیده
عضو خوش‌صدای شورای اسلامی شهر تهران نیز از کاربلد نبودن ماموران پلیس راهور انتقاد کرد و گفت: با اشاره به اینکه حدود 50 تا 60 درصد نیروهای پلیس راهور در سر چهارراه‌های سطح شهر تهران آموزش‌های لازم را ندیده‌اند، افزود: باید نیروهای پلیس راهور در تهران آموزش‌های لازم برای مواقع بحرانی و مدیریت ترافیک را ببینند. عبدالحسین مختاباد افزود: باید نیروهای پلیس راهور در تهران آپدیت شوند و آموزش‌های لازم را ببینند. در بسیاری از چهارراه‌ها ریموت کنترل‌ چراغ‌قرمز در دست نیروهای راهوری است که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند به طوری که یک چراغ قرمز حدود 3.5 دقیقه به طول می‌انجامد در حالیکه استاندارد جهانی آن 120 ثانیه است.نیروهای پلیس راهور بعضا آموزش ندیده‌اند و باید آموزش‌های لازم به آنها داده شود تا بتوانند در مواقع بحرانی مدیریت درستی بر ترافیک داشته باشند.


**غیب شدن ماموران پلیس راهور در روزهای بارانی
رئیس قاطع و همواره منتقد کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز که که از «عجز» پلیس در کنترل ترافیک تهران گلایه کرد.رحمت‌الله حافظی با بیان اینکه به نمایندگی از مردم چند سوال مطرح می‌کند، گفت: جای سوال است که آیا واقعا تهران پرجمعیت‌ترین و پرتراکم‌ترین شهر است؟ پس چرا در ساماندهی ترافیک آن عاجز هستید.وی با بیان اینکه شاهد هستیم در روزهای بارندگی ماموران پلیس راهور از سطح معابر محو می‌شوند اظهار کرد: باید در روزهایی که بارندگی زیاد است و موجب ترافیک می‌شود، حضور فیزیکی ماموران نیز افزایش یابد.ابوالفضل قناعتی دیگر عضو شورا نیز در انتقاد به عملکرد پلیس راهور با شوخی به مهماندار گفت: از وقتی شما رئیس شده اید ترافیک‌ها هم بیشتر شده است.(سردار مهماندار از 17 آبان 95 روی صندلی ریاست پلیس راهور نشسته است)


**راهور پول گرفته باشد استعفا می‌دهم
در ادامه جلسه شورای شهر رئیس پلیس راهور تهران بزرگ انتقادات را پاسخ داد. وی با تاکید بر اینکه نباید حل تمام معضلات را از پلیس انتظار داشت، گفت: یک سازمان مجوز شماره گذاری موتورهای کاربراتوری آلوده کننده را صادر می‌کند، در زیرپله‌ای این موتورها ساخته می‌شود. در گوشه دیگری از شهر مال‌ها ساخته می‌شود و هر کسی هر کاری می‌خواهد می‌کند. بعد از پلیس حل همه این معضلات را می‌خواهند.مهماندار افزود: اگر مبنا جمع آوری باشد باید خیلی از مکان‌های دیگر از جمله نمایشگاه‌ها و مال‌ها بسته شوند که اگر چنین توانی هم داشته باشیم بعد توسط خود اعضای شورا مورد انتقاد قرار خواهیم گرفت که شهر را به هم ریخته‌ایم. بی تردید باید به این موضوع یک نگاه جامع داشته باشیم.وی در خصوص انعقاد قرارداد میان مجموعه نمایشگاه‌های بین المللی و اخذ پول توسط پلیس راهور که تندگویان به آن اشاره کرد، تاکید کرد: به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد و اگر کسی برگه‌ای بیاورد که در آن قراردادی مبنی بر گرفتن مبلغی توسط پلیس راهور از مجموعه نمایشگاه‌های بین المللی باشد قطعا اقدام عملی در مورد خودم انجام خواهم داد و ضمن استعفا کنار خواهم رفت. بی تردید خود را وام دار هیچ کس نخواهم کرد. هیچ پولی دریافت نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص نقش جابجایی رئیس پلیس راهور تهران در ایجاد ترافیک طی روزهای اخیر در تهران شده است، گفت: به هیچ عنوان چنین چیزی نیست و همه نیروهای پلیس راهور تهران بزرگ مشغول انجام وظیفه خود هستند. مگر اینکه عوض شدن رئیس پلیس راهور تهران منجر به ایجاد رغبت بیشتر شهروندان برای آمدن به خیابان و استفاده از خودرو شخصی شده باشد.

مهماندار در واکنش به انتقادات شورانشینان که دائما لفظ «قفل شدن» خیابان‌های تهران را تکرار می‌کردند این بود که نمی توان به تمام ترافیک ایجاد شده در تهران عنوان قفل شدن را داد و درخواست ما این است که مردم از واژه قفل شدن پایتخت استفاده نکنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha