خانواده‌ِ این کودکان، اغلب دچار فقر، گسست در خانواده، طلاق، اعتیاد، بیکاری و ... هستند و حتی گاهی برای خرید و فروش مواد از این کودکان سوءاستفاده می‌کنند.بنابراین بخش زیادی از نیازهای اولیه آنها هم رفع نمی شود.اکثر کودکان کار و خیابان مهاجر، دارای میزان درآمد پایین و والدین معتاد و کسانی هستند که توسط والدین خود مورد آزار جسمی قرار گرفته‌اند و بیشتر به کار دستفروشی مشغول هستند. اکثر این کودکان به کارهای انحرافی دست می زنند.عدم توجه دقیق به کودکان کار و خیابان می‌تواند در آینده سلامتِ بخش وسیعی از جامعه را تهدید کند.

پاس‌کاری کودکان کار، بین نهادهای مختلف

سلامت نیوز:خانواده‌ِ این کودکان، اغلب دچار فقر، گسست در خانواده، طلاق، اعتیاد، بیکاری و ... هستند و حتی گاهی برای خرید و فروش مواد از این کودکان سوءاستفاده می‌کنند.بنابراین بخش زیادی از نیازهای اولیه آنها هم رفع نمی شود.اکثر کودکان کار و خیابان مهاجر، دارای میزان درآمد پایین و والدین معتاد و کسانی هستند که توسط والدین خود مورد آزار جسمی قرار گرفته‌اند و بیشتر به کار دستفروشی مشغول هستند. اکثر این کودکان به کارهای انحرافی دست می زنند.عدم توجه دقیق به کودکان کار و خیابان می‌تواند در آینده سلامتِ بخش وسیعی از جامعه را تهدید کند.


کودکان کوچک آسیب های بزرگ
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نسل فردا، چشمان درشت و مشکی اش، حکایت از یک چهره زیبا و نمکی دارد، اما صورتش آنقدر سوز سرما خورده که قرمز و متورم شده و زیبایی اش را پوشانده؛دستان نحیفش را به اسفند دودکن کوچکی که در اختیار دارد، نزدیک می کند تا با دودش گرم شود.چند ثانیه به همین روال طی می شود تا چراغ دوباره قرمز شود و به سراغ ماشین هایی برود که پشت چراغ ایستاده اند و برایشان اسفند دود کند و چرخ زندگی اش را بچرخاند. عده ای می گویند کودک کار و عده ای می گویند همین واژه باعث می شود کار این کودکان رسمیت پیدا کند و باید از واژه تکدی گری کودکان استفاده کرد، اما هرچه با لغات بازی کنند، معضل کودکان کار و خیابان حل نمی شود...

مافیای تکدی گری کودکان
عضو کمیسیون بهداشت و درمان، بر لزوم تشکیل کارگروهی متشکل از وزارت اطلاعات، کشور و تعاون برای بررسی موضوع مافیای تکدی‌گری کودکان تاکید کرد. همایون هاشمی با تاکید بر لزوم جمع‌آوری و ساماندهی کودکان خیابانی، از به کار بردن واژه کودکان کار انتقاد کرد وگفت: اگر واژه کودکان کار را به  طور مداوم به کار ببریم، به کودکان کار رسمیت داده ایم؛ زیرا تحت هیچ شرایطی، کودک کار نباید وجود داشته باشد.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کودکان خیابانی از واقعیات تلخ کشورهای در حال توسعه است که در تمامی زمینه‌ها مانند تکدی‌گری از آنها سوءاستفاده می‌شود، تصریح کرد: کودکان خیابانی، چهره شهر را مخدوش و از نظر روانی، آسیب هایی را متوجه جامعه می‌کنند که به صورت جدی نیاز است به موضوع جمع آوری و ساماندهی این کودکان توجه اساسی شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در رابطه با جمع آوری کودکان خیابانی، خلاء قانونی نداریم، افزود: شاید در این رابطه ضعف قانون وجود داشته باشد، اما خلاء قانون نداریم، با تقویت قوانین موجود، می توان نسبت به جمع آوری و ساماندهی کودکان اقدام کرد.


ساماندهی در دستور کار قرار گیرد
عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم، با بیان اینکه جمع آوری کودکان خیابانی و در معرض آسیب، به تنهایی کارساز نیست، بلکه باید نسبت به ساماندهی آنها اقدام شود، تصریح کرد: نیروی انتظامی به راحتی می تواند نسبت به جمع آوری کودکان خیابانی و در معرض آسیب اقدام کند، اما منظور از جمع آوری باید ساماندهی باشد؛ از این رو چون ساماندهی، بازپروری و جامعه پذیری کودکان خیابانی هزینه بر است، بنابراین دستگاه ها تمایلی به این کار نشان نمی دهند.


وی بر لزوم توجه جدی دولت به تعیین متولی واحد برای آسیب های اجتماعی تاکید کرد و گفت: بارها در این رابطه هشدار داده ایم که باید یک سازمان واحد، وظیفه پیش بینی، پیشگیری و مداخله در حوزه آسیب‌های اجتماعی را داشته  باشد؛ زیرا با تعیین متولی واحد می‌توان گامی جدی در جهت مدیریت آسیب های اجتماعی مانند جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و آسیب دیده برداشت.


 این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری درباره تشکیل سازمان تخصصی در حوزه آسیب های اجتماعی، گفت: سازمان بهزیستی به تنهایی از پس جمع آوری و ساماندهی کودکان خیابانی بر نمی آید؛ زیرا با مشکلات زیادی مواجه است؛ هر چند در این باره نهایت اهتمام خود را داشته و بیشتر از سایر دستگاه ها در این رابطه تلاش می کند. نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس دهم، با بیان اینکه بخش جمع آوری، ساماندهی و جامعه پذیری کودکان خیابانی، باید به دستگاه خاصی واگذار شود، با انتقاد از اینکه تکدی گری کودکان خیابانی می تواند مولد سایر آسیب ها باشد، گفت: والدین اکثر این کودکان معتاد بوده و توانایی نگهداری از این کودکان را ندارند و به همین جهت این کودکان توسط مافیای تکدی گری مورد سوءاستفاده قرار می گیرند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تکدی گری در جامعه صنعتی امروزی در قالب اقتصاد بد و کثیف نمایان شده ، یادآور شد: پشت این ماجرا مافیا وجود داشته و علاوه بر این، بحث های امنیتی و اجتماعی بر آن مترتب است که در همین راستا به صورت جدی نیاز است مسئولان وزارت اطلاعات، کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب کارگروهی، موضوع مافیای تکدی گری  را بررسی و راهکارهای اساسی را برای مدیریت آن اتخاذ کنند تا دیگر هیچ فرد سودجویی از این طریق نسبت به سوءاستفاده از کودکان اقدام نکند.


کودکان کوچک،آسیب های بزرگ
فاطمه نعیمی، کارشناس برنامه ریزی اجتماعی در این باره می گوید: خانواده‌ِ این کودکان، اغلب دچار فقر، گسست در خانواده، طلاق، اعتیاد، بیکاری و ... هستند و حتی گاهی برای خرید و فروش مواد از این کودکان سوءاستفاده می‌کنند.بنابراین بخش زیادی از نیازهای اولیه آنها هم رفع نمی شود.اکثر کودکان کار و خیابان مهاجر، دارای میزان درآمد پایین و والدین معتاد و کسانی هستند که توسط والدین خود مورد آزار جسمی قرار گرفته‌اند و بیشتر به کار دستفروشی مشغول هستند. اکثر این کودکان به کارهای انحرافی دست می زنند.عدم توجه دقیق به کودکان کار و خیابان می‌تواند در آینده سلامتِ بخش وسیعی از جامعه را تهدید کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha