یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 20147

مدیر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در رابطه با بودجه كمك به درمان اعتیاد كه هر ساله از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد، گفت: طبق توافقات به عمل آمده مقرر شده كه بودجه درمان اعتیاد در وزارت بهداشت معادل سال گذشته باشد.

تبلیغات ماهواره‌ای درمان اعتیاد عوام فریبی است
به گزارش سلامت نیوز دكتر محمد باقری صابری زفرقندی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارائه تعرفه‌های پیشنهادی درمان اعتیاد از سوی وزارت بهداشت به وزارت رفاه گفت: تعرفه‌های درمان اعتیاد در وزارت رفاه مراحل قانونی را طی می‌كند. تعیین تعرفه‌های درمان در تمام بخش‌ها و از جمله اعتیاد از وظایف وزارت بهداشت است و پوشش بیمه‌ای آنها به وزارت رفاه بازمی‌گردد. در نهایت تعرفه‌های درمان پس از طی مراحل قانونی در شورای عالی بیمه تصویب نهایی خواهد شد.

تبلیغات ماهواره‌ای درمان اعتیاد عوام‌ فریبی است

صابری زفرقندی در رابطه با تبلیغات شبكه‌های ماهواره‌ای در زمینه‌ درمان اعتیاد كه ادعای مجوز FDA را دارند و در تمام شهرستان‌ها نمایندگی اعلام می‌كنند، گفت: تمام این تبلیغات عوام فریبی است. درمان اعتیاد تنها در مراكزی مجاز است كه تابلو و مجوز نهادهای قانونی كشور را دارند.

وی ادامه داد: داروهایی كه در این شبكه‌ها برای درمان اعتیاد تبلیغ می‌شود اغلب، بیش از 70 درصد موادشان از داروهای خطرناك و مواد مخدر است. این درمان‌ها عمدتا غیرعلمی است و در مكان‌های غیراستاندارد ارایه می‌شود. متاسفانه بعضا این تبلیغات در مطبوعات كشور نیز مشاهده می‌شود.

وی تاكید كرد: وزارت بهداشت در ارائه مجوز به مراكز درمان اعتیاد و همچنین در مورد افراد درمانگر اعتیاد با حساسیت خاصی برخورد می‌كند. مراكز و درمانگرهای اعتیاد باید صلاحیت‌های لازم برای این كار را داشته باشند.

صابری زفرقندی عمده تبلیغات شبكه‌های ماهواره‌ای را گمراه كننده و مسبب تشویش اذهان عمومی عنوان كرد و گفت: به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود كه افراد سلامت خود را در معرض چنین تجربیاتی كه نتایج آن از پیش تعیین شده است قرار دهند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در مقایسه با روش‌های به كار گرفته شده در ایران و سایر كشورهای دنیا در زمینه درمان اعتیاد، گفت: هیچ روش شناخته شده و معتبری برای درمان اعتیاد در دنیا وجود ندارد كه در ایران انجام نشود و یا قابل انجام نباشد.

صابری زفرقندی در رابطه با چگونگی نظارت بر مراكز درمان اعتیاد گفت: نظارت بر بخشی كه به مداخله در درمان مربوط می‌شود برعهده دانشگاه‌های علوم پزشكی است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در پایان با اشاره به نقش تربیت فرد در خانواده و تقویت قدرت «نه»گفتن جوانان و نوجوانان در مقابل وسوسه‌های دوستان برای استعمال مواد مخدر، گفت: هر چه اعتماد به نفس فرد بالاتر باشد، قاطعانه می‌تواند در مقابل مصرف مواد مخدر و در اصطلاح تعارف دوستان ایستادگی كرده و به این درخواست‌ها «نه» بگویند. برعكس هر چه فرد در خانواد تحقیر و اعتماد به نفس وی سركوب شود، به دوستان و همنوعان خود پناهنده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha