به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی تا ۲۰درصد افزایش می‌یابد.

خون بازنشسته‌های تأمین اجتماعی چه رنگی دارد؟

سلامت نیوز: به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی تا ۲۰درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، این در حالی است كه هنوز میزان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی كه به‌مراتب تعدادشان بیش از بازنشستگان كشوری است هنوز مشخص نیست.

هر سال در میزان افزایش حقوق بین بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی ازجمله صندوق بازنشستگی كشوری و نحوه پرداخت افزایش حقوق آنها رفتاری دوگانه را شاهد هستیم كه بازنشستگان از آن تحت عنوان «تبعیض بین بازنشستگان دولتی و كارگری» یاد می‌كنند.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی دیروز در حاشیه مراسم قرعه‌كشی پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان با اشاره به اجرای طرح افزایش پلكانی حقوق بازنشستگان دولت در سال ۹۶ گفت: «براساس اجرای این طرح همچون سال۹۵ حداقل حقوق بازنشستگان تا سقف ۲۰درصد افزایش خواهد یافت.»

علی ربیعی با بیان اینكه در سال95 حداقل حقوق بازنشستگان به‌صورت پلكانی تا سقف 20درصد افزایش یافت، افزود: «دولت به فكر بازنشستگان است، ما شرمنده بازنشستگانیم، به قدری شكاف‌ها زیاد است كه شاید دوندگی‌های ما هم كفاف ندهد. افزایش تعداد بازنشستگان در سال95 مهم‌ترین علت تعیین حداقل افزایش حقوق بازنشستگان است. فرض دولت بر این بود كه به تعداد بازنشستگان 40هزار نفر اضافه شود درحالی‌كه این تعداد تاكنون به 56هزار نفر رسیده است.» ربیعی واگذاری سهام شركت‌های سودده را به بازنشستگان و همچنین افرادی كه در آستانه بازنشستگی قرار دارند از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده صندوق بازنشستگی كشوری اعلام كرد و افزود:«البته برای بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی نیز در این خصوص برنامه‌های ویژه‌ای اجرا خواهد شد.» این تنها اشاره كوتاه و مبهم ربیعی به حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی بود.

    تبعیض هر ساله

بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی بیش از 2میلیون و 800هزار نفر اعلام شده و دولت دست‌كم هزار و 20میلیارد تومان به این سازمان بدهی دارد. سال گذشته وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی وعده داده بود كه حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز به‌صورت پلكانی افزایش می‌یابد.سخنگوی دولت نیز با اشاره به حداقل بگیر بودن ۵۵‌درصد از 2میلیون و ۸۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، وعده ایجاد تعادل در حقوق‌ها را داد و مناسب‌ترین زمان برای جبران این كار را سال ۹۵ به‌عنوان نخستین سال برنامه ششم اعلام كرد. اكنون بیش از 2میلیون و 800هزار بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی چشم انتظار عملی شدن وعده‌های بی‌شمار دولتمردان درخصوص افزایش حقوق خویش و رفع تبعیض در بین بازنشستگان هستند.

    مظلومیت بازنشستگان تأمین اجتماعی

بسیاری از بازنشستگان تأمین اجتماعی مدعی‌اند چون بازنشستگان كشوری از كاركنان دولت هستند، دولت توجه ویژه‌ای به آنها دارد.

آنها می‌گویند ما از قشر ضعیف هستیم و امكان پیگیری مطالبات خود را از طریق دولتمردان نداریم ولی بازنشستگان كشوری یا لشكری به مسئولان دسترسی دارند و مطالبات خود را مطرح و پیگیری می‌كنند. «مگر ما كار نكرده‌ایم؟مگر ما در این كشور زندگی نمی‌كنیم؟ خون بازنشسته‌های كشوری از ما رنگین‌تر است؟ البته آنها هم شرایط خوبی ندارند ولی ما به همان هم راضی هستیم.»این فقط یكی از پیام‌های این افراد است.

بازنشستگان تأمین اجتماعی اعمال نشدن افزایش حقوق پلكانی را گواه وجود تبعیض بین خود و بازنشستگان سایر صندوق‌های بازنشستگی بیان می‌كنند. حدود 60درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی حداقل حقوق، یعنی زیر یك میلیون تومان دریافت می‌كنند درحالی‌كه چنین حقوقی در بین بازنشستگان كشوری وجود ندارد.

امسال هم افزایش حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی كشوری به موقع اعمال شد و سر موقع به آنها پرداخت شد. این در حالی است كه افزایش حقوق بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی با وجود وعده‌های مكرر وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اواخر مرداد و اوایل شهریور پرداخت شد.

به‌نظر می‌رسد بازهم تاریخ در حال تكرار است. یك بار دیگر بازهم میزان افزایش حقوق بازنشستگان كشوری و لشكری اعلام شد و احتمالا بموقع اعمال و در موعد مقرر، تفاوت آن نیز پرداخت می‌شود. بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز همچون سال‌های گذشته وعده امروز و فردا را خواهند شنید؛ این را خودشان می‌گویند.

    آمار بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی

2 میلیون و 800 هزار نفر.........................بازنشسته تأمین اجتماعی
1 میلیون و 260 هزار نفر..................................بازنشسته كشوری
500 هزار نفر................................................بازنشسته لشكری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha